Mastercard gebyr på 50 øre?
Fra : Brian Andersen

Dato : 03-01-05 07:36

Må butikkerne nu pludselig også tage 50 øre i gebyr på Mastercard efter det
er blevet indført på Dankort?

På forhånd tak.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-01-05 08:25

Brian Andersen <brianand@warchalking.dk> writes:
>Må butikkerne nu pludselig også tage 50 øre i gebyr på Mastercard efter det
>er blevet indført på Dankort?

Det har længe været muligt at tage gebyr for kreditkort (Lov om
visse betalingsmidler, §14 stk. 3 i den "gamle" lov). Det nye er
altså "kun" gebyret på Dankort.

En væsentlig detalje er, at forretningen skal informere om gebyret
- det gjaldt også før nytår.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-01-05 08:45

"Brian Andersen" <brianand@warchalking.dk> skrev:

> Må butikkerne nu pludselig også tage 50 øre i gebyr på Mastercard
> efter det er blevet indført på Dankort?

Hvis butikkens gebyr til betalingsindløser er mindst 50 øre for
Mastercard-betaling må de opkræve de 50 øre.
Men betal med kontanter. For mig er det helt slut med at bruge Dankort
i butikkerne der vil istedet blive hævet i bankerne, hvilket er
gebyrfrit med den bank jeg har.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-01-05 17:59

On 3 Jan 2005 07:44:52 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> For mig er det helt slut med at bruge Dankort
>i butikkerne der vil istedet blive hævet i bankerne, hvilket er
>gebyrfrit med den bank jeg har.

Hehe, også her..

Var i banken for at hæve saldoen men alt deres banksystem var nede,
netbank virker ikke, deres automater står der lukket på og bankdamen
kunne ikke engang trække en saldo, jeg hævede så bare hovedparten af
de penge jeg har, så må jeg jo over og ulejlige dem igen ...

Man kan jo så spørge sig selv om hvorfor systemet var nede ? Om det
kunne være fordi det ikke kunne klare presset fra kunder der
pludseligt ville hæve deres penge....Desværre er det nok ikke sådan ..

Det er lidt sørgeligt, vi har sgu magten hvis vi gider bruge
den..Ville bare 10% af den danske befolkning gå i banken en gang om
ugen for at hæve penge til den næste uge så tror jeg hurtigt bankerne
ville få fundet ud af at slette det gebyr igen, men vi danskere er
desværre for dumme, vi betlaer bare gebyr..

Har så fra pålidelig kilde hørt at dette kun er starten og at bankerne
regner med at om få år er beløbet hævet til ca. 2 kroner pr.
transaktion...Og det uanset om det er i butik eller i banken..

Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-01-05 18:57

> [...]
> ville få fundet ud af at slette det gebyr igen, men vi danskere er
> desværre for dumme, vi betlaer bare gebyr..

Det koster butikkerne dyrt at komme af med kontanter, og hvem tror du skal
betale de gebyrer? De er bare ikke synlige for kunderne, men derfor er de
der jo alligevel.
Prøv du i øvrigt at hæve kontanter fra en "fremmed bank". Det koster også.

Mvh Maria

Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-01-05 19:40

On Mon, 3 Jan 2005 18:57:05 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det koster butikkerne dyrt at komme af med kontanter, og hvem tror du skal
>betale de gebyrer? De er bare ikke synlige for kunderne, men derfor er de
>der jo alligevel.

Det har du selvfølgelig ret i men på den anden side kan jeg ikke se
hvorfor det skulle koste noget at "sætte penge ind" på sin konto og
det skulle vel gælde for både private og kommercielle..

Men hvis du har ret så kan det jo også være en del af de overvejelser
der er gjort fra butikkernes side af i forbindelse med at de vil
indføre deres egne købekort.

>Prøv du i øvrigt at hæve kontanter fra en "fremmed bank". Det koster også.

Ved det......Derfor hæver jeg aldrig i fremmed bank...

Henrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-01-05 23:40

> Det koster butikkerne dyrt at komme af med kontanter, og hvem tror du
> skal betale de gebyrer? De er bare ikke synlige for kunderne, men
> derfor er de der jo alligevel.

Nemlig, og det er sikkert dyrere end at bruge dankortet når alt kommer til
alt.

> Prøv du i øvrigt at hæve kontanter fra en "fremmed bank". Det koster
> også.

Jeg hæver da uden gebyr i alle automater. Det er din egen bank der opkræver
det gebyr og det er forskelligt fra bank til bank hvor meget de tager.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Leman

Dato : 03-01-05 20:26

On Mon, 03 Jan 2005 17:58:33 +0100, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>regner med at om få år er beløbet hævet til ca. 2 kroner pr.
>transaktion...Og det uanset om det er i butik eller i banken..

Hvornår fatter tossen at det er PBS der opkræver gebyr for brug af betalingskort
og ikke banken ? Desuden gælder loven kun for betaling i den fysiske handel.
Hov, må huske at lave ensavefaejl så han kan få sit stavekontrolarbejde
belønnet.

--
Gerner

A whole new year to .... in.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 03-01-05 20:48

Hej,

Jeg går over til checks, mit pengeinstitut kræver ikke noget gebyr fro dette
(endnu).

Checken udfyldes først når alle varerne er skannet, kuglepennen kan
kassedamen låne mig.

Mvh
Lars

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 20:50

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse

KLIP

> Checken udfyldes først når alle varerne er skannet, kuglepennen kan
> kassedamen låne mig.

Så må man jo håbe, dette ikke også bliver behæftet med gebyr.

--
Bjørn J.

Fra : Leman

Dato : 03-01-05 21:32

On Mon, 3 Jan 2005 20:49:34 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Så må man jo håbe, dette ikke også bliver behæftet med gebyr.

BGbanks gebyer kan læses her.
http://www.bgbank.dk/Link/prislistefinansnettet#checks
(forbehold for alderen på linket)

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 21:35

"Leman" <Fjernantisvækpam@fjernpostFJERNassevæk.org> skrev i en meddelelse
> On Mon, 3 Jan 2005 20:49:34 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
> [...]

Jeg tænkte nu mere på lån af kassedamens kuglepen.

> (forbehold for alderen på linket)

Ditte for alderen på kassedamen.

--
Bjørn J.

Fra : Jens., . ~

Dato : 04-01-05 04:47

> "Leman" <Fjernantisvækpam@fjernpostFJERNassevæk.org> skrev i en
> meddelelse news:rpajt0p4m52hjvn2ftcn61tk6kqaj69kam@4ax.com...

> Jeg tænkte nu mere på lån af kassedamens kuglepen.

> Ditte for alderen på kassedamen.

forbehold for GVerner.

--
Jens.

postkasse_66@hotmail.com
FÅ EN 1GB EMAIL KONTO HOS GMAIL.COM

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-05 19:28

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Prøv du i øvrigt at hæve kontanter fra en "fremmed bank". Det
> koster også.

Det koster ikke så meget som en krone, hvis man har valgt den "rigtige"
bank.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leon Bollerup

Dato : 04-01-05 19:34

well.. well.. en easyfrag.dk bruger.. hils Hald og Wacky..

Jeg kan gætte du har valgt en bank der ikke har lagt gebyr på ? .. hvilke..
nu bliver man jo liiidt nysgerig..

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-05 19:29

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> Har så fra pålidelig kilde hørt at dette kun er starten og at
> bankerne regner med at om få år er beløbet hævet til ca. 2 kroner
> pr. transaktion...Og det uanset om det er i butik eller i banken..

Det lyder sandsynligt. Bankerne ville oprindeligt have haft mulighed
for at opkræve op mod 10,-
Spørgsmålet er så om bankerne tør fortsætte gebyrhelvedet. Det kan ende
med at komme til at gøre rigtigt ondt på dem når folk nægter at bruge
bankerne og via overenskomsterne kræver kontantudbetaling af løn.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-05 19:31

Leman <Fjernantisvækpam@fjernpostFJERNassevæk.org> skrev:

> Hvornår fatter tossen

Hvad var formålet med ovenstående?

> at det er PBS der opkræver gebyr for brug af
> betalingskort og ikke banken ?

Det er *IKKE* PBS der opkræver gebyr. Det er den bank butikken bruger
til at indløse deres dankorttransaktioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-01-05 20:04

"Leon Bollerup" <info@insider-it.dk> skrev:

> Jeg kan gætte du har valgt en bank der ikke har lagt gebyr på ? ...
> hvilke.. nu bliver man jo liiidt nysgerig..

Skandiabanken - en ren internetbank. Der kan hæves gebyrfrit i alle
bankers automater i Danmark og i udlandet med Visa.

--
Morten http://miljokemi.dk