Spørgsmål fra en fattigrøv.
Fra : Martin Bak

Dato : 03-01-05 21:31

Jeg skal i fogedretten, hvor jeg må forvente at blive sat ud af mit lejemål
på grund af restance. Jeg skal ikke kede jer med baggrunden, men jeg har
ikke kunne forhindre det. Jeg har dog et par spørgsmål i den forbindelse.

For det første. Kan man sige noget om, hvor lang tid jeg kan forvente at få
til at flytte i? Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal flytte hen, og det er en
betragtelig fysisk udfordring at pakke og flytte alt mit ragelse...

For det andet. Hvordan forholder det sig med hensyn til istandsættelse af
lejemålet? Kan jeg regne med, at få en chance for selv at male osv. Eller er
jeg i min situation nød til at æde en håndværkerregning? (Jeg er selv
håndværker, så det forekommer jo lidt dumt)

For det tredie. I min lejekontrakt (Barfod typeformular A. 7.udg) er der
noteret "forudbetalt husleje" xxxxxkr, (svarende til 3 md.) Der er intet
depositum, indskud, eller lign. Kan min husvært tilbageholde disse penge og
bruge dem til hvad hun skønner nødvendigt af istandsættelser? (Jeg ved, at
hun vil prøve)

Håber på gode svar.
--
Martin

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-01-05 23:03

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Kan min husvært tilbageholde disse penge og
> bruge dem til hvad hun skønner nødvendigt af istandsættelser?

Jeg kan ikke svare dig på dine 1.ste spm - men du får
under ingen omstændigheder lov til selv at istandsætte, fordi der kan du jo
"snyde" din værtinde med at lave noget "lort" og "sjusk" arbejde, eks.
fortynde malingen med vand og bruge det allerbilligste kvalitet - sådan !

vh JJ

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-01-05 13:41

[snip]
> [...]
> "snyde" din værtinde med at lave noget "lort" og "sjusk" arbejde, eks.
> fortynde malingen med vand og bruge det allerbilligste kvalitet - sådan !

Sikke noget vås! Kun hvis det udtrykkeligt står i lejekontrakten, at udlejer
skal sørge for istandsættelse, har han krav på det. Ellers skal det bare
være gjort efter normal praksis på området (det være sig maling,
gulvafslibning, vægopbygning og hvad der ellers måtte være brug for).

Mvh
Michael

Fra : Mr. Hansen

Dato : 06-01-05 06:25

Michael Jørgensen tastede følgende
> Sikke noget vås! Kun hvis det udtrykkeligt står i lejekontrakten, at
> udlejer skal sørge for istandsættelse, har han krav på det.

Mister man ikke sine rettigheder ved så grelt mislighold af lejekontrakt ?
tænker at der må være tale om mislighold da den jo er endt i fogedret, man
kunne/burde jo have lavet en frivillig aftale om fraflytning, da man jo har
været klar over man ikke var i stand til at betale.

Fra : Leman

Dato : 06-01-05 12:56

On Thu, 6 Jan 2005 06:24:42 +0100, "Mr. Hansen"
<elektronik@elektronik.dk.notvalid> wrote in dk.videnskab.jura:

>Michael Jørgensen tastede følgende
>
>Mister man ikke sine rettigheder ved så grelt mislighold af lejekontrakt ?

Jo, når lejekontrakten er ophævet i og med der er sendt et ophævelsesbrev til
lejer, så kan den indvendige vedligeholdelseskonto ikke benyttes.
Men, lejer kan til enhver tid selv vedligeholde lejemålet med maling og tapet
for at stå bedre ved flyttesynet og dermed få mere af sit depositum tilbage.
Er der ikke betalt depositum er det spildte penge at gøre lejligheden istand.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : ibber

Dato : 03-01-05 23:13

For det første. Kan man sige noget om, hvor lang tid jeg kan forvente at få
til at flytte i? Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal flytte hen, og det er en
betragtelig fysisk udfordring at pakke og flytte alt mit ragelse...

Jeg kan oplyse at der findes auktioner over udsat bohave, Det er typisk folk
der ikke har betalt husleje. Sådan som mine oplevelser er med den slags
auktioner, så har folk åbenbart kun haft det tøj de stod og gik i når fogden
kom og jagede dem på porten.

Alt deres indbo herunder tøj gryder potter og pander møbler bliver pakket
ned og kørt på opbevaring, deres ejendom kan de få tilbage ved at betale
alle restancer, fogeden, låsesmed, samt flyttemænd.og da det bliver en
uoveskuelig udgift bliver deres indbo solgt for billige penge.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-01-05 23:33

"ibber" <127873@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle restancer, fogeden, låsesmed, samt flyttemænd.og da det bliver en
> uoveskuelig udgift bliver deres indbo solgt for billige penge.

Ja det kan jeg forstå, selvfølgelig, hvis man i fogedretten er blevet dømt
til at flytte og så ikke gør det. Men nu har jeg jo netop tænkt mig, at
foretage en ordentlig fraflytning, og gøre hvad jeg nu skal i den
forbindelse. Jeg håbede, at der her var nogle der sad inde med viden om
praksis på området, omkring tidsfrister osv. jvfr. mine 3 spørgsmål.

Martin

Fra : Leman

Dato : 04-01-05 00:01

On Mon, 3 Jan 2005 21:31:27 +0100, "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>til at flytte i? Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal flytte hen, og det er en
>betragtelig fysisk udfordring at pakke og flytte alt mit ragelse...

Sikkert samme antal dage som i ophævelsesbrevet.
Du skal dog gøre dommeren opmærksom på din situation.
Du har formodentlig fået en advokat beskikket.

> [...]
>jeg i min situation nød til at æde en håndværkerregning? (Jeg er selv
>håndværker, så det forekommer jo lidt dumt)

Du kan gøre hvad du vil, for du skal sammen med udlejer, eller en repræsentant,
gennemgå lejemålet (flyttesyn) og blive enige eller uenige om hvad der skal
istandsættes. Skriv ikke under på noget hvis i ikke kan blive enige. Få en kopi
af flyttesynsraporten.
Få en adresse som breve fra udlejer kan sendes til.

> [...]
>bruge dem til hvad hun skønner nødvendigt af istandsættelser? (Jeg ved, at

Forudbetalt husleje "bos op" men udlejer vil nok få udlæg i beløbet for den
skyldige husleje. Du kan måske få dommeren til afgøre at udlejer skal udbetale
resten.
Det er kun depositum der kan bruges til lejers forpligtigelser ved fraflytning.
Endelig opgørelse skal være tilsendt dig inden 14 dage efter fraflytningen,
derfor den adresse.

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 04-01-05 06:46

"Leman" <Fjernantisvækpam@fjernpostFJERNassevæk.org> skrev i en meddelelse
> [...]

> fraflytning.
> Endelig opgørelse skal være tilsendt dig inden 14 dage efter

Ja. Men ophævelsen og den ventende udsættelse af lejer, hviler jo på en
restance, som jeg formoder er en pligtig pengeydelse i lejemålet.
Omskostningerne ved fogeforretningen udspringer således af denne restance og
kan derfor umiddelbart bruges til dækning af disse i det omfang der er noget
tilbage efter at restancen er modregnet.

PH

Fra : Mr. Hansen

Dato : 06-01-05 06:21

Leman tastede følgende
> Du har formodentlig fået en advokat beskikket.

Til en simpel foged sag ?

Fra : Leman

Dato : 06-01-05 12:58

On Thu, 6 Jan 2005 06:21:10 +0100, "Mr. Hansen"
<elektronik@elektronik.dk.notvalid> wrote in dk.videnskab.jura:

>Leman tastede følgende
>
>Til en simpel foged sag ?

Efter beskrivelsen var den ikke simpel. En udsættelse er aldrig simpel.

Fra : hans poulsen

Dato : 04-01-05 01:09

Hvad har du præsist skrevet under på? NU er det ligegyldigt, hvad du
have du tror, du jar skrevet på.
Nu gælder det facts, så, please, kom med dem. I forhold til Bill Gatees er
vi alle fattigrøve, men det sænker ikke kravet ril Wores forsinkinger.

Hans Poulsen
1804 Frcdeeisgver

Fra : Leman

Dato : 04-01-05 11:51

wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>til at flytte i? Jeg ved endnu ikke hvor jeg skal flytte hen, og det er en
>betragtelig fysisk udfordring at pakke og flytte alt mit ragelse...

Lejeloven:
§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale
leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren
skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved
lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk. 1, nævnte
tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Når fogden giver udlejer ret, så er det jo straks fraflytning.
Så når dommen er afsagt, så er det hjem og pakke og flytte ud.
Du skal jo lige huske at aftale en dag for flyttesyn.
Et vidne til det hele er en god ide, så der ikke kan blive tale om ord mod ord.

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 04-01-05 14:51

Jeg vil nok foretage den nødvendige flytning og derefter
tage i fogedretten, gå direkte til din Kommune, din sikringsafdeling
skal derved sætte dig ind i deres tildelte lejemål, og fremvis det du har,
de vil så muligvis hjælpe dig videre.

/ Henrik

Fra : Martin Bak

Dato : 04-01-05 16:19

Jeg takker for alle svarene, som jeg synes jeg er blevet lidt klogere af.
Jeg har i dag også spurgt en advokat og han siger, at jeg nok kan forvente
at få ca. 14 dage til at rømme lejemålet i. Han siger også, at fogeden i
princippet kunne køre direkte fra retsmødet og ud til adressen for at tømme
det. Han har dog aldrig oplevet det i tilfælde, hvor tilsagte er mødt op og
har været samarbejdsvillig. Nu må jeg se hvad der sker. Mødet er i morgen
kl. 11. Jeg skal nok melde tilbage, hvordan det gik. Hører i ikke fra mig i
morgen, er det nok fordi stikket er blevet trukket ud.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 05-01-05 17:31

Mødet er i morgen
> kl. 11. Jeg skal nok melde tilbage, hvordan det gik. Hører i ikke fra mig
> i morgen, er det nok fordi stikket er blevet trukket ud.

Og som lovet, hermed en opfølgning for evt. interesserede.
Som jeg havde fornemmet på forhånd, tog fogedretten slet ikke stilling til
spørgsmålet om forudbet. husleje, istandsættelse af lejemålet eller
nogetsomhelst andet for den sags skyld. Det er altsammen henvist til
efterfølgende tovtrækkerier mellem mig og min eventuelle advokat og udlejers
ditto. Lidt træls synes jeg for der skal nok blive noget at slås om...
Hvad de derimod tog stilling til, var om jeg skulle flytte, og det skal jeg,
hvad jeg jo godt vidste. Retten gav mig til på torsdag kl.12, altså 8 dage.
Dette kan ikke tolkes som en fast frist der gælder i alle sager, idet den
fuldmægtige, eller var det overfuldmægtig(?) slyngede tidspunktet ud efter
at konfereret med sin kalender. Da hverken jeg eller udlejer protesterede,
blev det sådan. Nok herfra, -Jeg har travlt

Martin