Hvordan sikre jeg... ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-01-05 19:56

Hej,

Vi har fået en ny kunde som vi skal udvikle noget software til...
Dette software skal installeres på en pc og vi har givet et tilbud til
kunden om at vores software og en pc leveres til kunden for x kroner.

Kunden akseptere tilbudet men på den betingelse at de får kildekoden med i
tilfælde af at vi går konkurs så de selv kan udvikle videre på det og
vedligeholde det. (det var deres ord)

Vi er selvfølgelig ikke så meget for at udlevere denne da vores
eksistensgrundlag jo så let kunne forsvinde da vi aldrig kunne vide hvor
mange kopier de ville lave af vores software og installere på egne pc'ere.
(har erfaret at dette er sket for andre så det ønsker vi ikke at opleve)

Kan man lave en juridisk aftale evt. et dokument som siger noget om at hvis
vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men ikke et sekund før
?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : HKJ

Dato : 14-01-05 20:01

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message

> [...]
hvis
> vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men ikke et sekund

Sådan noget har jeg ihvertfald hørt om før, hvor kildekoden blev opbevaret
ved 3. mand.

Om det var en bank, advokat eller nogle helt andre der opbevarede koden, kan
jeg ikke huske.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-01-05 20:27

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> (har erfaret at dette er sket for andre så det ønsker vi ikke at opleve)

i tager selvfølgelig bare flere penge for source koden.

> Kan man lave en juridisk aftale evt. et dokument som siger noget om at hvis
> vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men ikke et sekund før

ja, det kan man, snak med en advokat.

En anden mulighed er at i finder et open source system der kan
nogenlunde det det skal kunne, og tilretter det så det passer
til kunden.

JonB

Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-01-05 20:34

Hej,

> ja, det kan man, snak med en advokat.

Ok det vil vi prøve...

> En anden mulighed er at i finder et open source system der kan
> nogenlunde det det skal kunne, og tilretter det så det passer
> til kunden.

Der findes desværre ikke sådan et system (det er til styring af noget
egetudviklet elektronik)

M.v.h.
Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-01-05 21:04

Lasse Madsen telepaterede følgende til sin PC:
> Kan man lave en juridisk aftale evt. et dokument som siger noget om
> at hvis vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men
> ikke et sekund før ?

Kan man sikkert godt. Men hvis jeg var virksomhed ville jeg kræve at det
blev opbevaret af 3. part.

Hvis I er gået konkurs, kan de jo bare kræve løs... Hvis/når I ikke
udleverer det, får de jo ikke meget ud af at sagsøge jer, da I er gået
konkurs..

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : alexbo

Dato : 14-01-05 22:17

"Lasse Madsen" skrev

> Kan man lave en juridisk aftale evt. et dokument som siger noget om at
hvis
> vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men ikke et sekund
før

Spørgsmålet er, hvem ejer kildekoden, er det kunden eller jer.
Hvis det er jer, kan I ikke lave en sådan aftale, hvis I går konkurs
tilhører kildekoden konkursboet, det vil sige kreditorene.
Og hvis I forærer noget væk lige inden konkursen, er det skyldnersvig.
Hvis kunden ejer kildekoden, kan I måske aftale med kundens revisor at han
opbevarer den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-05 08:21

> [...]
> Kan man lave en juridisk aftale evt. et dokument som siger noget om at
> hvis vi går konkurs skal vi aflevere kildekoden til kunden men ikke et

Prøv at læse denne:
http://www.gigalaw.com/articles/2000/hollander-2000-08.html

Har ikke tjekket den for urimeligheder i forhold til dansk lov...

Fra : Knud Thomsen

Dato : 15-01-05 08:35

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kunden akseptere tilbudet men på den betingelse at de får kildekoden med i
> tilfælde af at vi går konkurs så de selv kan udvikle videre på det og

Det er da et meget rimeligt krav fra kunden - netop IT-branchen er jo kendt
for at åbne og lukke virksomheder i en uendelighed. Man kan jo ikke basere
sin forretning på et IT-system, som ikke kan repareres og vedligeholdes.

> [...]
> (har erfaret at dette er sket for andre så det ønsker vi ikke at opleve)

Det skriver I da bare noget om i kontrakten - så kan I jo komme efter
kunden, hvis han bruger det til andet end aftalt.

Knud