/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Beskatning af arbejde...
Fra : Daniel Grau


Dato : 10-01-05 18:28

Jeg laver hjemmesider, og vil høre om hvorvidt jeg skal betale skat af de
penge jeg kunne tjene på det.

Er der ikke en grænse for "småbeløb" som ikke skal beskattes, eller er det
hele indtjeningen der skal beskattes...?

Mit arbejde er stadig privat, og uden for firma hvis det gør nogen
forskel...



 
 
Kristian Storgaard (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 10-01-05 18:47

"Daniel Grau" skrev 10.01.2005 18:27:

> Jeg laver hjemmesider, og vil høre om hvorvidt jeg skal betale skat af de
> penge jeg kunne tjene på det.

Ja, udgangspunktet findes i den gode gamle statsskattelov:

"§ 4. Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte
undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad
enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller
formuegoder af pengeværdi, således f eks:
a) af agerbrug, skovbrug, industri, handel, håndværk, fabrikdrift, søfart,
fiskeri, eller hvilken som helst anden næring eller virksomhed, så og alt,
hvad der er oppebåret for eller at anse om vederlag for videnskabelig,
kunstnerisk eller litterær virksomhed eller for arbejde, tjeneste eller
bistandsydelse af hvilken som helst art;[...]"

--
/kristian
@warszawa


Daniel Grau (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 10-01-05 19:05

> Ja, udgangspunktet findes i den gode gamle statsskattelov:
>
> "§ 4. Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte
> undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter,
> hvad
> enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller
> formuegoder af pengeværdi, således f eks:
> a) af agerbrug, skovbrug, industri, handel, håndværk, fabrikdrift, søfart,
> fiskeri, eller hvilken som helst anden næring eller virksomhed, så og alt,
> hvad der er oppebåret for eller at anse om vederlag for videnskabelig,
> kunstnerisk eller litterær virksomhed eller for arbejde, tjeneste eller
> bistandsydelse af hvilken som helst art;[...]"

Dvs. reelt burde lommepenge også beskattes?
Ydelse mod betaling...



Ralph (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 10-01-05 19:16

"Daniel Grau" <grau@graus.dk> skrev i en meddelelse
news:41e2c3ec$0$51246$14726298@news.sunsite.dk...
> Dvs. reelt burde lommepenge også beskattes?
> Ydelse mod betaling...

Ja, hvis de overstiger personfradraget på ca. 28.000,-


--
venligst
Ralph



Daniel Grau (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 10-01-05 19:37


"Ralph" skrev
> Ja, hvis de overstiger personfradraget på ca. 28.000,-

og det gør de vist samlet med mit alm. arbejde...
Hvor skal denne indtjening så angives?



Kristian Storgaard (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 10-01-05 19:40

"Daniel Grau" skrev 10.01.2005 19:05:

> Dvs. reelt burde lommepenge også beskattes?
> Ydelse mod betaling...

Ydelser fra forældre til børn er til dels undtaget jf. kildeskattelovens §
5.

--
/kristian
@warszawa


Carl Astrup (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Carl Astrup


Dato : 11-01-05 00:53

"Daniel Grau" <grau@graus.dk> wrote in message
news:41e2c3ec$0$51246$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ja, udgangspunktet findes i den gode gamle statsskattelov:
>>
>> "§ 4. Som skattepligtig indkomst betragtes med de i det følgende
>> fastsatte
>> undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter,
>> hvad
>> enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller
>> formuegoder af pengeværdi, således f eks:
>> a) af agerbrug, skovbrug, industri, handel, håndværk, fabrikdrift,
>> søfart,
>> fiskeri, eller hvilken som helst anden næring eller virksomhed, så og
>> alt,
>> hvad der er oppebåret for eller at anse om vederlag for videnskabelig,
>> kunstnerisk eller litterær virksomhed eller for arbejde, tjeneste eller
>> bistandsydelse af hvilken som helst art;[...]"
>
> Dvs. reelt burde lommepenge også beskattes?
> Ydelse mod betaling...

I teorien burde man også betale skat hvis man røver en bank, dog er det
aldrig blevet forsøgt udført tror jeg :)

//eCarlos



Daniel Grau (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 11-01-05 22:21


"Carl Astrup" skrev
> I teorien burde man også betale skat hvis man røver en bank, dog er det
> aldrig blevet forsøgt udført tror jeg :)

Hmm.. tjaaa... Ja, sådan noget tror jeg næppe bliver opgivet som
skattepligtig indkomst...



Frank E. N. Stein (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 11-01-05 23:07

On Tue, 11 Jan 2005 22:21:28 +0100, Daniel Grau wrote:

>> I teorien burde man også betale skat hvis man røver en bank, dog er det
>> aldrig blevet forsøgt udført tror jeg :)
>
> Hmm.. tjaaa... Ja, sådan noget tror jeg næppe bliver opgivet som
> skattepligtig indkomst...

Et lån er ikke en indkomst, og det er et "lån" heller ikke.

--
MVH
osv...



Daniel Grau (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 11-01-05 23:09

"Frank E. N. Stein" skrev:

>>> I teorien burde man også betale skat hvis man røver en bank, dog er det
>>> aldrig blevet forsøgt udført tror jeg :)
>>
>> Hmm.. tjaaa... Ja, sådan noget tror jeg næppe bliver opgivet som
>> skattepligtig indkomst...
>
> Et lån er ikke en indkomst, og det er et "lån" heller ikke.
Du vil vel ikke kan et røveri i en bank for et "lån"???
Hvis det var sådan at jeg røvede en bank tror jeg ikke LIGE jeg havde i
sinde at betale pengene tilbage?
(men er vist et sidespor vi er kommet ud på :P )



Frank E. N. Stein (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 12-01-05 00:29

On Tue, 11 Jan 2005 23:09:13 +0100, Daniel Grau wrote:

>>>> I teorien burde man også betale skat hvis man røver en bank, dog er det
>>>> aldrig blevet forsøgt udført tror jeg :)
>>>
>>> Hmm.. tjaaa... Ja, sådan noget tror jeg næppe bliver opgivet som
>>> skattepligtig indkomst...
>>
>> Et lån er ikke en indkomst, og det er et "lån" heller ikke.
> Du vil vel ikke kan et røveri i en bank for et "lån"???

Joda, "lån" forstået på den måde at ejeren ikke er helt indforstået
med at man låner pengene.

> Hvis det var sådan at jeg røvede en bank tror jeg ikke LIGE jeg havde i
> sinde at betale pengene tilbage?

Nej, men det er ikke dine penge alligevel, og risikoen for at du kommer
til at betale dem tilbage, er ganske stor. Desuden, så hvis du går ned i
banken og låner 1 million, klatter pengene væk og beslutter dig for at
ikke betale lånet tilbage, så er det stadigvæk ikke en indkomst.

> (men er vist et sidespor vi er kommet ud på :P )

Det ved jeg nu ikke.
--
MVH
osv...



Daniel Grau (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 12-01-05 00:36


"Frank E. N. Stein" skrev:

> Nej, men det er ikke dine penge alligevel, og risikoen for at du kommer
> til at betale dem tilbage, er ganske stor. Desuden, så hvis du går ned i
> banken og låner 1 million, klatter pengene væk og beslutter dig for at
> ikke betale lånet tilbage, så er det stadigvæk ikke en indkomst.

Hmm.. men du får jo en del kreditorer på nakken tilgengæld...



Frank E. N. Stein (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 12-01-05 05:26

On Wed, 12 Jan 2005 00:35:33 +0100, Daniel Grau wrote:

>> Nej, men det er ikke dine penge alligevel, og risikoen for at du kommer
>> til at betale dem tilbage, er ganske stor. Desuden, så hvis du går ned i
>> banken og låner 1 million, klatter pengene væk og beslutter dig for at
>> ikke betale lånet tilbage, så er det stadigvæk ikke en indkomst.
>
> Hmm.. men du får jo en del kreditorer på nakken tilgengæld...

Ja, og hvem får du på nakken hvis du begår et bankrøveri?
--
MVH
osv...



Bertel Lund Hansen (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-01-05 10:28

Frank E. N. Stein skrev:

>Ja, og hvem får du på nakken hvis du begår et bankrøveri?

Benene?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Frank E. N. Stein (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 12-01-05 22:52

On Wed, 12 Jan 2005 10:28:15 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

>>Ja, og hvem får du på nakken hvis du begår et bankrøveri?
>
> Benene?

Ja, politiets.
--
MVH
osv...



Anders Andersen (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 11-01-05 22:26

Nu skal du jo lige være opmærksom på at du kan fratrække de
driftsomkostninger du har ved at erhverve indtægten. Så det er kun
netteoverskuddet du skal beskattes af. Det er er jo så et sprøgsmål om
omfanget af din virksomhed er så stort at den er erhvervsmæssig, så et
evntuelt underskud også kan fratrækkes.



"Daniel Grau" <grau@graus.dk> skrev i en meddelelse
news:41e2bb0e$0$51242$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg laver hjemmesider, og vil høre om hvorvidt jeg skal betale skat af de
> penge jeg kunne tjene på det.
>
> Er der ikke en grænse for "småbeløb" som ikke skal beskattes, eller er det
> hele indtjeningen der skal beskattes...?
>
> Mit arbejde er stadig privat, og uden for firma hvis det gør nogen
> forskel...
>
>



Daniel Grau (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Grau


Dato : 11-01-05 22:34


Anders Andersen skrev:
> Nu skal du jo lige være opmærksom på at du kan fratrække de
> driftsomkostninger du har ved at erhverve indtægten. Så det er kun
> netteoverskuddet du skal beskattes af. Det er er jo så et sprøgsmål om
> omfanget af din virksomhed er så stort at den er erhvervsmæssig, så et
> evntuelt underskud også kan fratrækkes.

Hmm.. kan omkostninger som internet regning, strøm regning så reelt trækkes
fra?



Uni Bull (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 12-01-05 10:22

"Daniel Grau" <grau@graus.dk> wrote in message
news:41e44644$0$80193$14726298@news.sunsite.dk...
> Hmm.. kan omkostninger som internet regning, strøm regning så reelt
> trækkes fra?

Ja, men så skal internetopkoblingen selvfølgelig også kun bruges i erhvervs-
øjemed, eller skal der vel laves en forholdsberegning.
Muligvis kan du også fratrække udgifter til husleje!?
--
Uni Bull
Vallensbæk
www.bull.dk



Grau (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Grau


Dato : 12-01-05 15:49


"Uni Bull" skrev:
> Ja, men så skal internetopkoblingen selvfølgelig også kun bruges i
> erhvervs-
> øjemed, eller skal der vel laves en forholdsberegning.
> Muligvis kan du også fratrække udgifter til husleje!?

Hmm.. tror jeg lige jeg skal ha undersøgt lidt nærmere...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste