Give breve videre/offentliggøre breve?
Fra : Bettina Hansen

Dato : 04-01-05 21:49

Hejsa

Vi har en del problemer med vores tidligere udlejer. Vi vil gerne give
hans breve videre til den nuværende lejer så han kan se hvordan udlejer
opfører sig når man fraflytter ;)

Vi kunne måske også finde på at offentliggøre brevene på nettet med
navns nævnelse (udlejer har et ret usædvanligt efternavn så ingen ville
være i tvivl om hvem det drejer sig om hvis evt. kommende arbejdsgivere,
kommende lejere mv. laver en søgning på hans navn og finder
oplysningerne)...

Udlejer har været temmelig ubehagelig i hans breve og jeg vil tro at han
ville blive ked af at få dem offentliggjort på den måde :-| Men er det
lovligt?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-05 22:15

Bettina Hansen skrev:

>Vi har en del problemer med vores tidligere udlejer. Vi vil gerne give
>hans breve videre til den nuværende lejer så han kan se hvordan udlejer
>opfører sig når man fraflytter ;)

Det er der ingen problemer i. Brevene er jeres, og I kan derfor
vise dem til hvem I vil i en lukket kreds.

>Vi kunne måske også finde på at offentliggøre brevene på nettet med
>navns nævnelse

Det er ikke i sig selv forbudt, men følgende paragraf kan blive
relevant:

§ 264 d.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

Jeg tør ikke kloge i om en udlejers udtalelser i et brev er noget
der kan forlanges unddraget offentligheden. Jeg tror det ikke,
men det kan afhænge af det konkrete indhold.

--
Bertel