Provitionsløl og ac udebtaling
Fra : Karsten

Dato : 21-01-05 01:42

Hej

Vi har på arbejdet diskuteret følgende.

A bliver ansat i en virksomhed hvor lønnen er ren provition.
Der garanteres en min. årsløn på 185.000
Der udbetales et aconto beløb på kr. 22.000,- ved månedelig lønkørsel,
provition udregnes ½ årligt.

Spørgsmål
A kan ikke på de første 6 mdr tjene til sin egen løn lad os antag at der kun
er indtjent så ½ årlig provition udgør 60.000

A har fået udbetalt 132.000 altså et underskud på 72.000.
A bliver fyret og regnestykke ser således ud

Udbetalt 132.000
Tjent 60.000
Oprundet til garanti på 92.500 ( 185.000 /2 )
A skylder firma 39.500
Vil A være forpligtet til at betale disse penge tilbage?. Ved godt at alle
beløb er brutto og der sikkert er en masse udregning i forbindelse med
indbetalt arbejdsmarkedbidrag, feriebenge og skat.

mvh
Karsten

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 07:50

"Karsten" <Not@not.not> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har på arbejdet diskuteret følgende.
>
> A bliver ansat i en virksomhed hvor lønnen er ren provition.

Hvad pokker er provition?

Knud

Fra : Deaster

Dato : 21-01-05 09:00

Knud Thomsen wrote:
> "Karsten" <Not@not.not> skrev i en meddelelse

> Hvad pokker er provition?

Hehe, da jeg sad og læste Karstens indlæg, tænkte jeg faktisk på hvornår
klovnen Knud Thomsen ville dukke op for at kommentere stavefejl og vupti,
der var han søreme.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-01-05 10:40

"Knud Thomsen" wrote

> Hvad pokker er provition?

Udfra kontekst at dømme så er det "provision"

Mht subject: Provitionsløl og ac udebtaling

Provitionsløl = Provisionsløn
ac udebtaling = ac udbetaling

Men det kan da være svært at gennemskue hvis man ikke behersker det danske
sprog særlig godt

- Peter

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 17:41

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ac udebtaling = ac udbetaling
>
> Men det kan da være svært at gennemskue hvis man ikke behersker det danske

Den slags nonsenssprog generer mine øjne. Skribenten kunne godt tage sig tid
til at rette de værste fejl inden han sender sådan noget bras ud i folks
stuer.

Knud

Fra : Lars

Dato : 22-01-05 00:26

On Fri, 21 Jan 2005 17:41:06 +0100, Knud Thomsen wrote:

> [...]
> til at rette de værste fejl inden han sender sådan noget bras ud i folks

Så fik killfilteret da også lidt at tygge på i dag.
*plonk*

/Lars

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 22-01-05 08:54

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Den slags nonsenssprog generer mine øjne. Skribenten kunne godt tage sig
> tid
> til at rette de værste fejl inden han sender sådan noget bras ud i folks
> stuer.

Forhenværende væskeemballerede cylindriske beholdere udviser i påfaldende
grad, omvendt proportionalitet mellem tidligere fyldningsgrad og nuværende
evne til lydfrembringende virksomhed.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : "Carsten Riis

Dato : 21-01-05 11:43

Knud Thomsen skrev den 21-01-2005 07:49:
> "Karsten" <Not@not.not> skrev i en meddelelse

> Hvad pokker er provition?

Hvad pokker bilder du dig ind for at kommentere stavefejl?

Ud fra kontekst kan man godt se, at manden taler om provisionsløn og
aconto udbetaling

Men ok, vi kan jo ikke alle bestå PISA-testens del af forståelse af tekst.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 17:42

"Carsten Riis <"cr"@<invalid>." <"invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad pokker bilder du dig ind for at kommentere stavefejl?

Den slags direkte sjusk generer mine øjne. Vi har alle gået i skole og har
forhåbentlig lært enten at stave ordentligt eller i det mindste slå op i en
ordbog.

Knud

Fra : Henning

Dato : 21-01-05 18:49

On Fri, 21 Jan 2005 17:42:19 +0100, "Knud Thomsen"
<knud.thomsensl@etprivat.dk> wrote:

> [...]
>forhåbentlig lært enten at stave ordentligt eller i det mindste slå op i en

Kan du stave til ordblind? Selv om man ikke kan stave 100%, betyder
det ikke at personen sidder i kørestol og savler - eller hvad du nu
forestiller dig. Besvar spørgsmålet eller ignorer diskussionen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 19:00

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan du stave til ordblind? Selv om man ikke kan stave 100%, betyder
> det ikke at personen sidder i kørestol og savler - eller hvad du nu
> forestiller dig. Besvar spørgsmålet eller ignorer diskussionen.

Ja - jeg kan sagtens stave til ordblind. Jeg kan også nemt ud af det skrevne
se, om det er en ordblind, som har skrevet den eller det bare er et fjols,
som ikke er bare lidt omhyggelig. Jeg siger ikke det behøver være perfekt -
men det sjusk, som her er set, er i hvert fald ikke lavet af en ordblind.

Knud

Fra : Klaus

Dato : 22-01-05 10:43

> [...]
> perfekt -
> men det sjusk, som her er set, er i hvert fald ikke lavet af en

Så lad da for pokker være med at åbne de indlæg hvis emnelinie lider af
mangler der irriterer dig.

Klaus H

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 11:01

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Så lad da for pokker være med at åbne de indlæg hvis emnelinie lider af
> mangler der irriterer dig.

Jeg vil da hellere gøre mit til, at brugerne lærer at skrive nogenlunde
ordentligt dansk.

Knud

Fra : phk

Dato : 21-01-05 18:54

> [...]

> forhåbentlig lært enten at stave ordentligt eller i det mindste slå op i

Det kan da godt ske at du er god til at stave og oven i købet også god til
at prale med det - men de menneskelige aspekter lader en hel del tilbage at
ønske.

Desuden er du off-topic med mindre du vil henvise til nogle love hvad
ovenstående angår.

--
Per, Esbjerg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 19:01

> Desuden er du off-topic med mindre du vil henvise til nogle love hvad
> ovenstående angår.

Lovteksten i denne sammenhæng er 'Dansk Retskrivningsordbog'

Knud

Fra : HKJ

Dato : 21-01-05 19:37

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> wrote in message

> Lovteksten i denne sammenhæng er 'Dansk Retskrivningsordbog'

Hvad med netiketten hvor der bl.a. står:
Det er en regel på Usenet, at alle skal kunne være med, uden at deres emne
bliver ødelagt af spidsfindige kommentarer om stavningen.

http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 19:49

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med netiketten hvor der bl.a. står:
> Det er en regel på Usenet, at alle skal kunne være med, uden at deres emne
> bliver ødelagt af spidsfindige kommentarer om stavningen.

Netiketten har ingen lovmæssig status, så det kan jeg ikke bruge til noget.

I dette tilfælde er der ikke tale om spidsfindige kommentarer, men om at det
skrevne er rent vrøvl. Det er vel lovligt at få opklaret brugen af ord, som
man ikke kan slå op i retskrivningsordbogen.

Knud

Fra : HKJ

Dato : 21-01-05 19:58

> Netiketten har ingen lovmæssig status, så det kan jeg ikke bruge til
noget.

Nu har jeg ikke set nogen steder i loven hvor der står at man skal stave
rigtigt.
Men netiketten har status i som en vejledning i god opførsel på usenet og
folk der ikke følger den risikerer at blive bortvist fra usenet

> [...]
som
> man ikke kan slå op i retskrivningsordbogen.

De fleste har heldigvis evner til at forstå et ord selvom det ikke er stavet
rigtigt, at dine evner ikke strækker så langt er så kedeligt for usenet, da
det giver en masse overflødige indlæg.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 22:06

> [...]
stavet
> rigtigt, at dine evner ikke strækker så langt er så kedeligt for usenet,

Som f.eks. dine (foreløbigt) 3 i denne tråd!

Knud

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-01-05 15:58

Knud Thomsen wrote:

> Netiketten har ingen lovmæssig status, så det kan jeg ikke bruge til
> noget.

I forhold til Retskrivningsordbogen? Du har vist ikke meget begreb om
retskildestatus.

Desuden irriterer det mine øjen, at du ikke er konsekvent i din kommatering,
men sådan er vi alle syndere; på hver vor måde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Deaster

Dato : 21-01-05 20:17

HKJ wrote:

> [...]
> Det er en regel på Usenet, at alle skal kunne være med, uden at deres
> emne bliver ødelagt af spidsfindige kommentarer om stavningen.

Prøv lige at søge på Knud Thomsen på google, før du begiver dig ind i
en videre diskussion med klovnen.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : HKJ

Dato : 21-01-05 20:29

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> Prøv lige at søge på Knud Thomsen på google, før du begiver dig ind i
> en videre diskussion med klovnen.

Jeg har en ide om hvad jeg vil finde, men gider ikke checke.
Men jeg indrømmer at jeg har bidraget lidt til at støje i gruppen og kan
ikke give uvidenhed skylden,

Fra : Peder Olsen

Dato : 21-01-05 22:09

> Jeg har en ide om hvad jeg vil finde, men gider ikke checke.
> Men jeg indrømmer at jeg har bidraget lidt til at støje i gruppen og kan
> ikke give uvidenhed skylden,

Indtil nu har der været 15 gange ævl, fordi manden ikke kan stave.
Hvad med at svare på spørgsmålene i stedet for.

Venlig hilsen
Peder Olsen.
--
Samler du på bryggerisouvenir, så kig på:
http://www.olsen161.dk og

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-01-05 22:10

"Peder Olsen" <peder@FJERNESolsen161.dk> skrev i en meddelelse

> Indtil nu har der været 15 gange ævl, fordi manden ikke kan stave.
> Hvad med at svare på spørgsmålene i stedet for.

Hørt!!

Knud

Fra : Eliasen

Dato : 22-01-05 17:34

"Knud Thomsen" <knud.thomsensl@etprivat.dk> wrote in message

> Lovteksten i denne sammenhæng er 'Dansk Retskrivningsordbog'

Ignorant! Besvar mandens spørgsmål eller klap kaje!

--
Eliasen

Fra : Karsten

Dato : 22-01-05 22:57

Hmmmm, det var dog utroligt, jeg ønskede et svar på et spørgsmål og fik en
belæring om at stave korrekt, det er aldrig faldet mig i sinde, at et
spørgsmål ikke har relevans, fordi man staver nogle ord forkert, nogle er
trykfejl, andre ord kunne jeg ikke stave til, men stavede til dem i min
bedste overbevisning om at de var korrekte.

Deudsen er det bvsiet på et eeglnsk urisvenitet at mnneseker fkitask gdot
kan fsotrå et ord elelr en stænnig brae det ftrøse og det sditse bgotsav i
oerdt er pclaeert kkorert.

Det eneste jeg kan udlede af den undersøgelse er at Knud må være et
ordensmenneske, som bruger meget tid på at sætte alle ting i den rigtige
rækkefølge.

Nu har jeg så også lavet lidt støj, men jeg gentager gerne mit spørgsmål
herunder som jeg har haft gennem min stavekontrol, så der skulle
forhåbentlig ikke være nogen stavefejl og således burde jeg vel kunne få et
svar på mit spørgsmål?

MVH
Karsten.
Som ikke staver så godt, men er en skide god håndværker.

------------ oprindelig mail---------------------

Hej

Vi har på arbejdet diskuteret følgende.

A bliver ansat i en virksomhed hvor lønnen er ren provision.
Der garanteres en min. årsløn på 185.000
Der udbetales et aconto beløb på kr. 22.000,- ved månedlig løn kørsel,
provision udregnes ½ årligt.

Spørgsmål
A kan ikke på de første 6 mdr. tjene til sin egen løn lad os antag at der
kun
er indtjent så ½ årlig provision udgør 60.000

A har fået udbetalt kr. 132.000,- altså et underskud på kr. 72.000,-
A bliver fyret og regnestykke ser således ud

Udbetalt kr. 132.000,-
Tjent kr. 60.000,-
Oprundet til garanti på kr. 92.500,- (kr. 185.000,- /2)
A skylder firma kr. 39.500,-
Vil A være forpligtet til at betale disse penge tilbage? Ved godt at alle
beløb er brutto og der sikkert er en masse udregning i forbindelse med
indbetalt arbejdsmarkedsbidrag, feriepenge og skat.

mvh
Karsten

Fra : alexbo

Dato : 23-01-05 00:02

"Karsten" <Not@not.not> skrev

> Vil A være forpligtet til at betale disse penge tilbage? Ved godt at alle
> beløb er brutto og der sikkert er en masse udregning i forbindelse med
> indbetalt arbejdsmarkedsbidrag, feriepenge og skat.

Sandsynligvis, følgende har jeg fundet på DJØF`s hjemmeside, det er et
sammenrend af jurister, økonomer o.s.v.

a.. Hvis lønsystemet er forbundet med et a-conto-system, skal du sørge for
at udbetalingen løbende bliver justeret efter dine præstationer. Ellers kan
du risikere at skulle af med en stor efterbetaling, hvis den samlede
præstation ikke lever op til de udbetalte a-conto-beløb.

På en anden hjemmeside jeg ikke kan huske, har jeg læst om en afgørelse,
hvor en fratrådt sælger blev opkrævet " for meget udbetalt" bonus, nogle af
sælgerens kunder havde ikke betalt og derfor skulle sælgeren ikke have haft
bonus for disse salg.
Her fik firmaet ikke medhold, evt. for meget udbetalt bonus, kunne kun
modregnes i anden, endnu ikke udbetalt bonus.

mvh
Alex Christensen