Fri marked ærlighed er ikke nok
Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-05 07:25

Fri marked ærlighed er ikke nok

I Zambia var min kone frivillig og vore venner var især hendes unge
kolleger, og en af dem købte en Renault4 og lejede til ferie i WildLifePark
en landrover.
Selvom han havde reservetank løb han tør på savanen - firhjulstrukne bruger
dobbelt af en lille Renault , - og gåtur blandt vilde dyr er usmart, så han
ventede ½ døgn til at næste bil kom - en snu indisk købmand som godt ville
sælge indholdet af sin reservetank - for 100 gange markedsprisen!. Surt
show.
Vi harmedes over inderens ringe korpsånd og handlede ikke mere hos ham -
man forsikrer sgu da hinanden , "vi er alle i samme båd."

Er jeg tilsvarende ublu, hvis jeg tager markedsprisen for udlejning af bolig
over min egen?
Hvis jeg fremviser skurvognspaladset og alle mangler er BESET så syns jeg
alt er OK, og hvis jeg nedjusterer loftsadgang i forhold til hvad oplystes
ved første fremvisning, så er jeg kun lidt lorted.

Men sålænge flytning ikke er bekostet af lejer, kune han droppe projektet -
betaling af depositum faldt inde i lejeperioden, og dernæst kan han jo bare
sige op?
Udenforstående kan ikke tage stilling til den specifikke sag, men princippet
er vel klart, at spiller man med åbne kort, så er man pletfri? Hvis ikke
alternativet er gåtur blandt farlige løver og hyænehundeflokke.