Ang. refundering ved køb.
Fra : Simon Larsen

Dato : 23-01-05 22:32

Jeg købte for ca. 5 måneder siden et tv (til omkring 28.000) på afbetaling
hos Leasy (ja, det er R*ven ud af buksern dyrt men det er en anden sag). Det
første tv jeg fik gik i stykker efter ca. 2 dage og jeg fik leveret et nyt
ca. 1 uge senere.

Dette tv gik så også i stykker lige før jul og efter utallige mails frem og
tilbage og løfter om de ville ringe til mig, fik jeg så endelig fat i dem.
Efter en usandsynlig lang diskussion fik jeg så leveret endnu et nyt tv.
Denne gang af et andet mærke. Skæbnen ville så at dette tv *heller ikke*
fungerer.

Nu har jeg så ringet og fået en aftale om at de kan komme og hente det og
jeg ikke er interesseret i at få noget andet. Det gør de så om et par dage.
Kontrakten bliver så opsagt fra min side, da jeg kun har haft det sidste tv
i 3 dage og reglen om 14 dages returret ved fjernsalg gælder.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg få de penge retur jeg allerede HAR betalt i den
periode af ca. 5 måneder for de første to fjernsyn, da jeg jo nu står uden
noget tv overhovedet? - Jeg har ikke nået at betale noget af på det sidste
tv men har betalt ca. 3500,- på de første to tv jeg fik. Dem har jeg jo så
ikke haft så meget ud af, da ingen af dem har fungeret optimalt.

Mvh. SL

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-01-05 22:58

On Sun, 23 Jan 2005 22:32:22 +0100, Simon Larsen wrote:

> [...]
> tv men har betalt ca. 3500,- på de første to tv jeg fik. Dem har jeg jo så
> ikke haft så meget ud af, da ingen af dem har fungeret optimalt.

Du hæver købet for fjernsynet og får pengene tilbage for det. Dit
problem er nok nærmere finansieringen. Er det afbetaling, eller låner
man penge af et finansieringsselskab til købet?

--
MVH
osv...

Fra : Simon Larsen

Dato : 23-01-05 23:04

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> problem er nok nærmere finansieringen. Er det afbetaling, eller låner
> man penge af et finansieringsselskab til købet?

Det er afbetaling til Leasy hvor man så betaler et X beløb indtil det hele
er betalt. Der har efter min viden, ikke været indblandet nogen
finanseringsselskab.

/SL

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-01-05 00:04

On Sun, 23 Jan 2005 23:03:32 +0100, Simon Larsen wrote:

> Det er afbetaling til Leasy hvor man så betaler et X beløb indtil det hele
> er betalt.

Hvis det er afbetalning og du hæver købet, skal du stilles som om købet
aldrig havde fundet sted, dvs have det indbetalte beløb tilbage.

> Der har efter min viden, ikke været indblandet nogen
> finanseringsselskab.

Det er ret vigtigt du finder ud af det, da det i så fald er en helt anden
aftale, end dit køb af fjernsynet. Leasy låner svjh også penge ud, så
risikoen er der for at der er et finansieringsselskab indblandet.

--
MVH
osv...

Fra : Simon Larsen

Dato : 24-01-05 14:02

> [...]
> aftale, end dit køb af fjernsynet. Leasy låner svjh også penge ud, så
> risikoen er der for at der er et finansieringsselskab indblandet.

Der står under deres forretningsbetingelser "Garanti og reklamationsret i
henhold til gældende købelov." Der står heller ikke nogen steder nævnt noget
om finansieringsselskaber men at det derimod er en afbetaling til Leasy.

SL

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-01-05 19:55

On Mon, 24 Jan 2005 14:02:02 +0100, Simon Larsen wrote:

> [...]
> om finansieringsselskaber men at det derimod er en afbetaling til Leasy.

Så skal du bare have dine penge tilbage (alt inklusive). Godt nok er jeg
lidt i tvivl om om det at bruge fortrydelsesretten og det at hæve et køb
er ligestillet juridisk. Jeg går ud fra at det beløb du har betalt på
de andre fjernsyn er trukket fra i beløbet på det nuværende fjernsyn.

Hvad siger Leasy forresten selv til dit spørgsmål?
--
MVH
osv...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-05 22:08

Frank E. N. Stein skrev:

> Så skal du bare have dine penge tilbage (alt inklusive). Godt nok er jeg
> lidt i tvivl om om det at bruge fortrydelsesretten og det at hæve et køb
> er ligestillet juridisk.

Det er de ikke. Kunden skal ikke betale transport for en vare der
(efter gentagne forsøg) ikke svarer til det lovede. Ved hævet
handel skal han hvad betaling angår stilles som om handlen aldrig
havde fundet sted.

Hvis man returnerer, skal man derimod betale returportoen selv og
sandsynligvis ogå fremsendelsesportoen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-01-05 20:50

On Mon, 24 Jan 2005 22:08:00 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> havde fundet sted.
>
> Hvis man returnerer, skal man derimod betale returportoen selv og

Jo, men hvad så med diverse gebyrer for at indgå afbetalingsordningen?

Det kunne være at Simon skulle gøre klart for Leasy, at han ikke bruger
fortrydelsesreten, men hæver købet (hvis muligt).

--
MVH
osv...

Fra : Simon Larsen

Dato : 25-01-05 17:45

> [...]
> de andre fjernsyn er trukket fra i beløbet på det nuværende fjernsyn.
>
> Hvad siger Leasy forresten selv til dit spørgsmål?

Beløbet jeg har betalt for de tidligere fjernsyn er ikke blevet trukket fra
beløbet på det nuværende. Jeg har lige talt med Leasy's regnskabsafd. og
hende jeg snakkede med kunne ikke love mig at jeg kunne få pengene tilbage,
når jeg nu havde haft fjernsyn siden september hvor jeg fik det første. Det
hjalp så heller ikke da jeg prøvede at forklare hende at ingen af de
fjernsyn jeg har haft har virket i den periode og at jeg så ikke kunne se
hvorfor jeg skulle betale for noget jeg reelt ikke har fået.
Nå, men hun lovede at ringe tilbage i morgen, det må jeg jo så se om det
holder. De plejer jo ikke at være alt for gode til at returnere ens opkald.

Jeg venter i hvert fald i spænding.

SL

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-01-05 20:55

On Tue, 25 Jan 2005 17:44:43 +0100, Simon Larsen wrote:

> [...]
> fjernsyn jeg har haft har virket i den periode og at jeg så ikke kunne se
> hvorfor jeg skulle betale for noget jeg reelt ikke har fået.

Der er den klokkeklar. Leasy er selv gået med til at hæve handlen på de
to første fjernsyn, så der skal du have rub og stub tilbage.

> Nå, men hun lovede at ringe tilbage i morgen, det må jeg jo så se om det
> holder. De plejer jo ikke at være alt for gode til at returnere ens opkald.

Hvis ikke, så må du udvikle dig til en pestilens.
--
MVH
osv...

Fra : Simon Larsen

Dato : 25-01-05 22:52

> [...]
> to første fjernsyn, så der skal du have rub og stub tilbage.

> Hvis ikke, så må du udvikle dig til en pestilens.

Ok. Mange tak for dine svar Frankenstein.. Jeg skal se hvad jeg kan gøre for
ikke at hidse mig op når jeg taler med dem igen.

Simon

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-05 18:34

Simon Larsen wrote:

> [...]
> Kontrakten bliver så opsagt fra min side, da jeg kun har haft det sidste tv
> i 3 dage og reglen om 14 dages returret ved fjernsalg gælder.

Har I indgået nye kontrakter ved levering af de nye fjernsyn? - Og
hvad er der så tidligere sket ved ophævelse af de gamle kontrakter?

Dit udgangspunkt må være, at når Leasy har fået deres fjernsyn retur,
skal du også have dine penge retur.

Hvis Leasy ikke er enig, ville jeg nok ringe til Forbrugerstyrelsen
(se http://www.forbrug.dk/om/kontakt/rdgivning/hotline/)

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.