Vilkår/ returret o.l.
Fra : Jens.

Dato : 11-01-05 03:38

http://www.elc-online.dk/shop/default.asp

"Pakker der sendes retur pr. efterkrav nægtes modtagelse."

skal butikken ikke altid betale for fragt ved returret ?

"Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet, ubrugt, samt
i ubeskadiget original emballage og for egen regning. Emballagen skal derfor
altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden."

kan de forlange at man skal gemme emballagen i 2 år ?

grunden til jeg spørger er at jeg har tænkt mig at købe en varer af dem, men
jeg syntes det er nogle underlige vilkår de har.

her kommer lige alt der står på siden om vilkår.

Vilkår

Forbehold:
Der tages forbehold for tryk/tastefejl samt udgåede varer.

----------

Fortrydelsesret:
Kunden har 14 dages fortrydelsesret.

Returnering/ombytning:
Hvis ELC Online har sendt en forkert vare, eller er varen defekt,
transportskadet, eller kunden har fortrudt købet, skal kunden sende denne
retur. Dette skal gøres senest 14 dage efter kunden har modtaget varen.

Varer skal returneres i original emballage. Intet må skrives på eller
påklæbes original emballagen.

For at du kan fortryde, skal varen kunne afleveres i væsentlig samme stand
og mængde, som kunden modtog den i.

Kunden kan ikke fortryde, hvis kunden har taget varen i brug.

Produkterne skal returneres til afsenderadressen.

Når ELC Online har modtaget returvarer, modtager kunden pengene retur.
Kunden bedes tage kontakt til os inden varen sendes retur.

Pakker der sendes retur pr. efterkrav nægtes modtagelse.

----------

Betalingsbetingelser:
Du har 2 betalings muligheder hos ELC Online.

1. Betaling via. Kontooverførsel:
Kunden har mulighed for at overfører beløbet som fremgår af indkøbskurven
til ELC Online konto i Sydbank, regnr.: 7703, kontonr.: 0000120901. HUSK!!
at skrive ordrenummer i beskedfeltet, det er meget vigtigt da vi ellers ikke
kan se hvem indbetalingen er fra.

2. Betaling via. Efterkrav.
Kunden betaler for varen når den leveres på kundens adressen af post
Danmark, hvis kunden ikke er hjemme, vil kunden modtage brev om afhentning
fra Post Danmark.

----------

Garanti/reklamation:
Alle varer købt i butikken er indbefattet en reklamationsret på 2 år
gældende fra købsdato med mindre andet er anført i produktbeskrivelsen.

Vi påtager sig intet ansvar for indirekte skader. Kunden er omfattet af de
rettigheder, der fremgår af den danske Markedsføringslov samt den danske Lov
om visse Forbrugeraftaler

Reklamationsret/garanti kan bortfalde ved forkert anvendelse eller
misligholdelse af produktet

Ved garantireparation skal udførlig fejlbeskrivelse samt kopi af faktura
medsendes. Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet,

--
Jens.

postkasse_66@hotmail.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-05 08:59

"Jens." <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.elc-online.dk/shop/default.asp
> her kommer lige alt der står på siden om vilkår.

Jeg kommenterer undervejs...

> [...]
> retur. Dette skal gøres senest 14 dage efter kunden har modtaget varen.
>
> Varer skal returneres i original emballage. Intet må skrives på eller

Kan ikke gøres gældende. Original emballage kan kun kræves hvor dette er en
væsentlig del af varens værdi, for så vidt angår returretten. Da man altid
kan anvende returretten (uanset årsagen til returnering) må dette være
gældende for alle tilfælde.

> For at du kan fortryde, skal varen kunne afleveres i væsentlig samme stand
> og mængde, som kunden modtog den i.

Korrekt (men det udelukker så betingelsen ovenfor)

> Kunden kan ikke fortryde, hvis kunden har taget varen i brug.

Korrekt, men varen må gerne afprøves.

> Produkterne skal returneres til afsenderadressen.
>
> Når ELC Online har modtaget returvarer, modtager kunden pengene retur.
> Kunden bedes tage kontakt til os inden varen sendes retur.

Så længe kontakten til sælger ikke er en betingelse, men kun en anmodning er
det OK.

> Pakker der sendes retur pr. efterkrav nægtes modtagelse.

OK. Kunden kan ikke bestemme hvordan sælger skal refundere pengene, og
sælger har ret til at gennemse varen inden tilbagebetaling.

> [...]
> Kunden betaler for varen når den leveres på kundens adressen af post
> Danmark, hvis kunden ikke er hjemme, vil kunden modtage brev om afhentning

Min egen personlige holdning til ebtaling er, at man på nettet, så vidt
muligt kun skal betale med kort. Det giver en langt bedre sikring end andre
betalingsmåder for kunden.

> Garanti/reklamation:
> Alle varer købt i butikken er indbefattet en reklamationsret på 2 år
> gældende fra købsdato med mindre andet er anført i produktbeskrivelsen.

Reklamationsfristen kan kun forlænges ud over de 2 år, ikke forkortes, for
så vidt angår forbrugerkøb.

> Vi påtager sig intet ansvar for indirekte skader. Kunden er omfattet af de
> rettigheder, der fremgår af den danske Markedsføringslov samt den danske
> Lov om visse Forbrugeraftaler

Betryggende at vide, at de anerkender, at loven er gældende...
Hvordan indirekte skader skal defineres står uklart for mig, men de kan ikke
sætte sig udover evt. erstatningskrav efter lovgivningen.

> Reklamationsret/garanti kan bortfalde ved forkert anvendelse eller
> misligholdelse af produktet

Det er noget juridisk vås, men er sikkert ment rigtigt nok.

Se ovenfor.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 11-01-05 13:28

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> Da man altid kan anvende returretten (uanset årsagen til returnering)
> må dette være gældende for alle tilfælde.

Der er ikke noget der hedder returret, medmindre butikken selv yder den
service. Du tænker nok på fortrydelsesretten, og den er kun interessant ved
et fortrudt køb. Ikke ved fejlleverancer og mangler.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-05 13:40

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget der hedder returret, medmindre butikken selv yder den
> service. Du tænker nok på fortrydelsesretten, og den er kun interessant
> ved et fortrudt køb. Ikke ved fejlleverancer og mangler.

Vi kan godt kalde det fortrydelsesret, hvis vi bare er enige om at den giver
ret til at returnere en vare uden yderligere forklaring.
Der er intet i vejen for at anvende fortrydelsesretten på en vare der er
fejlleveret eller mangelsbehæftet.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 11-01-05 13:25

Jens. wrote:
> http://www.elc-online.dk/shop/default.asp
>

> "Pakker der sendes retur pr. efterkrav nægtes modtagelse."
>
> skal butikken ikke altid betale for fragt ved returret ?

Mener du "fortrydelsesret"? Så er svaret nej.

Mener du "ophævelse efter mangelbeføjelser"? Så er svaret ja.

David