Freelance arbejde
Fra : sharky

Dato : 21-01-05 13:10

Hej,

Optjener man ret til dagpenge ved freelance arbejde som lønmodtager ?

Jeg har læst noget om at man selv skal styre feriepenge ?

På forhånd tak.

Fra : Holst

Dato : 21-01-05 13:14

sharky wrote:

> Optjener man ret til dagpenge ved freelance arbejde som lønmodtager ?

Laver man freelancearbejde, er man vel ikke lønmodtager?

> Jeg har læst noget om at man selv skal styre feriepenge ?

Får man nogen feriepenge? Det var da noget nyt!

Prøv at forklar lidt nærmere om den givne konstruktion, så det bliver
til at forstå.

Fra : sharky

Dato : 21-01-05 13:33

Laver man freelancearbejde, er man vel ikke lønmodtager?

HK har lavet en pjece om freelance arbejde. De skelner mellem, selvstændige,
selvstændig bibeskæftigelse og lønmodtager. Jeg skal måske starte som
freelance lønmodtager, dvs. at jeg arbejder hjemmefra med nogle opgaver fra
et firma. De sørger for A-skatten som en normal arb. giver. Der er også en
skelning mellem kontrollabel og ukontrallabel arbejdstid. Hvis jeg har tjent
xxx kr. en uge og der ikke står noget med hvor mange timer det har taget, så
omregner fagforeningen med sats i 2004 på 163,3 kr. pr. time. Det er noget
med evt. supplerende dagpenge. Men spørgsmålet er egentlig bare, om jeg så
optjener ret til dagpenge, som man gør med normalt lønmodtager arbejde ?
eller om det fungerer som jobtræning, hvor man ikke optjener ret til
dagpenge.

Får man nogen feriepenge? Det var da noget nyt!

Ja, der står noget i den HK pjece om at man selv skal tilsidesætte 12,5% af
lønnen, men skal arb.giiver ikke det hvis det fungerer som ovenstående ?

Men jeg må vidst hellere snakke med HK på mandag. De ved nok mest om det,
siden ingen kendte det jeg lige har skrevet.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-01-05 13:50

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men jeg må vidst hellere snakke med HK på mandag. De ved nok mest om det,
> siden ingen kendte det jeg lige har skrevet.

Det er muligvis fordi det er en sammenblanding af flere ting at det er svært
at genkende.
Som freelancer er der mange muligheder for afregning, og der er meget stor
forskel på hvilken effekt de forskellige ting har.

Man kan
1) Få udbetalt som A-indkomst
2) Få udbetalt som B-indkomst
3) Få udbetalt efter faktura

Ingen af delene er standar, så der kan ikke gives en generel besvarelse på
hvordan det forholder sig med freelancere.

Få hellere en god drøftelse med HK, og husk også at få det klarlagt i
forhold til A-kassen.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-05 11:42

sharky wrote:
> Optjener man ret til dagpenge ved freelance arbejde som lønmodtager ?

Ja. Det afgørende er at du har lønnet beskæftigelse over et vist timetal.
Altså det at det er lønnet (uanset hvordan) og at det overstiger et
minimumstimetal, som jeg ikke kan huske, er afgørende.

David