Bøvl ifm. salg af ejerlejlighed: refusions~
Fra : Morten

Dato : 09-01-05 16:58

Jeg har lige solgt min ejerlejlighed. Inden køber underskrev købsaftalen,
besigtigede han den én gang sammen med ejendomsmægleren, hvor jeg ikke var
til stede. Efter underskrift så han den en gang til (brugte næsten 1½ time)
sammen med mig, hvor vi gennemgik stort og småt.

Så flyttede jeg ud, og han flyttede ind. Kort efter opdagede han en revne i
en håndvask, og nu vil han have penge til en ny håndvask (1.000 kr.) Revnen
sidder nede på forsiden af håndvasken, så man skal bøje sig lidt ned for at
se den - der er ikke tale om, at der er slået et stykke af håndvasken, det
er kun en revne, som på ingen måde ødelægger håndvaskens funktion.

Revnen var der allerede, da jeg flyttede ind for snart fire år siden. Men
dengang brokkede jeg mig ikke over det, da købsaftalen allerede var
underskrevet, og jeg tænkte "så er der ikke noget at komme efter".

Nå, men nu vil min køber så have en ny håndvask. Jeg har svaret nixen-bixen,
og nu kommer så refusionsopgørelsen, hvor køber har indregnet kr. 1.000 i
købers favør til en ny håndvask. Jeg ringer straks til min ejendomsmægler,
og her kommer det sjove: Ejendomsmægleren holder med køber! Han kalder
kravet "aldeles rimeligt". Jeg har snakket med min advokat, og han siger, at
refusionsopgørelsen er til brug ved ejendomshandlen, og at en håndvask intet
har at gøre på refusionsopgørelsen, hvis ikke det er nævnt i købsaftalen.
Men min ejendomsmægler (som jeg har betalt 35.000 kr for - to fremvisninger)
siger, at det er standardprocedure at ordne det på refusionsopgørelsen. Når
jeg så fortæller ham, at jeg ikke vil betale for den håndvask, skælder han
mig nærmest ud, og siger at det er utrolig dumt af mig, og alt muligt andet.
Da jeg sagde "rent juridisk har køber jo ikke noget at komme efter" svarede
han "nej, hvis alting skulle være 100% i orden - men det ved vi jo godt
allesammen, at der ikke er noget, der er!"

Hvorfor holder min ejendomsmægler med køber? Er jeg helt urimelig?

Bortset fra det: kan køber undlade at færdiggøre refusionsopgørelsen? For
der står 10.000 kr. på en deponeringskonto, som jeg ikke kan få fat i, før
handlen er afsluttet.

På forhånd tak,
Morten

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 17:08

"Morten" <morten@unknown.dk>

> Hvorfor holder min ejendomsmægler med køber?

Han har måske en anden aftale med køber.
På at læse dette.
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=267364

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 09-01-05 17:17

"Morten" <morten@unknown.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
time)
> sammen med mig, hvor vi gennemgik stort og småt.

Sådan set meget normalt...

> [...]
> se den - der er ikke tale om, at der er slået et stykke af håndvasken, det
> er kun en revne, som på ingen måde ødelægger håndvaskens funktion.

OK.

> Revnen var der allerede, da jeg flyttede ind for snart fire år siden. Men
> dengang brokkede jeg mig ikke over det, da købsaftalen allerede var
> underskrevet, og jeg tænkte "så er der ikke noget at komme efter".

Der er jo altid en masse bagateller, som du selv skriver... Det er jo ikke
en ny lejlighed...

> [...]
> han "nej, hvis alting skulle være 100% i orden - men det ved vi jo godt
> allesammen, at der ikke er noget, der er!"

Helt klart en bagatel. Insister på ikke at betale håndvasken. Det er
standard bestemt i købsaftalen, at køber ikke uden sælgers accept kan
modregne evt. mangelskrav. Der er simpelthen ikke hjemmel for at gøre det,
de gør.

> Hvorfor holder min ejendomsmægler med køber? Er jeg helt urimelig?

Han har muligvis lovet noget på dine vegne.... Så må han jo selv
betale.

> Bortset fra det: kan køber undlade at færdiggøre refusionsopgørelsen? For
> der står 10.000 kr. på en deponeringskonto, som jeg ikke kan få fat i, før
> handlen er afsluttet.

Evt. uenighed i refususionsopgørelsen kan aldrig stoppe en handel. Du har
krav på, at handlen berigtiges færdig uden ophold så deponerede midler kan
frigives.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Morten

Dato : 10-01-05 09:28

Jesper wrote:

> [...]
> standard bestemt i købsaftalen, at køber ikke uden sælgers accept kan
> modregne evt. mangelskrav. Der er simpelthen ikke hjemmel for at gøre

Nej, vel? Det var også mit indtryk, men det kom bare sådan bag på mig, at
min ejendomsmægler i den grad holder med køber.

> Evt. uenighed i refususionsopgørelsen kan aldrig stoppe en handel. Du
> har krav på, at handlen berigtiges færdig uden ophold så deponerede
> midler kan frigives.

Men hvad så, hvis køber blot undlader at udarbejde en refusionsopgørelse?

Morten

Fra : Rasmus

Dato : 10-01-05 18:23

"Morten" <morten@unknown.dk> wrote in message

> Nej, vel? Det var også mit indtryk, men det kom bare sådan bag på mig, at
> min ejendomsmægler i den grad holder med køber.

Hvis du skulle få lyst til at klage:
Her kan du læse tidligere kendelser....
http://www.ejendomsmaeglernaevnet.dk

mvh
Rasmus

Fra : Jesper

Dato : 10-01-05 19:48

"Morten" <morten@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad så, hvis køber blot undlader at udarbejde en refusionsopgørelse?

Så kan du lade den udarbejde for købers regning, men vær dog opmærksom på,
at et krav ihht. refusionsopgørelsen som sådan "falder uden for handlen".

Men hvad laver din advokat i billedet. Få bare ham til at skrive et par ord
til mægleren, så skulle det problem være løst.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar