Statsministeren død, hvad så?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 11-01-05 15:20

Et par kammerater og jeg sad og diskuterede og har nogle øl på højkant
omkring hvad der ville ske hvis f.eks. statsministeren blev udsat for et
attentat (med dødelig udgang) hvem ville så overtage posten p.t. ? og ville
det være med øjeblikkelig varsel? ville der blive udskrevet nyt valg
automatisk den efterfølgende dag eller hvordan forholder dette sig?

M.v.h.
Lasse

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-01-05 15:31

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det være med øjeblikkelig varsel? ville der blive udskrevet nyt valg
> automatisk den efterfølgende dag eller hvordan forholder dette sig?

I så fald ville vicestatsministeren bare overtage rollen. Regeringen har en
bestemt rangfølge - nummer 2 er så vidt jeg husker udenrigsministeren.

Her i Danmark vælger vi ikke statsministeren, så der bliver ikke automatisk
udskrevet valg. Såfremt der kan opnåes flertal for en (levende) person, som
statsminister , er der intet til hinder for at udpege denne.

Hele proceduren er noget med at Dronningen lader en være forhandlingsleder
og denne så vender tilbage med en ny regering - eller eventuelt giver op. Så
kan en anden udpeges eller der kan udskrives valg med de nødvendige
varsler - så det bliver ikke afholdt dagen efter.

Knud

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-01-05 15:51

On 2005-01-11, Knud Thomsen <knud.thomsen@privat.dk> wrote:
> I så fald ville vicestatsministeren bare overtage rollen. Regeringen har en
> bestemt rangfølge - nummer 2 er så vidt jeg husker udenrigsministeren.

Det er et personspørgsmål. Det er ikke udenrigsministeren der overtager.
Det er ham der er vicestatsminister. Det er for tiden Bendt Betjent
(Økonomiminister)

--
Sune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-05 16:12

In <41e3e31d$0$304$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> "Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> writes:

> [...]

>bestemt rangfølge - nummer 2 er så vidt jeg husker udenrigsministeren.

Baade H.C. Hansen og Hans Hedetoft doede, da de var statsministre.

/Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 20:29

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> bestemt rangfølge - nummer 2 er så vidt jeg husker udenrigsministeren.
-snip-

Er det ikke Bendt Bendtsen?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-01-05 21:01

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> -snip-
>
> Er det ikke Bendt Bendtsen?

Jo, -han er vicestatsminister, men ikke udenrigsminister. Tanken om at han
skullle overtage, er jo næsten nok til, at ønske at AF bliver..

Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-01-05 00:50

Martin Bak wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Jo, -han er vicestatsminister, men ikke udenrigsminister. Tanken om at han
> skullle overtage, er jo næsten nok til, at ønske at AF bliver..

Jeg vil fanme hellere have ham end udenrigsministeren, Per Stig Møller -
er det ikke ham som er på posten nu? Nå, det blev vist off-topic...
Sorry

Jeg gider ikke at futte bare for at få et enkelt svar...