Stormskade på bil
Fra : Poul Nielsen

Dato : 09-01-05 19:30

Jeg har haft besøg af en bekendt, under stormen faldt en stor gren ned i
hans bil og smadrede en forrude og et sidespejl. Nu er spørgsmålet hvem skal
nu skal betale for skaden. Min bekendt har kun den obligatoriske
ansvarsforsikring.

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 19:45

"Poul Nielsen" <Pr@fk.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skal
> nu skal betale for skaden. Min bekendt har kun den obligatoriske

Som netop sagt på TV (det ser du ikke) ved kun ansvarsforsikring.

Ejeren af potten selv.

--
Bjørn J.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-05 22:19

In article <41e1785c$0$51245$14726298@news.sunsite.dk>, Poul Nielsen wrote:
> [...]
> hans bil og smadrede en forrude og et sidespejl. Nu er spørgsmålet hvem skal
> nu skal betale for skaden. Min bekendt har kun den obligatoriske

Ved helt tilfældige uheld som man ikke kan undgå er der ingen forsikrings-
dæknimg. Forsikringen dækker kun hvis der er en der har en skyld. Hverken
Gud, Odin eller Thor kan være skyldige.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 09-01-05 22:22

> Ved helt tilfældige uheld som man ikke kan undgå er der ingen forsikrings-
> dæknimg. Forsikringen dækker kun hvis der er en der har en skyld. Hverken
> Gud, Odin eller Thor kan være skyldige.

Det må vel være det man kalder Force Majure ?

/madsen

Fra : BJ

Dato : 09-01-05 22:27

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det må vel være det man kalder Force Majure ?

Hvor vil du så "erstatningsplacere" kaskoforsikringen på denne
baggrund/opfattelse..?

--
Bjørn J.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 10-01-05 01:11

> Hvor vil du så "erstatningsplacere" kaskoforsikringen på denne
> baggrund/opfattelse..?

Spørg ikke spørgeren, spørg svaren....

Jeg spurgte om det ikke var det som hed force majure fordi der vel måske er
tale om natur katastrofe.... og derved dækker -nyt spørgsmål - ?ingen?
forsikring?

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 12:24

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg spurgte om det ikke var det som hed force majure fordi der vel måske
> er tale om natur katastrofe.... og derved dækker -nyt spørgsmål - ?ingen?
> forsikring?

En stormskade er ingen naturkatastrofe ellers vil den klart blive udråbt som
en sådan og så dækker ingen (normale) kaskoforsikringer.

--
Bjørn J.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-01-05 22:55

"Povl H. Pedersen" skrev 09.01.2005 22:19:

> Ved helt tilfældige uheld som man ikke kan undgå er der ingen forsikrings-
> dæknimg. Forsikringen dækker kun hvis der er en der har en skyld. Hverken
> Gud, Odin eller Thor kan være skyldige.

Jo - en kaskoforsikring havde dækket (hvis der havde været en på bilen).

--
/kristian
@warszawa

Fra : N/A

Dato : 10-01-05 05:35

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-05 05:35

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> Det skal han selv, medmindre skaden skykldes forhold, der kan tilregnes
> dig som uagtsomme (f.eks. hvis træet var et dødt elmetræ som du ikke havde
> gidet fælde), men det får han nu svært ved at komme igennem med under en
> storm, hvor der var tusindvis af andre træer, som væltede.

Hvis han gemmer den tunge gren, der faldt, og den matcher træet, og der er
kraftig råd ved brudsteddet, så bør en betinget dom kunne falde - hvis
retssal-jura. Og en erstatning hvis vennen ikke er vennesæl og
forhandlings.. og forligs-villig

At andre træer faldt, betyder intet.

"Force majeure"(korrekt stavning?) er vist om krig og om naturkatastrofer
med hyppighed som tsunami i Kattegat.
Og DK havde værre storm for fem år siden, så her må forsvarlighed være
rimeligt krav - og jeg har klaget over grene der faldt fra børnehavens
poppeltræ på den anden side af Bjelkes Alle, og det tvang dem til at fælde
træerne, så jeg nu har mere sol i min have - alle kneb gælder, og måske jeg
som spinnoff har reddet en bils tag

Sandsynligheden for at FIRE VOKSNE DANSKERE står i vejen for stormskader og
dør af det, tyder for mig på at vi har ekstrem ulykkesfugl-opfindsomhed.