|
| Købelov - ophævelse af købet Fra : Sebastian Nielsen |
Dato : 03-01-05 11:58 |
|
Hej NG. Dette er min første post, håber det falder indenfor emnet.
En telefon går 16 måneder efter købet i stykker, og indleveres til
forhandler. Forhandler bruger 30 dage på at konstatere at telefonen er
defekt og indenfor reklamationsret, og foretager sig ellers intet -
telefonen er stadig defekt.
Kunden kræver omlevering eller købet ophævet, på baggrund af købelovens
§78, stk. 4. om afhjælpning indenfor rimelig tid (som han ikke mener er
opfyldt), og gør opmærksom på at han har brug for telefonen til daglig.
Det nægter forhandleren at kunden har ret til, og afviser kundens krav.
Hvem har ret?
Mere konkret (og OT) er kunden (selvfølgelig) mig selv, og forhandleren
er Fona.
Mvh.
Sebastian
| |
Frank E. N. Stein (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 03-01-05 12:34 |
|
On Mon, 03 Jan 2005 11:58:06 +0100, Sebastian Nielsen wrote:
> Hvem har ret?
Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.
--
MVH
osv...
| |
Sebastian Nielsen (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Sebastian Nielsen |
Dato : 03-01-05 12:44 |
|
Frank E. N. Stein wrote:
> Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.
Okay. Det er lidt svært at spå om hvorfor den er opstået, men både
kunden og forhandleren er enige om at det er en fabrikationsfejl og skal
dækkes af reklamationsretten.
Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.
| |
Repzak (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Repzak |
Dato : 03-01-05 12:58 |
|
"Sebastian Nielsen" <sebastian@tidstil.dk> skrev i en meddelelse
news:JdaCd.123$AO1.100@news.get2net.dk...
> Frank E. N. Stein wrote:
>
> > Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.
>
> Okay. Det er lidt svært at spå om hvorfor den er opstået, men både kunden
> og forhandleren er enige om at det er en fabrikationsfejl og skal dækkes
> af reklamationsretten.
>
> Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
> fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.
Sakset fra Ren Besked 2003 :
Hvis sælger ikke afhjælper manglen
eller ombytter varen inden rimelig tid -
gratis for køberen - kan køberen hæve handlen,
kræve et afslag i købesummen eller lade
manglen afhjælpe for sælgers regning, hvis det
kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger.
Se mere herom i det følgende.
---------------------------------------------------------
Tiden
Hvis et afhjælpningsforsøg tager lang tid, kan
det i sig selv betyde, at sælger kun har et forsøg,
uanset om det er en teknisk kompliceret
vare.
Hvis sælger har brugt tid på at undersøge, om
varen er mangelfuld, idet han har sendt varen
til eget værksted eller til importørens værksted
for at få foretaget denne undersøgelse,
vil den tid, der er anvendt til det, tælle med i
den tid, sælger har til at afhjælpe.
---------------------------------------------------------------
Hvis sælger ikke afhjælper inden
rimelig tid.
Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid,
kan du kræve pengene tilbage (hæve købet),
ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade
fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en
anden. Du kan hæve handlen, selvom manglen
ikke er væsentlig.
--------------------------------------------------------------------
Afhjælpning (reparation)
Som udgangspunkt siger man, at sælger har et til
to afhjælpningsforsøg.
------------------------------------------------------------------
Håber du kan brug det til lidt...
Kasper
| |
Sebastian Nielsen (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Sebastian Nielsen |
Dato : 03-01-05 13:11 |
|
> Håber du kan brug det til lidt...
Hej Kasper
Det kan jeg skam. Hvor har du teksten fra (ren besked 2003)?
Forbrug.dk? Jeg har ikke kunnet finde noget med relevans dér, på egen hånd.
'Kunden' har i øvrigt indsendt sagen til Forbrugerklagenævnet, men blev
usikker i sin sag efterfølgende.
Sebastian
| |
Frank E. N. Stein (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 03-01-05 13:46 |
|
On Mon, 03 Jan 2005 12:43:56 +0100, Sebastian Nielsen wrote:
> > Det kommer an på årsagen til at telefonen er defekt.
>
> Okay. Det er lidt svært at spå om hvorfor den er opstået, men både
> kunden og forhandleren er enige om at det er en fabrikationsfejl og skal
> dækkes af reklamationsretten.
Nåja, så er der ikke så meget at rafle om i det spørgsmål.
> Humlen ligger i, at forhandler vil have endnu et forsøg til at afhjælpe
> fejlen - og det vil kunden ikke acceptere.
Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
ophæve købet.
--
MVH
osv...
| |
Sebastian Nielsen (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Sebastian Nielsen |
Dato : 03-01-05 13:54 |
|
Frank E. N. Stein wrote:
> Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
> reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
> ophæve købet.
Det var *lige præcist* hvad jeg gjorde, og det nægtede han.
Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.
Sebastian
| |
Per Christoffersen (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 03-01-05 14:04 |
|
"Sebastian Nielsen" <sebastian@tidstil.dk> skrev i en meddelelse
news:FfbCd.141$Hq3.86@news.get2net.dk...
> Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.
Et eller andet sted på www.forbrug.dk *(jeg kan ikke lige finde det
desværre) findes en oversigt over klagenævnets praksis vedr. mobiltelefoner.
Efter den praksis brude du være berettiget til at hæve købet.
* muligvis på www.klagetjek.dk
/Per
| |
Carsten Riis (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 03-01-05 16:40 |
|
Sebastian Nielsen wrote:
>
> Frank E. N. Stein wrote:
> > Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
> > reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
> > ophæve købet.
>
> Det var *lige præcist* hvad jeg gjorde, og det nægtede han.
>
> Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.
Sådan som du fortæller den er sagen jo soleklar. Til din fordel.
Giv lige fona den "hjælp" at give dem det sagsnummer som du har fået
tildelt.
Det hjalp mig i sommers i en sag om deres prisgaranti (kamera til 3800
kroner)
mvh
Carsten Riis
| |
Frank E. N. Stein (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Frank E. N. Stein |
Dato : 03-01-05 21:13 |
|
On Mon, 03 Jan 2005 13:54:17 +0100, Sebastian Nielsen wrote:
>> Fortæl forhandleren at han må udlevere en lånetelefon og/eller klare
>> reperationen indenfor 7 dage. Kan eller vil han ikke det, så vil du
>> ophæve købet.
>
> Det var *lige præcist* hvad jeg gjorde, og det nægtede han.
>
> Nu ligger den hos Forbrugerklagenævnet, men jeg kom i tvivl om jeg havde
> ret eller ej, da jeg indsendte klagen i en lettere frusteret
> sindsstemning. Derfor min forespørgsel herinde.
Så vidt jeg kan skønne har du ret, men forbrugerklagenævnet er nok
længere om at behandle klagen, end forhandleren er om at reparere
telefonen.
--
MVH
osv...
| |
HKJ (03-01-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 03-01-05 17:50 |
| | |
Sebastian Nielsen (03-01-2005)
| Kommentar Fra : Sebastian Nielsen |
Dato : 03-01-05 22:55 |
| | |
|
|