Købelov - ophævelse af købet
Fra : Sebastian Nielsen

Dato : 03-01-05 11:58

Hej NG. Dette er min første post, håber det falder indenfor emnet.

En telefon går 16 måneder efter købet i stykker, og indleveres til
forhandler. Forhandler bruger 30 dage på at konstatere at telefonen er
defekt og indenfor reklamationsret, og foretager sig ellers intet -
telefonen er stadig defekt.

Kunden kræver omlevering eller købet ophævet, på baggrund af købelovens
§78, stk. 4. om afhjælpning indenfor rimelig tid (som han ikke mener er
opfyldt), og gør opmærksom på at han har brug for telefonen til daglig.

Det nægter forhandleren at kunden har ret til, og afviser kundens krav.

Hvem har ret?

Mere konkret (og OT) er kunden (selvfølgelig) mig selv, og forhandleren
er Fona.

Mvh.

Sebastian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-01-05 12:34

On Mon, 03 Jan 2005 11:58:06 +0100, Sebastian Nielsen wrote:

> Hvem har ret?

Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.

--
MVH
osv...

Fra : Sebastian Nielsen

Dato : 03-01-05 12:44

Frank E. N. Stein wrote:

> Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.

Okay. Det er lidt svært at spå om hvorfor den er opstået, men både
kunden og forhandleren er enige om at det er en fabrikationsfejl og skal
dækkes af reklamationsretten.

Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.

Fra : Repzak

Dato : 03-01-05 12:58

"Sebastian Nielsen" <sebastian@tidstil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
> fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.

Sakset fra Ren Besked 2003 :

Hvis sælger ikke afhjælper manglen

eller ombytter varen inden rimelig tid -

gratis for køberen - kan køberen hæve handlen,

kræve et afslag i købesummen eller lade

manglen afhjælpe for sælgers regning, hvis det

kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger.

Se mere herom i det følgende.

Tiden

Hvis et afhjælpningsforsøg tager lang tid, kan

det i sig selv betyde, at sælger kun har et forsøg,

uanset om det er en teknisk kompliceret

vare.

Hvis sælger har brugt tid på at undersøge, om

varen er mangelfuld, idet han har sendt varen

til eget værksted eller til importørens værksted

for at få foretaget denne undersøgelse,

vil den tid, der er anvendt til det, tælle med i

den tid, sælger har til at afhjælpe.

Hvis sælger ikke afhjælper inden

rimelig tid.

Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid,

kan du kræve pengene tilbage (hæve købet),

ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade

fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en

anden. Du kan hæve handlen, selvom manglen

ikke er væsentlig.

Afhjælpning (reparation)

Som udgangspunkt siger man, at sælger har et til

to afhjælpningsforsøg.

Håber du kan brug det til lidt...

Kasper

Fra : Sebastian Nielsen

Dato : 03-01-05 13:11

> Håber du kan brug det til lidt...

Hej Kasper

Det kan jeg skam. Hvor har du teksten fra (ren besked 2003)?
Forbrug.dk? Jeg har ikke kunnet finde noget med relevans dér, på egen hånd.

'Kunden' har i øvrigt indsendt sagen til Forbrugerklagenævnet, men blev
usikker i sin sag efterfølgende.

Sebastian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-01-05 13:46

On Mon, 03 Jan 2005 12:43:56 +0100, Sebastian Nielsen wrote:

> Okay. Det er lidt svært at spå om hvorfor den er opstået, men både
> kunden og forhandleren er enige om at det er en fabrikationsfejl og skal
> dækkes af reklamationsretten.

Nåja, så er der ikke så meget at rafle om i det spørgsmål.

> Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
> fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.

Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
ophæve købet.

--
MVH
osv...

Fra : Sebastian Nielsen

Dato : 03-01-05 13:54

Frank E. N. Stein wrote:
> Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
> reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
> ophæve købet.

Det var *lige præcist* hvad jeg gjorde, og det nægtede han.

Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.

Sebastian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-05 14:04

> Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.

Et eller andet sted på www.forbrug.dk *(jeg kan ikke lige finde det
desværre) findes en oversigt over klagenævnets praksis vedr. mobiltelefoner.
Efter den praksis brude du være berettiget til at hæve købet.

* muligvis på www.klagetjek.dk

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-05 16:40

Sebastian Nielsen wrote:

> [...]
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.

Sådan som du fortæller den er sagen jo soleklar. Til din fordel.

Giv lige fona den "hjælp" at give dem det sagsnummer som du har fået
tildelt.
Det hjalp mig i sommers i en sag om deres prisgaranti (kamera til 3800
kroner)

mvh

Carsten Riis

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-01-05 21:13

On Mon, 03 Jan 2005 13:54:17 +0100, Sebastian Nielsen wrote:

> [...]
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.

Så vidt jeg kan skønne har du ret, men forbrugerklagenævnet er nok
længere om at behandle klagen, end forhandleren er om at reparere
telefonen.

--
MVH
osv...

Fra : HKJ

Dato : 03-01-05 17:50

"Sebastian Nielsen" <sebastian@tidstil.dk> wrote in message

> Det nægter forhandleren at kunden har ret til, og afviser kundens krav.
>
> Hvem har ret?

Læs lidt her:
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-12-11/2/

Fra : Sebastian Nielsen

Dato : 03-01-05 22:55

HKJ wrote:
> Læs lidt her:
> http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-12-11/2/

Tak.

Det er opmuntrende læsning. Jeg køber en ny telefon en af dagene (ikke
hos Fona ;) og lader FKN køre sagen til ende, der er gået lidt princip i
den for mit vedkommende.

Sebastian