Bindingsperiode ved opsigelse af web-hotel
Fra : N. Christensen

Dato : 06-01-05 11:26

Jeg skal opsige et domæne hos B-one. Min betalte periode ophører 14.
februar i år. Jeg ønsker at opsige pr. dd. Jeg kontaktede dem, og fik
dette svar retur:

-
Vær opmærksom på at et web-hotel
skal opsiges senest tre måneder inden periodens
udløb. Såfremt det ikke opsiges rettidigt,
vil du blive nødt til at betale for web-hotellet
til udgangen af næste periode.
-

Da jeg ikke kan nå at opsige med 3 måneders varsel inden min betalte
periode ophører, ryger jeg ind i næste periode, som jeg skal betale
for i følge B-one. Man kan det virkelig passe at jeg skal betale for
en periode til på 12 måneder?

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : Holst

Dato : 06-01-05 11:42

N. Christensen wrote:

> [...]
> periode ophører, ryger jeg ind i næste periode, som jeg skal betale
> for i følge B-one. Man kan det virkelig passe at jeg skal betale for

Ja, selvfølgelig. Det er jo de betingelser, som du accepterede, da du i
sin tid bestilte dit webhotel. Det står jo ganske tydeligt i deres
forretningsbetingelser. Dem burde du nok have læst noget tidligere.

Du kan jo så i det mindste glæde dig over, at B-one er så billige, som
de er. Hvis du ikke har den billigste abonnementstype til sølle 9 kr. om
måneden, så skal du kaste et blik på forretningsbetingelsernes pkt. 3.7:

3.7. Ændring af abonnement

Et Webhotel-abonnement kan til enhver tid ændres til en
abonnementstype til en højere pris. Et eventuelt allerede
forudbetalt abonnement vil herved blive modregnet i prisen
på det nye abonnement. Ændring til en abonnementstype med
en lavere pris kan kun ske med virkning fra udgangen af
abonnementsperioden, og alene såfremt kunden har givet
meddelelse om den ønskede ændring minimum 30 dage forud for
abonnementsperiodens udløb.

Selvom det ikke helt tydeligt fremgår, så vil de have ønsket en sådan
abonnementsændring tilsendt skriftligt med kundens underskrift ligesom
ved opsigelsen. Eftersom dit abonnement udløbet 14. februar, vil du her
inden 14. januar kunne nå at ændre det til den billigste type, hvis du i
dag har en dyrere type. Så kan du minimere de tabte penge mest muligt.

Så er det kun 135 kr., du har tabt, og det er jo trods alt en lille
straf for ikke at have læst forretningsbetingelserne ordentligt.

Fra : N. Christensen

Dato : 06-01-05 12:08

> [...]
> i sin tid bestilte dit webhotel. Det står jo ganske tydeligt i deres forretningsbetingelser. Dem burde du nok have læst noget

Jeg troede kun man måtte binde op til 12 måneder ved oprettelse, og så
ved yderligere tegning af abonnement (en form for), der var det så en
måned af gangen.

Jeg begynder at forstå nu hvorfor de kan lave det så billigt, på den
måde tvinger de jo hurtigt folk til at have både 1 og 2 års web-
hotel hos dem. Men ja, som du selv skriver, så skal man jo læse hvad
man skriver under på. Jeg synes bare det er helt ude af proportioner
at man kan binde folk for 12 måneder på den måde. Det er jo en ond
cirkel jeg er kommet ind i. Det er ikke så meget pengene, det er mere
princippet bag.

Hvis bare teleselskaberne kunne gøre det på samme måde, så kunne vi
få billige minuttakster og telefoner.

Nå ja, jeg må jo så betale et år til!

[EOD]

--
Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail, hvis du vil kontakte mig.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-01-05 12:16

"N. Christensen" <ic3@er4ic3.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man kan binde folk for 12 måneder på den måde. Det er jo en ond
> cirkel jeg er kommet ind i. Det er ikke så meget pengene, det er mere

De "binder" dig ikke.
Du køber et produkt, der hedder "12 mdrs. hosting" hver gang dit abonentment
udløber. Det gentegnes ganske automatisk, hvis du ikke opsiger det (og det
har du glemt).

Hvis du husker at opsige dit abonentment jf. de betingelser du har
accepteret, bliver du ikke "bundet" til at købe noget.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 06-01-05 14:10

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du husker at opsige dit abonentment jf. de betingelser du har
> accepteret, bliver du ikke "bundet" til at købe noget.

Ja, det er da utroligt sjovt, som folk føler sig bondefanget og snydt, bare
fordi de ikke læser købsbetingelserne ordentligt.

henrik

Fra : Holst

Dato : 06-01-05 15:11

N. Christensen wrote:

> Det er jo en ond cirkel jeg er kommet ind i.

Pjat med dig. Cirklen er ikke spor ond. Problemet er bare, at du ikke
har sat dig ind i vilkårene for cirklen, og vilkårene er altså, at vil
man hoppe af, så skal man hoppe af tre måneder inden man når en helt
omgang rundt. Får man ikke hoppet af i tide, må man tage endnu en
omgang, og så hoppe af.

Fra : "Erik Andersen

Dato : 06-01-05 15:20

> [...]
> at man kan binde folk for 12 måneder på den måde. Det er jo en ond
> cirkel jeg er kommet ind i. Det er ikke så meget pengene, det er mere

Du kunne jo have valgt en udbyder med nogle betingelser der var mere
rimelige, eller i det mindste set
dem igennem

Fra : steffen martin

Dato : 06-01-05 16:01

En OT

"Erik Andersen <UK2.net, WebHosting A/S, WebByen A/S, DanBBS ApS>"
<teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Erik, kan du selv holde styr på alle de firmaer du har gang i dér?

Steffen
--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : "Erik Andersen

Dato : 06-01-05 16:04

"steffen martin" <steffen@XXXsteffenmartin.dk> wrote in message
> En OT
>
> "Erik Andersen <UK2.net, WebHosting A/S, WebByen A/S, DanBBS ApS>"
> <teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> Erik, kan du selv holde styr på alle de firmaer du har gang i dér?

Jada

Fra : bem

Dato : 06-01-05 16:15

N. Christensen wrote:

> Nå ja, jeg må jo så betale et år til!

Hvis det kan være en trøst, så er forbrugerombudsmanden også af den
opfattelse, at der er tale om urimelige aftalevilkår, når man bindes
yderligere et år. Desuden finder han, at der højst må være 1 måndes
opsigelsesvarsel. Det kan jo være, at nedenstående sag afgøres til
forbrugerombudsmandens fordel, og så vil den også gælde i dit tilfælde:

"Forbrugerombudsmanden mener, at Viasat benytter sig af urimelige
kontraktsvilkår, når Viasat anvender en uopsigelig abonnementsperiode på 12
måneder, som automatisk forlænges med en ny abonnementsperiode, hvis ikke
kunden opsiger abonnementet senest 1 måned før den første periodens udløb.

Sådanne vilkår mener Forbrugerombudsmanden binder kunderne ud over det
rimelige.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Viasat maksimalt bør kunne
binde forbrugerne til en aftale i seks måneder, samt at der efter udløbet af
en bindingsperiode skal gælde et opsigelsesvarsel på en måned.

Forbrugerklagenævnet har tidligere i konkrete sager afgjort, at Viasat ikke
må fastholde forbrugere, der allerede har været bundet til et abonnement i
12 måneder, til en ny bindingsperiode. Forbrugerklagenævnet har i samme
anledning udtalt, at forbrugeren efter udløbet af en uopsigelig
abonnementsperiode skal kunne opsige aftalen med en måneds varsel. Men
Viasat har ikke efterlevet Forbrugerklagenævnets afgørelser, og derfor har
Forbrugerrådet (på vegne af to forbrugere) nu indbragt to principielle sager
for Sø- og Handelsretten. "

/Bo

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-01-05 16:41

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udløb.
>
> Sådanne vilkår mener Forbrugerombudsmanden binder kunderne ud over det

Prøv lige at check vilkårene for opsigelse af dine forsikringer

Der er ikke noget nyt under solen her. Sådan har vilkårene i hvert fald
været på alle mine forsikringer, hos skiftende selskaber, lige siden jeg
flyttede hjemmefra for snart 25 år siden.

Fra : bem

Dato : 06-01-05 21:40

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> fald været på alle mine forsikringer, hos skiftende selskaber, lige
> siden jeg flyttede hjemmefra for snart 25 år siden.

Forskellen er, at hvis du ikke skal bruge din forsikring mere, så kan du
opsige den med det samme (sælger huset, bilen eller hvad det nu måtte være.
Men ellers har du da ret.

/Bo

Fra : Firstname Lastname

Dato : 06-01-05 21:39

Holst wrote:

> Ja, selvfølgelig. Det er jo de betingelser, som du accepterede, da du i
> sin tid bestilte dit webhotel. Det står jo ganske tydeligt i deres
> forretningsbetingelser. Dem burde du nok have læst noget tidligere.
Hvorfor er det selvfølgelig?
Bare fordi en man har accepteret nogle betingelser så kan de da godt være
ugyldige. Sammenholdt med at det inden for nogle brancher (f.eks. telefoni)
er regler for hvor længe man må binde folk så mener jeg at N. Christensen
stiller et relevant spørgsmål.

Jeg er i øvrigt enig i at B-one overholder spillereglerne, men uenig i tonen
i dit svar.

Fra : Holst

Dato : 06-01-05 23:12

Firstname Lastname wrote:

> Hvorfor er det selvfølgelig?

Fordi, som du selv skriver nedenfor, B-one overholder spillereglerne.
Det var jo ikke telefoni, der blev spurgt om.

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 15-01-05 23:03

Holst wrote:

> Fordi, som du selv skriver nedenfor, B-one overholder spillereglerne.
> Det var jo ikke telefoni, der blev spurgt om.

Jamen hvad er det egentlig? Kan man bruge reglerne fra leje af diverse
ting? Lagerhoteller? Eller er det ligesom et avisabonement?

Eller selvfølgelig telefoni? Jeg må indrømme at jeg ikke tror at selv
højesteret ville sige "selvfølgelig".

At han så er fanget fordi sagen er en bagatel er noget andet.

Jeg aner ikke om B-one overholder spillereglerne, men er også uenig i
tonen.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-01-05 08:28

Hvad er det egentlig med "Det må du finde dig i for det står i
betingelserne, som du accepterede"?
Hvad hvis en webbutik i sine betingelser har at man kun har 5 dages
returret, de 5 dage regnes fra ens ordre modtages hos butikken, og hvis man
alligevel forsøger at returnere efter 5 dage, så kan de beholde varen uden
at refundere pengene?
Det står i betingelserne, så det må jo gælde.
Det gør det bare ikke. Måske er det lidt for simpelt at altid svare med
"Betingelserne siger.... og du accepterede dem".