Udlejning af kælderværelse (ulovlig beb
Fra : Anders Christensen

Dato : 20-01-05 21:08

Hejsa NG
Efter en længere sag i huslejenævnet imod en tidligere udlejer som ikke
vil betale depositum retur kom jeg til at tænke på følgende.

Jeg har tidligere set noget om at man kunne forlange husleje retur for
den periode man har boet, hvor det var ulovligt at bo (I et
kælderværelse som muligvis ikke var godkendt til beboelse)

Der var lejekontrakt på lejemålet, det er først da advokaten i
retshjælpen nævnede noget med "yderligere krav" imod udlejer at jeg kom
til at tænke på hvilke muligheder man har for evt at hente nogen penge der?

Jeg læste tidligere i dk.bolig om en der havde fået husleje tilbage fra
udlejer, med hjælp LLO, men kunne ikke finde noget dokumentation.

Er der nogen paragraffer der dækker dette område såfremt kommunen
bekræfter at det har været lejet ud ulovligt?

Mvh Anders Christensen

Fra : Manler

Dato : 20-01-05 22:40

On Thu, 20 Jan 2005 21:07:53 +0100, Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Er der nogen paragraffer der dækker dette område såfremt kommunen
>bekræfter at det har været lejet ud ulovligt?
>
>Mvh Anders Christensen

Ifølge lejeloven kan man kun få en forholdsvis nedsættelse af lejen så længe et
forhold gør det umuligt at benytte det lejede i den udstrækning det er lovet.
(en lettere tolkning)

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Anders Christensen

Dato : 20-01-05 22:44

Manler wrote:

> Ifølge lejeloven kan man kun få en forholdsvis nedsættelse af lejen så længe et
> forhold gør det umuligt at benytte det lejede i den udstrækning det er lovet.
> (en lettere tolkning)

Hvordan kan man så gøre sådan et krav gældene når lejer er fraflyttet i
oktober 2004, og først nu er blevet opmærksom på at det muligvis var et
ulovligt lejemål?
Og hvordan beregner man sådan en nedsættelse?
Lejer har beboet værelset i to år (i det første år i to værelser i
kælderen, det sidste år kun det ene værelse)
Huslejen har været på 4000 kr pr måned det første år, og 2200 kr pr
måned det andet.

Mvh Anders Christensen

Fra : Manler

Dato : 21-01-05 11:26

On Thu, 20 Jan 2005 22:43:43 +0100, Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hvordan kan man så gøre sådan et krav gældene når lejer er fraflyttet i
>oktober 2004, og først nu er blevet opmærksom på at det muligvis var et
>ulovligt lejemål?

Ved at anlægge sag ved boligretten inden et år efter man oplevede forholdet.

>Og hvordan beregner man sådan en nedsættelse?

I det forhold der kommer af hvor meget af lejemålet der ikke kunne bruges til
sit formål. Han kan jo forsøge sig med 100%, men en advokat kan jo bedre vurdere
i hvilket omfang det var umuligt at bruge lejemålet.

>Lejer har beboet værelset i to år (i det første år i to værelser i
>kælderen, det sidste år kun det ene værelse)
>Huslejen har været på 4000 kr pr måned det første år, og 2200 kr pr
>måned det andet.

Det er i sidste ende domstolen der dømmer sagen ud fra de oplysninger der
fremlægges af begge parter, men en samtale med en advokat om det realistiske i
en sådan klage, vil nok være bedst.