Udlændings ret til barselsdagpenge
Fra : Martin Sorensen

Dato : 20-01-05 21:26

Hvad er betingelserne for at en EU-borger har ret til barselsdagpenge i Danmark?

Opholdstilladelse? I hvor lang tid?

Mvh martin

PS: Jeg tror jeg tidligere så et svar på ovenstående her i gruppen, men
selv ved megen googling kan jeg ikke finde det igen.

Fra : Hans Hansen

Dato : 21-01-05 21:30

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@THISget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS: Jeg tror jeg tidligere så et svar på ovenstående her i gruppen, men
> selv ved megen googling kan jeg ikke finde det igen.

Her behøver du ikke at google der får du svar på alt !

http://europa.eu.int/citizensrights/index_da.cfm

vh Hans

Fra : Hans Hansen

Dato : 21-01-05 22:40

"Hans Hansen" <hans@hansen.dk> skrev i en meddelelse

SYGE- OG BARSELSFORSIKRING
OPLYSNINGER OM EU-LOVGIVNINGEN
EU-bestemmelserne om syge- og barselsforsikring giver ikke blot vandrende
arbejdstagere og deres familiemedlemmer en omfattende og effektiv
beskyttelse, men også alle andre, der falder ind under bestemmelserne,
f.eks. de millioner af turister, som holder ferie i udlandet. Det fremgår af
nedenstående oversigt, hvilke rettigheder man har til disse ydelser.

Betingelser, der skal være opfyldt - sammenlægning
Man skal opfylde visse betingelser for at være berettiget til ydelserne. Til
gengæld påhviler det den kompetente myndighed at tage hensyn til
forsikrings-, opholds- eller beskæftigelsesperioder, der er tilbagelagt
under andre landes lovgivning (sammenlægning). Denne garanti betyder, at man
ikke mister sin sygeforsikringsdækning, når man skifter arbejde og rejser
til et andet EU-land.

Kontantydelser ved sygdom
Der er her tale om ydelser, der normalt skal erstatte en indkomst, som man
midlertidigt mister på grund af sygdom. Ydelser, der tilkendes i en specifik
situation (f.eks. plejeydelser), kan betragtes som kontantydelser ved
sygdom.

Som udgangspunkt tildeles ydelserne i medfør af gældende lovgivning i det
land, hvor man er forsikret, uanset hvilket land der er ens bopæls- eller
opholdsland.

Ydelsesbeløbet og varigheden af udbetalingerne afhænger helt af lovgivningen
i det EU-land, hvor man er forsikret, og normalt bliver de også udbetalt
direkte af den forsikrende myndighed.

Naturalydelser ved sygdom
Ydelserne omfatter læge- og tandlægehjælp, medicin og hospitalsindlæggelser
samt den direkte refusion af omkostningerne ved disse ydelser.

Som udgangspunkt tildeles ydelserne i medfør af gældende lovgivning i ens
bopæls- eller opholdsland, som om man var forsikret i det pågældende land.
Det kan medføre, at man sættes i en situation, som er mere eller mindre
gunstig end den, som lovgivningen i det land, hvor man faktisk er forsikret,
ville berettige til.

Bopæl i det land, hvor man er forsikret
Hvis man har bopæl i det land, hvor man er forsikret, har man ret til enhver
naturalydelse, som lovgivningen i det pågældende land hjemler mulighed for.

Bopæl uden for det land, hvor man er forsikret
Hvis man har bopæl i et andet land end det, hvor man er forsikret, har man
ret til enhver naturalydelse, som bopælslandets lovgivning hjemler mulighed
for. Ydelserne tildeles af den kompetente sygesikringsmyndighed på
bopælsstedet, som om man var tilknyttet den.

Midlertidigt ophold uden for det land, hvor man er forsikret
Hvis man midlertidigt har taget ophold i et andet land end det, hvor man er
forsikret, har man ret til enhver ydelse, der umiddelbart er nødvendig. Det
er underordnet, om man opholder sig i udlandet som turist, på erhvervsmæssig
rejse eller privat rejse.

Pensionister, udstationerede medarbejdere, arbejdsløse og studerende har ret
til enhver naturalydelse, der måtte vise sig nødvendig under deres
midlertidige ophold i udlandet.

Relevante dokumenter
a.. E104: attest om sammenlægning af samtlige forsikringsperioder i de
forskellige EU-lande, hvis der kræves en forsikringsperiode for at være
berettiget til at modtage ydelser.
b.. E106: attest om registrering i bopælslandet.
c.. E109: attest om registrering af familiemedlemmer, som bor i et andet
EU-land end det, hvor arbejdstageren eller den selvstændige erhvervsdrivende
bor.
d.. E111: attest om nødydelser under et midlertidigt ophold (for
pensionister og deres familiemedlemmer: nødvendige ydelser).
e.. E119: attest om ret til nødvendige naturalydelser for arbejdsløse, som
er arbejdssøgende i et andet EU-land.
f.. E121: attest om registrering af pensionister og deres familiemedlemmer
i bopælslandet.
g.. E128: attest om ret til nødvendige naturalydelser for udstationerede
arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende, deres familiemedlemmer og
for studerende.
Det europæiske sygesikringskort
Fra 1. juni 2004 erstatter det europæiske sygesikringskort blanket E111.