Aftale om overtagelse af bolig (almennytti~
Fra : S?ren A

Dato : 21-01-05 07:46

Jeg har underskrevet en aftale om overtagelse af en almennyttig bolig
- ikke lejekontrakten endnu. Foreningen har skrevet at aftalen er
bindende på dokumentet, men ikke andet, samt at lejekontrakten og
indskud skal underskrives og betales en bestemt dato. En sådan aftale
kan vel opsiges?

Jeg har søgt og har ikke kunnet finde at der skulle være et juridisk
dokument der hedder dette som sådan, så jeg må vel kunne opsige denne
- uden at være bundet af at skulle betale noget.

Nogle råd?

Fra : Manler

Dato : 21-01-05 11:37

On 20 Jan 2005 22:45:33 -0800, san@lite.dk (S?ren A) wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>bindende på dokumentet, men ikke andet, samt at lejekontrakten og
>indskud skal underskrives og betales en bestemt dato. En sådan aftale

Alle aftaler kan opsiges. Om det kan ske gratis eller uden følgevirkning er op
til aftalens udformning.

>Jeg har søgt og har ikke kunnet finde at der skulle være et juridisk

Har du søgt i "Bekendtgørelse af lov om aftaler og andre retshandler på
formuerettens område" ?

>dokument der hedder dette som sådan, så jeg må vel kunne opsige denne
>- uden at være bundet af at skulle betale noget.
>
>Nogle råd?

Snak med en sagkyndig.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-01-05 15:46

Scripsit san@lite.dk (S?ren A)

> [...]
> bindende på dokumentet, men ikke andet, samt at lejekontrakten og
> indskud skal underskrives og betales en bestemt dato. En sådan aftale

Lejeaftaler kan i almindelighed opsiges hvis der ikke udtrykkeligt er
aftalt et sluttidspunkt. Man skal så blot overholde lovens
opsigelsesvarsel.

Hvis du taler om at fortryde din tiltrædelse af overtagelsesaftalen,
vil udgangspunktet være at bordet fanger, og den aftale du har skrevet
under på faktisk etablerer en lejeaftale. Hvis det ikke fremgår af den
hvor stor huslejen og andre udgifter er, vil den dog ikke opfylde
lovens krav (§5), og du vil så sandsynligvis ikke være bundet.

Boligforeningen kan ikke på grundlag af en uspecifik
"overtagelsesaftale" forlange at du senere accepterer en lejeaftale
som stiller dig ringere end du ellers ville have kunne forventet
ifølge loven og socialministeriets standardblanketter.

> Jeg har søgt og har ikke kunnet finde at der skulle være et juridisk
> dokument der hedder dette som sådan,

Der er ikke nogen formkrav til aftaler. Man kan altså frit indgå
aftaler om sære ting også selv om den slags aftale man vil indgå ikke
"findes i forvejen".

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af