|
| Optagelse af tlf.-samtaler.... Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 19:33 |
|
Hej gruppe.
Faldt lige over denne oplysning på v2tel's hjemmeside (
kortlink.dk/v2telmobil/hye )
"Værd at vide
I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe én
af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
ringer til".
Kan det virkelig passe ??
Mvh. Carstenwm
| |
Ukendt (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 19:40 |
|
"CarstenWM" <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> skrev i en meddelelse
> I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe én
> af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
> behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
> ringer til".
>
> Kan det virkelig passe ??
Ja.
Meget praktisk lov imo.
--
Mvh. www.tjekmig.dk
Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/
| |
Ukendt (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 20:05 |
|
"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
news:41f3f073$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe
én
> > af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
> > behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
> > ringer til".
> >
> > Kan det virkelig passe ??
> Ja.
> Meget praktisk lov imo.
Ok?? - det virker noget grænseoverskridende på mig må jeg indrømme.....Men
ville bare først og fremmest have tjek på det juridiske - har kigget på
indlæg i denne NG (Kim Ludvigsen 22/1: "Re: Rettigheder vedr. film")
"Telefoninterview: Straffeloven § 263 og § 264d:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040096029-REGL" - og iflg. den er
der vel heller ikke noget til hinder for det, men har jeg mon kigget
ordentligt efter.....
Mvh. Carstenwm
| |
per christoffersen (23-01-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 23-01-05 19:57 |
|
"CarstenWM" <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> skrev i en meddelelse
news:newscache$jv8sai$9yv1$1@cupid.webpartner.dk...
> "Værd at vide
> I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe én
> af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
> behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
> ringer til".
>
> Kan det virkelig passe ??
Ja.
Det fremgår af straffeloven, at det er forbudt at optage samtaler man ikke
selv deltager i.
Det fører omvendt til, at man altså gerne må optage samtaler man selv
deltager i.
/Per
| |
Ukendt (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 20:10 |
|
> Ja.
> Det fremgår af straffeloven, at det er forbudt at optage samtaler man ikke
> selv deltager i.
> Det fører omvendt til, at man altså gerne må optage samtaler man selv
> deltager i.
Jo, men den anden part, så ?
Mvh. Carstenwm
| |
Torbenth (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Torbenth |
Dato : 23-01-05 20:16 |
|
"CarstenWM" <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> skrev i en meddelelse
news:newscache$lkasai$47w1$1@cupid.webpartner.dk...
> Jo, men den anden part, så ?
>
Han må også gerne optage samtalen. *GG*
Naturligvis.
Mvh.
Torben
| |
Bertel Lund Hansen (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-01-05 20:17 |
|
CarstenWM skrev:
> "Værd at vide
> I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe én
> af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
> behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
> ringer til".
> Kan det virkelig passe ?
Så godt som. Det væsentlige er at én af parterne er *indforstået*
med at den bliver optaget. Det er strengt taget ikke det samme
som at en af dem ved det.
Men svaret på det du egentlig spørger om er ja: Det er tilladt at
bånde en (telefon)samtale man selv deltager i, uden at spørge
nogen om lov.
Hvordan skulle man ellers kunne få optaget trusler og chikane?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 21:45 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:11it2pwiqk1pn.obikdtva984e.dlg@40tude.net...
> CarstenWM skrev:
>
> > "Værd at vide
> > I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe
én
> > af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke
> > behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du
> > ringer til".
>
> > Kan det virkelig passe ?
>
> Så godt som. Det væsentlige er at én af parterne er *indforstået*
> med at den bliver optaget. Det er strengt taget ikke det samme
> som at en af dem ved det.
>
> Men svaret på det du egentlig spørger om er ja: Det er tilladt at
> bånde en (telefon)samtale man selv deltager i, uden at spørge
> nogen om lov.
>
> Hvordan skulle man ellers kunne få optaget trusler og chikane?
Jo, det har du da ret i; jeg mener bare - jeg har arbejdet med anbragte børn
(socialpædagog) og dermed haft kontakt med deres forældre og ville ikke føle
mig godt tilpas, hvis det blev forlangt af mig 'oppefra', at jeg skulle
medvirke i en båndet tlf.-samtale med disse, men altså lovgivningsmæssigt er
der ikke noget til hinder for et sådant (evt.) forlangende - det var bare
det der 'undrede mig'.
Jeg kunne sagtens finde andre eksempler på samtaler, som det i det mindste
ville være uetisk at optage......
Men ok, det var lovgivningen, altså.
Mvh. Carstenwm
| |
Petersen_Michael (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 23-01-05 22:07 |
|
In news:newscache$wyesai$8nw1$1@cupid.webpartner.dk,
CarstenWM <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> wrote:
> Jo, det har du da ret i; jeg mener bare - jeg har arbejdet med
> anbragte børn (socialpædagog) og dermed haft kontakt med deres
> forældre og ville ikke føle mig godt tilpas, hvis det blev forlangt
> af mig 'oppefra', at jeg skulle medvirke i en båndet tlf.-samtale med
> disse, men altså lovgivningsmæssigt er der ikke noget til hinder for
> et sådant (evt.) forlangende - det var bare det der 'undrede mig'.
>
> Jeg kunne sagtens finde andre eksempler på samtaler, som det i det
> mindste ville være uetisk at optage......
Du siger måske noget du ikke kan stå ved?
Om der bliver brugt bånd, eller du grifler stikord / tager notater
kommer vel groft sagt ud på et..
Jeg synes det er yderst praktisk at kunne holde styr på hvem der har
sagt hvad, og hvornår..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Ukendt (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-01-05 22:29 |
|
> Du siger måske noget du ikke kan stå ved?
Nej, men det kunne der være andre i den sammenhæng der gjorde.....
Mvh. Carstenwm
| |
Petersen_Michael (25-01-2005)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 25-01-05 18:41 |
|
In news:newscache$zzgsai$3ww1$1@cupid.webpartner.dk,
CarstenWM <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> wrote:
>> Du siger måske noget du ikke kan stå ved?
>
> Nej, men det kunne der være andre i den sammenhæng der gjorde.....
Hmm.. Man skal ikke sige noget man ikke tør stå ved.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Inger Pedersen (23-01-2005)
| Kommentar Fra : Inger Pedersen |
Dato : 23-01-05 22:49 |
|
"CarstenWM" <carstenwm(snabela)FJERNESfanoe.info> skrev i en meddelelse
> Jo, det har du da ret i; jeg mener bare - jeg har arbejdet med anbragte
> børn
> (socialpædagog) og dermed haft kontakt med deres forældre og ville ikke
> føle
> mig godt tilpas, hvis det blev forlangt af mig 'oppefra', at jeg skulle
> medvirke i en båndet tlf.-samtale med disse, men altså lovgivningsmæssigt
> er
> der ikke noget til hinder for et sådant (evt.) forlangende - det var bare
> det der 'undrede mig'.
Èn ting er optagelse, noget andet er at oplyse om det.
Jeg kan godt forstå, du undrer dig, hvis det "oppefra" er forlangt, at
forældrene ikke skal oplyses om, at samtalen bliver båndet - men er det det?
I Servicelovens § 57 er der lovgivet ret detaljeret om kontakten mellem barn
og forældre, men der står ikke noget om kontakt mellem anbringelsessted og
forældre. Jeg kan heller ikke se noget i Forvaltningsloven - måske skal man
have fat i nogle cirkulærer eller amtets interne retningslinjer?
De retningslinjer, jeg kender til, fortæller, at samtaler mellem barn og
forældre ikke må aflyttes, med mindre det er bestemt af børne-ungeudvalget;
og at det SKAL oplyses ved samtalens start.
Rimeligt nok, og min logik siger, at det tilsvarende må gælde ved samtaler
mellem personale og forældre; men ét er logik, noget andet er jura.
Hilsen Inger
| |
Ukendt (25-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-01-05 20:09 |
|
> I Servicelovens § 57
Tak, §57 og §108b var hvad jeg så ledte efter.
Det var den der var smuttet for mig lige i den sammenhæng jeg refererede
til. Takker....
(jo, det er også de retningslinjer vi har fået, men indimellem har man brug
for at se det på skrift for at holde fast - det kunne jo blive lidt af en
glidebane....)
Mvh. Carstenwm
| |
Bertel Lund Hansen (24-01-2005)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-01-05 09:20 |
|
CarstenWM skrev:
> Jo, det har du da ret i; jeg mener bare - jeg har arbejdet med anbragte børn
> (socialpædagog) og dermed haft kontakt med deres forældre og ville ikke føle
> mig godt tilpas, hvis det blev forlangt af mig 'oppefra', at jeg skulle
> medvirke i en båndet tlf.-samtale med disse
Det er jo noget andet. Hvis nogen udefra pålægger nogen at optage
en samtale som dem udefra ikke deltager i, så forudsætter det at
mindst én af de medvirkende accepterer dette. Ellers er
optagelsen ulovlig.
Men det kan formodentlig stilles som forudsætning for at man får
et givet job, at man er indforstået med at visse samtaler kan
blive båndet.
Hvad loven siger, er at f.eks. forældrene kan ligge med
båndoptagelser af hver eneste samtale de har haft med dig, og det
ville være helt lovligt, også uden dit vidende.
> Jeg kunne sagtens finde andre eksempler på samtaler, som det i det mindste
> ville være uetisk at optage......
Det tror jeg ikke. Det kan være uetisk og forbudt at afspille dem
for tredjemand, men hvorfor skulle det være uetisk at man kan
repetere hvad en anden har fortalt én?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ Fiduso: http://fiduso.dk/
| |
|
|