Forældet skattefradrag
Fra : Esben

Dato : 17-01-05 12:39

Kære jura-folk!

Jeg står i den kedelige situation, at jeg aldrig anmeldte afbetalingen
af min akkumulerede studiegældsrenter - tilbage fra det år jeg begyndte
at betale tilbage - til skattevæsenet. Og at min sag fra det første år,
hvor det jo netop kun var renter jeg afbetalte er forældet.

Og jeg har fået det svar tilbage, at de ikke ser nogen grund til at
genåbne min sag, blot fordi jeg glemte at gøre mine fradrag gældende. I
dag er disse fradrag noget der indrapporteres automatisk og de har
anerkendt mine ændrede fradrag fra de 2 senere år der er berørt af det.

Har jeg nogen chance for at få genåbnet min sag og hvad skal jeg i givet
fald slå på? Der er mange penge på spil i det... (10-20.000,- vil jeg
tro)

vh esben

Fra : Peter

Dato : 17-01-05 13:32

"Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har jeg nogen chance for at få genåbnet min sag og hvad skal jeg i givet
> fald slå på? Der er mange penge på spil i det... (10-20.000,- vil jeg

Det skulle vel ikke være nødvendigt, at direkte åbne de gamle årsopgørelser.
Du skriver blot de glemte fradrag på din opgørelse for skatteåret 2004, når
du laver din selvangivelse. Vedlæg evt. en skriftlig opstilling hvor du
specificerer betalte renter for årene 1999 - 2004. Husk dokumentation. Du
kan KUN gå fem år tilbage.

Peter B

Fra : Henrik Petersen

Dato : 17-01-05 13:44

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> opstilling hvor du specificerer betalte renter for årene 1999 - 2004. Husk
> dokumentation. Du kan KUN gå fem år tilbage.

Dette er vist ikke korekt, man kan kun gå 3 år tilbage, men staten kan gå 5
år tilbage.

henrik

Fra : Esben

Dato : 17-01-05 15:54

Henrik Petersen <iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> wrote:

> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dette er vist ikke korekt, man kan kun gå 3 år tilbage, men staten kan gå 5
> år tilbage.
>
> henrik

Nej, jeg havde også kalkuleret med 5 år, men kun de kan rippe dig 5 år
efter, mens du ikke selv kan få dit tilgodehavende, hvor rimeligt er
det?!

Nu har jeg jo også været i kontakt med skattevæsenet, og de har
umiddelbart sagt nej til at åbne året - så spørgsmålet er igen, om jeg
har nogen chance for at "åbne" året og hvad jeg i givet fald skal slå
på.

vh esben

Fra : Henrik Petersen

Dato : 17-01-05 18:27

> [...]
> umiddelbart sagt nej til at åbne året - så spørgsmålet er igen, om jeg
> har nogen chance for at "åbne" året og hvad jeg i givet fald skal slå

Skriv til skattevæsende og lav et regnestykke med det du skal have tilbage
de sidste 3 år. altid godt at have det på skrift, special afslaget, for her
får du oxo klagemulighederne, det skal der nemlig være i følge loven "mener
det er den om offentlig forvaltning" så kan du klage mm. og du har alt
omkring sagen på skrift og ikke kun en eller anden person på
skatteforvaltningen. Som aldrig har sagt det sådan og det må du have
misforstået.....

henrik

Fra : Knud Thomsen

Dato : 17-01-05 14:23

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

..
> [...]
> du laver din selvangivelse. Vedlæg evt. en skriftlig opstilling hvor du
> specificerer betalte renter for årene 1999 - 2004. Husk dokumentation. Du

Den teknik tror jeg ikke holder vand - man kan ikke bare fratrække renter i
en 'forkert' indkomst.

Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-01-05 18:57

Esben wrote:

> Kære jura-folk!

Næ, revisorer, næ, dem der ved noget..

> [...]
>
> Har jeg nogen chance for at få genåbnet min sag og hvad skal jeg i givet
> fald slå på? Der er mange penge på spil i det... (10-20.000,- vil jeg

Ændring af praksis, men det kræver som vanligt ved revisorer ->
noget privat indskud, dvs,
du betaler hvad undersøgelsen koster

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Esben

Dato : 01-02-05 22:29

Erik G. Christensen <egc@FJERNmail.dk> wrote:

> Næ, revisorer, næ, dem der ved noget..

> Ændring af praksis, men det kræver som vanligt ved revisorer ->
> noget privat indskud, dvs,
> du betaler hvad undersøgelsen koster

"Ændring af praksis" - hvad betyder det?

Det er snart sidste chance for mig og jeg er så småt ved at skyde en
hvid pil efter det bundt sedler....

mvh

esben