Separation og andelslejlighed
Fra : Johnsson

Dato : 14-01-05 17:12

Hej alle
Et hurtigt spørgsmål.
Vil en skriftlig aftale mellem et separeret par om, at den fraflyttende har
førsteprioritet til at tilbagekøbe andelen, i tilfælde af at den der har
købt den anden ud beslutter at sælge/bytte være juridisk gyldig.

mvh John

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-01-05 17:21

"Johnsson" <johnny.astrup@fjernspammail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> førsteprioritet til at tilbagekøbe andelen, i tilfælde af at den der har
> købt den anden ud beslutter at sælge/bytte være juridisk gyldig.

I almindelighed nej. Vedtægternes regler skal følges.
Men hvad står der i vedtægterne?

Hilsen Inger

Fra : Johnsson

Dato : 14-01-05 19:49

Hej Inger

> I almindelighed nej. Vedtægternes regler skal følges.
> Men hvad står der i vedtægterne?

At indehaveren af andelen kan sælge til den de vil. Der er ingen ventelister
eller andet.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-01-05 20:00

"Johnsson" <johnny.astrup@fjernspammail.dk> skrev i en meddelelse

> At indehaveren af andelen kan sælge til den de vil. Der er ingen
> ventelister
> eller andet.

Så gælder der ikke noget specielt, fordi det er en andelslejlighed.
Men sørg for at få konkretiseret helt præcist, hvilke betingelser, der mht.
pris, forbedringer, etc. etc.

Hilsen Inger

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 15-01-05 11:31

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men sørg for at få konkretiseret helt præcist, hvilke betingelser, der
> mht. pris, forbedringer, etc. etc.

- og i tilfælde af at andelsforeningen ændrer vedtægterne ...

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 15-01-05 20:14

> [...]
> førsteprioritet til at tilbagekøbe andelen, i tilfælde af at den der har
> købt den anden ud beslutter at sælge/bytte være juridisk gyldig.

Spørgsmålet er sådan set, hvad den kan bruges til.
Hvis A og B aftaler, at B har første ret til andelen, og A alligevel sælger
til C uden at tilbyde den til B, hvad så?

Det er ikke soleklart for mig, at B kan får A/C handlen omstødt. Den er jo i
princippet gennemført fuldt lovligt, og C har overtaget andelen. A kan
derfor ikke omgøre handlen, og med hvilken ret kan B kræve Cs andel og
bolig?

I det mindste bør der være indskrevet en sanktion, hvis A ikke overholder
aftalen.

/Per