Webhotel fortrydelse og pengene tilbage?
Fra : sharky

Dato : 19-01-05 17:51

Hej,

Hvis et webhotel ikke lever op til forventningerne, er der så nogen mulighed
for at ophæve købet og få pengene tilbage. Jeg har betalt oprettelsesgebyr,
flyttegebyr og 1 års forudbetalt webhotel, men det kører ikke som jeg
forventede. Mails kan også være flere timer forsinket.

Hvilke muligheder er der ?

Kan jeg bare flytte til et nyt webhotel, og skrive til det jeg har nu, at
jeg ønsker at ophæve købet i.flg. paragraf et eller andet ? Hvor lang
tidsfortrydelse har man evt. ? Kan jeg kræve pengene for den resterende tid
tilbage, hvis jeg flytter til et nyt webhotel ?

På forhånd tak.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 19:25

sharky wrote:

> [...]
> oprettelsesgebyr, flyttegebyr og 1 års forudbetalt webhotel, men det
> kører ikke som jeg forventede. Mails kan også være flere timer

I det følgende går jeg ud fra, du er en privatperson, og at der dermed er
tale om et forbrugerkøb. Du kan se lidt på Købeloven
http://www.retsinformation.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL - særligt §§
75a og 76 fastsætter, hvornår der kan siges at der er en mangel ved det
købte. Det bliver dog nok svært at bedømme i dit tilfælde, altså med
webhotel - hvad er der helt præcis i vejen med webhotellet? Hvis der i din
aftale med udbyderen er helt præcist aftalt, hvor hurtigt mails skal leveres
mv (har ikke selv forstand på de tekniske sider), kan du klart påberåbe dig
mangel, såfremt det kan dokumenteres, at produktet er ringere end aftalen.
Som du kan se af ovenstående paragraffer, er der ellers tale om en
vurdering, hvor man ser på, hvad man "kan forvente" af et sådant produkt -
hvilket straks er lidt mere svævende og kræver lidt teknisk indsigt, som jeg
ikke besider. Hvis du kan påvise, at der foreligger en mangel, giver § 78
bestemmelser dig en række beføjelser. Mest aktuelt for dig er at kræve
manglen udbedret eller at ophæve købet. For at gøre det sidste, skal
mangelen være væsentlig, som det fremgår af stk. 1, punkt 4. De andre
løsninger ville jeg ikke anse som brugbare for dig, men kig evt. selv lidt
på det. Alt dette kræver naturligvis, at udbyderen af webhotellet er enig
med dig i, at der er en mangel. Får du dem ikke overbevist, er din eneste
mulighed at klage til forbrugerrådet - eller i sidste ende at hive udbyderen
i retten, hvilket normalt vil være for omkostningsfuldt i sådanne sager.

Fristen for påberåbelse af mangler i forbrugerkøb er meget vid - og hvis du
fremsætter din reklamation inden 2 måneder fra du opdagede mangelen, anses
den altid for rettidig.

Mvh
Kevin Edelvang