Hvem skal betale for forsendelsen ved fort~
Fra : dk_gryf

Dato : 21-01-05 16:40

Hej
Jeg har købt en vare som ikke levede op til det forventede og ønsker at
returnere varen og dette er også accepteret af sælger, men vi er ikke eninge
om sælger skal også skal tilbagebetale forsendelsesomkostningerne til mig
som andrager kr. 250.-.
www.forbrug.dk under afsnittet Fortrydelse af varekøb står der:
"Udgangspunktet er, at omkostningerne til tilbagelevering påhviler
forbrugeren". men der står intet om hvem omkostningerne for fremsendelse af
varen til mig påhviler.
Som jeg vurderer det efter ordlyden påhviler omkostningerne til
fremsendelsen hertil, sælgeren...

Hvem skal betale???

Venligst
DK_Gryf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-05 17:10

dk_gryf skrev:

> [...]
> om sælger skal også skal tilbagebetale forsendelsesomkostningerne til mig

Der er to muligheder.

> [...]
> "Udgangspunktet er, at omkostningerne til tilbagelevering påhviler
> forbrugeren". men der står intet om hvem omkostningerne for fremsendelse af

Udgangspunktet er forbrugeraftaleloven som siger:

§ 21.   Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
   nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller en
   ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke gøre
   krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.

Bemærk "krav i henhold til aftalen". Sælger kan derimod godt gøre
krav gældende hvis de vedrører *andre* aftaler.

Derfor er det kritiske spørgsmål om der er indgået én eller to
aftaler. Hvis sælger på en eller anden måde har markeret at
fremsendelsen af varen er en separat aftale, kan han godt kræve
at du betaler den porto.

Hvis det fremstår som én samlet aftale, skal du have alle pengene
tilbage (evt. minus porto for at du returnerer varen hvis du ikke
selv betaler den del).

> Hvem skal betale?

Det kan være drilagtigt at udrede.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : dk_gryf

Dato : 21-01-05 17:35

Jeg håber at dette måske kan gøre det lidt mere overskueligt: der er tale om
vare købt hos Gauguin.dk i Kbhn. og som efterfølgende er blevet sendt hertil
(sydjylland).
/DK_Gryf

Fra : Leif Jensen

Dato : 21-01-05 17:51

Der står højt og flot i deres betingelser, at forsendelse sker for købers
regning og risiko.
Da du har accepteret betingelserne, er forsendelsen din omkostning.

Mvh/Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-05 20:06

Leif Jensen skrev:

> Der står højt og flot i deres betingelser, at forsendelse sker
> for købers regning og risiko. Da du har accepteret
> betingelserne, er forsendelsen din omkostning.

Det er ikke sikkert.

Det er rigtigt at lovens bestemmelse om at sælger har
transportrisikoen, kan fraviges ved aftale, så den del er gyldig
nok.

Imidlertid er det det normale at køber betaler transporten der,
så det er der sådan set ikke noget nyt i. Køber skal f.eks. også
betale for varen. Det beløb skal imidlertid refunderes hvis han
fortryder, og det samme kan være tilfældet med transportudgiften.

Det springende punkt er om den bemærkning der står i
betingelserne, er nok til at aftalen om transport anses for en
separat aftale. Jeg ved det ikke.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 21-01-05 22:36

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det springende punkt er om den bemærkning der står i
> betingelserne, er nok til at aftalen om transport anses for en
> separat aftale. Jeg ved det ikke.

det er det.
Har ingen § men det var hvad advokaten i fjernsalg forklarede da jeg
startede egen vriksomhed.
Transporten *skal* bare være speciferet som en seperat aftale.

Fra : dk_gryf

Dato : 22-01-05 00:45

Jeg talte i torsdags med Forbrugerstyrelsen og på spørgsmålet jeg i henhold
til forbrugeraftalelovs § 17 om fortrydelsesret også havde fortrydelsesret
når det gjaldt fjernsalg og efter forespørgsel hos en jurist kom vedkommende
tilbage med besked om, at det vidste man faktisk ikke for der var intet
konkret skrevet om dette og at man stadig ventede på en prøvesag. Jeg glemte
iøvrigt at forhøre mig om forsendelsesomkostningerne, men må nok se i
øjnene, at jeg bliver nødsaget til, at se bort fra dette og så kommer
spørgsmålet: hvad med salæret på 25% skal de refundere dette?

/DK_Gryf

Et godt sted at handle - salg til alle - http://www.eshop4all.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-05 01:25

dk_gryf skrev:

> spørgsmålet: hvad med salæret på 25% skal de refundere dette?

Ja. Det fremgår af § 21 som jeg citerede før.