Nyt testamente
Fra : Lady

Dato : 20-01-05 11:30

I forbindelse med et boligkøb skal min kæreste og jeg have skrevet
testamente - vi er ikke gift og har ingen børn.

Jeg har i et tidligere forhold fået skrevet et testamente, som jeg regner
med at bruge som inspiration til et nyt testamente.

I går fandt jeg til min gru ud af, at det gamle testamente stadig er
gyldigt - dvs. min ex stadig arver mig.
Det skal selvfølgelig ændres, men de kloge siger, at man ikke kan
tilbagetrække et testamente men skal annullere det med et nyt.

Dvs. jeg skal have tilføjet et par linier i starten af testamentet, der
annullerer det gamle.
Kan nogen hjælpe mig med ordlyden af disse par linier?

Jeg ved godt, at vi bare kan gå til en advokat, men da jeg som sagt har et
testamente at gå ud fra og kun lige mangler disse par linier, så synes jeg
umiddelbart 3000 kr. er mange penge at bruge på advokat.

Med venlig hilsen T. Jakobsen

Fra : Holst

Dato : 20-01-05 13:32

Lady wrote:

> [...]
> annullerer det gamle.
> Kan nogen hjælpe mig med ordlyden af disse par linier?

Mon ikke du kan skrive "Mit testamente af den-og-den-dato ophæves hermed"?

Fra : Lady

Dato : 20-01-05 14:24

"Mon ikke du kan skrive "Mit testamente af den-og-den-dato ophæves hermed"?"

Det er også det råd jeg lige har tiltusket mig til hos en advokat.

Et sidste spørgsmål er så, om man med gyldighed kan skrive:

"Dette testamente bortfalder i tilfælde af samværs ophør"?

Bare sådan at jeg ikke skulle havne i en lignende situation i fremtiden.

Mvh. T. Jakobsen

Fra : Holst

Dato : 20-01-05 14:52

Lady wrote:

> Et sidste spørgsmål er så, om man med gyldighed kan skrive:
>
> "Dette testamente bortfalder i tilfælde af samværs ophør"?
>
> Bare sådan at jeg ikke skulle havne i en lignende situation i fremtiden.

Måske ikke lige formuleret således, men du kan helt sikkert formulere på
en måde, så den person, du ønsker skal arve, kun arver, såfremt I stadig
er sammen.

Men når du kommer ud i sådanne spidsfindigheder, var det måske en god
idé at få en advokat til at kigge nærmere på det.

Jeg kan også anbefale dig at tage en tur forbi biblioteket og låne nogle
bøger om testamenter. Der er mange gode råd deri og ting at blive klar over.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-01-05 17:14

Lady wrote:

> Et sidste spørgsmål er så, om man med gyldighed kan skrive:
>
> "Dette testamente bortfalder i tilfælde af samværs ophør"?

I princippet kan du skrive, hvad du vil i et testamente, dog kun således, at
du ikke testerer ting bort, du ikke kan testere bort (f.eks. tvagsarv, hvis
du har livsarvinger). En bedre formulering ville nok være noget i stil med
"I tilfælde af, at samlivet med X ikke længere består, bortfalder dennes
arv." Så kan testamentet også stadig gøres gældende overfor andre arvinger -
ved din egen formulering, ville testamentet i princippet skulle annulleres.

Men husk: Det vigtigste er ikke, hvordan man formulerer testamentet. Langt
mere væsentligt er det, hvorledes dine efterladte (inkl. corpus juris) vil
*fortolke* det. Vær derfor klar og utvetydig og sørg for, dine dispositioner
ikke kan drages i tvivl. Lad f.eks. være med at testere for meget væk til
folk, der ikke er berettiget o. lign.

Hvis din formue er af nogen som helst betydning, vil jeg nu alligevel
anbefale, du får en advokat til at hjælpe dig. Bare for en sikkerheds skyld.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lady

Dato : 21-01-05 06:40

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> dispositioner ikke kan drages i tvivl. Lad f.eks. være med at testere for
> meget væk til folk, der ikke er berettiget o. lign.

Min kæreste skal arve alt - bortset fra smykker, som min familie skal have,
og den del har jeg fra det gamle testamente, som blev lavet af en advokat,
så det skulle være iorden.

> Hvis din formue er af nogen som helst betydning, vil jeg nu alligevel
> anbefale, du får en advokat til at hjælpe dig. Bare for en sikkerheds
> skyld.

Klip

Kan kun give dig ret, men bortset fra et halvt hus, der bliver belånt til
over skorstenen:) så ejer jeg sgu ikke andet, så testamentet skal kun
skrives for at kæresten automatisk kan overtage min halvdel af huset ved min
død.

Mvh T. Jakobsen

Fra : Peter

Dato : 20-01-05 21:32

"Lady" <ladycatwoman@fjernhotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> "Dette testamente bortfalder i tilfælde af samværs ophør"?

Det er muligt.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Henning

Dato : 20-01-05 14:41

>Jeg ved godt, at vi bare kan gå til en advokat, men da jeg som sagt har et
>testamente at gå ud fra og kun lige mangler disse par linier, så synes jeg
>umiddelbart 3000 kr. er mange penge at bruge på advokat.

Gå på borgmesterkontoret og bliv viet - koster ingenting og er
overstået på 10 minutter. Så er du fri for diverse testamenter, som
alligevel ofte bestrides af familien

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-05 15:39

Henning skrev:

> overstået på 10 minutter. Så er du fri for diverse testamenter [...]

Sludder. Så du ikke det her?

>   I går fandt jeg til min gru ud af, at det gamle testamente
>   stadig er gyldigt

Et testamente ophæves ikke af at man bliver gift.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Holst

Dato : 20-01-05 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sludder. Så du ikke det her?

> Et testamente ophæves ikke af at man bliver gift.

Næh, men i det mindste vil det halvere eks'ens andel

Fra : sn67

Dato : 20-01-05 16:12

Lady wrote:

> [...]
> Det skal selvfølgelig ændres, men de kloge siger, at man ikke kan
> tilbagetrække et testamente men skal annullere det med et nyt.

Det passer ikke (med mindre reglerne er ændret inden for de seneste år). Jeg
og min ex. har ophævet vores testamente, og det kan så vidt jeg ved gøres
med et besøg hos notaren, - altså uden indblanding af advokat.
- Og jeg har _ikke_ lavet nyt testamente.

Med venlig hilsen
Susanne Nielsen.

Fra : Holst

Dato : 20-01-05 16:35

sn67 wrote:

> [...]
> med et besøg hos notaren, - altså uden indblanding af advokat.
> - Og jeg har _ikke_ lavet nyt testamente.

Ja, det hedder vist et kodicil eller noget i den dur. I praksis er det
vist blot et "nyt testamente", hvis eneste bestemmelse er, at indholdet
af det tidligere testamente ophæves. En sådan ophævelse af testamentet
kan altså både finde sted i et simpelt kodicil og i et nyt testamente -
og begge skal forbi notaren for at være gældende.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-01-05 17:10

Lady wrote:

> Dvs. jeg skal have tilføjet et par linier i starten af testamentet,
> der annullerer det gamle.
> Kan nogen hjælpe mig med ordlyden af disse par linier?

Jeg vil foreslå noget i stil med: "Hermed tilbagekaldes samtlige testators
tidligere testamenter."

Mvh
Kevin Edelvang