/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Dankort gebyr
Fra : Bisgaard


Dato : 03-01-05 06:44

Hej

Jeg har netop været i ALDI, som stadig bruger de gamle terminaler med
magnetkort aflæsning, de har dog været hurtige nok til at få sat et markat
på terminalen der fortæller det koster 50 øre pr. gang man bruger denne.

Er det lovligt ? er det ikke kun ved brug af CHIPs terminaler prisen er 50
øre?

Mvh
B



 
 
Jeppe Leth Nielsen (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Leth Nielsen


Dato : 03-01-05 07:58

Nej, det er ALLE dankorttranauktioner
"Bisgaard" <tbr92@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4Y4Cd.9$u34.5@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg har netop været i ALDI, som stadig bruger de gamle terminaler med
> magnetkort aflæsning, de har dog været hurtige nok til at få sat et markat
> på terminalen der fortæller det koster 50 øre pr. gang man bruger denne.
>
> Er det lovligt ? er det ikke kun ved brug af CHIPs terminaler prisen er 50
> øre?
>
> Mvh
> B
>



Carsten Riis (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 03-01-05 11:39

Jeppe Leth Nielsen wrote:
>
> Nej, det er ALLE dankorttranauktioner


Skal det opkræves i transaktionen eller kommer det en gebyroversigt fra
banken/sparekassen?






mvh







Carsten Riis

Devilicious (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Devilicious


Dato : 03-01-05 11:54

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:41D920DA.9A8DCBAF@carben.dk...
> Skal det opkræves i transaktionen eller kommer det en gebyroversigt fra
> banken/sparekassen?

Det er ikke banken/sparekassen der trækker gebyret fra dig. Det er butikken
der tager et gebyr for at du kan betale med dankort.


MK



Jógvan Lindenskov (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Jógvan Lindenskov


Dato : 03-01-05 12:52


"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in message
news:crb87u$1gdq$1@news.cybercity.dk...
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> news:41D920DA.9A8DCBAF@carben.dk...
>> Skal det opkræves i transaktionen eller kommer det en gebyroversigt fra
>> banken/sparekassen?
>
> Det er ikke banken/sparekassen der trækker gebyret fra dig.

Det har du ret i. Det er butikkerne der bliver opkrævet et gebyr på 50 øre
pr. DK-kort transaktion. Da butikkerne ligeså lidt har lyst til at betale
som du og jeg, sender de gebyret videre til os der betaler med DK-kort.

Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre gebyret
til kunden. Det er Elgiganten.

Er der andre?



Per Christoffersen (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-01-05 13:03


"Jógvan Lindenskov" <sdghy@dhdf.dk> skrev i en meddelelse
news:crbbl7$1jlh$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre gebyret
> til kunden. Det er Elgiganten.

De har nok bare valgt ikke at skrive det særskilt på regningen.
På en eller anden måde skal kunden nok komme til at betale.

/Per



Repzak (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 03-01-05 15:08

> De har nok bare valgt ikke at skrive det særskilt på regningen.
> På en eller anden måde skal kunden nok komme til at betale.

Det er sandt, men mon så ikke dem der ikke betaler med dankort er med til at
betale gildet også ?

Jeg kunne ikke se nogle mærkater på dankort automaten i netto i dag, men jeg
betalte med cool cash, så ved ikke om de gør/gør ikke

KAsper



John (03-01-2005)
Kommentar
Fra : John


Dato : 03-01-05 17:12


"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41d951c4$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg kunne ikke se nogle mærkater på dankort automaten i netto i dag, men
jeg
> betalte med cool cash, så ved ikke om de gør/gør ikke


Det gør de. Jeg kommer lige fra en Netto.


Mvh

John



Leman (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Leman


Dato : 03-01-05 20:18

On Mon, 3 Jan 2005 17:12:28 +0100, "John" <jk7410@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>
>"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:41d951c4$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg kunne ikke se nogle mærkater på dankort automaten i netto i dag, men
>jeg
>> betalte med cool cash, så ved ikke om de gør/gør ikke
>
>
>Det gør de. Jeg kommer lige fra en Netto.

Du er for dum til at fatte noget så simpelt.
>
>
>Mvh
>
>John
>

--
Gerner

A whole new year to .... in.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Leon Bollerup (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Leon Bollerup


Dato : 04-01-05 19:27

Hej

Jeg tror det er op til den induviduelle butik om de vil betale det gebyr,
eller om kunden skal betale.

F.eks, har vi valgt ikke at ligge et gebyr på, om det så er fordi min chef
er doven til at ændre det i vores regnskabs system, eller om det er fordi vi
"yder" den service skal jeg ikke kunne sige

Men jeg er forbløffet over ALDI tager gebyr.. det gør de nemlig ikke her..
(skal ikke kunne sige om det bare er fordi de er bagefter herude på landet)

/Leon
"Leman" <Fjernantisvækpam@fjernpostFJERNassevæk.org> skrev i en meddelelse
news:8c6jt0l12812i506rs7ehoqqrt5b2s2kde@4ax.com...
> On Mon, 3 Jan 2005 17:12:28 +0100, "John" <jk7410@hotmail.com> wrote in
> dk.videnskab.jura:
>
>>
>>"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:41d951c4$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Jeg kunne ikke se nogle mærkater på dankort automaten i netto i dag, men
>>jeg
>>> betalte med cool cash, så ved ikke om de gør/gør ikke
>>
>>
>>Det gør de. Jeg kommer lige fra en Netto.
>
> Du er for dum til at fatte noget så simpelt.
>>
>>
>>Mvh
>>
>>John
>>
>
> --
> Gerner
>
> A whole new year to .... in.
> (denne signatur er beskyttet mod kommentarer).



Carsten Riis (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 03-01-05 16:17

"Jógvan Lindenskov" wrote:
>
> Det har du ret i. Det er butikkerne der bliver opkrævet et gebyr på 50 øre
> pr. DK-kort transaktion. Da butikkerne ligeså lidt har lyst til at betale
> som du og jeg, sender de gebyret videre til os der betaler med DK-kort.
>
> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre gebyret
> til kunden. Det er Elgiganten.
>
> Er der andre?

Nordisk Film (Palads, Kbh) tager - så vidt jeg husker fra min bon -
heller ikke de 50 øre.

Kvickly (Amagerbrogade) har sat skilte op om de tager gebyret.

mvh





Carsten Riis

Jan Andreasen (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Andreasen


Dato : 03-01-05 21:24

> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre gebyret
> til kunden. Det er Elgiganten.

..... og Ønskebørn viderefakturerer heller ikke 50 øre

Jan Andreasen



Allan Schuster Bach (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 03-01-05 21:33


"Jan Andreasen" <asdf@dk.dk> skrev i en meddelelse
news:BRhCd.731$iI3.463@news.get2net.dk...
>> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre
>> gebyret til kunden. Det er Elgiganten.
>
> .... og Ønskebørn viderefakturerer heller ikke 50 øre

Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at betalt for
dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!

Allan Bach



BJ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-01-05 21:36


"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:crca5g$2nsj$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jan Andreasen" <asdf@dk.dk> skrev i en meddelelse
> news:BRhCd.731$iI3.463@news.get2net.dk...
>>> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre
>>> gebyret til kunden. Det er Elgiganten.
>>
>> .... og Ønskebørn viderefakturerer heller ikke 50 øre
>
> Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at betalt
> for dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!

Ja, det er sgú da udemokratisk.

--
Bjørn J.



Devilicious (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Devilicious


Dato : 03-01-05 22:18

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41d9acb0$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at betalt
>> for dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!
>
> Ja, det er sgú da udemokratisk.

Butikkerne har også udgifter til at håndtere kontanter. Dem er "folk med
Dankort" også med til at betale for. Hvor er "demokratiet" der?


MK



BJ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-01-05 22:21


"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:crccpp$2s3e$1@news.cybercity.dk...

KLIP

>>> Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at betalt
>>> for dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!
>>
>> Ja, det er sgú da udemokratisk.
>
> Butikkerne har også udgifter til at håndtere kontanter. Dem er "folk med
> Dankort" også med til at betale for. Hvor er "demokratiet" der?

Det er sg'u da endnu mere udemokratisk.

Ved demokrati forstås at alle betaler lige netop for det de bruger/anvender
og intet mere ...... eller også er det omvendt....nu har du gjort mig
forvirret.

--
Bjørn J.



Peter Hansson \(7950~ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Hansson \(7950~


Dato : 03-01-05 23:08


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41d9b746$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Ved demokrati forstås at alle betaler lige netop for det de
> bruger/anvender og intet mere ...... eller også er det omvendt....nu har
> du gjort mig forvirret.
>
En eller anden forvirret postmodernistisk definition på demokrati. Man skal
sgu høre meget før øjnene falder ud.

Hvor om alting er, så har man pligt til at tage kontanter, såfremt man også
vil have lov til at køre gebyr-ræset med dankortet.


§ 10. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis
betalingsmodtageren modtager betalingsmidler, der er omfattet af denne lov.

PH




BJ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-01-05 23:26


"Peter Hansson (7950)" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
news:_mjCd.793$Nr7.554@news.get2net.dk...

KLIP

> En eller anden forvirret postmodernistisk definition på demokrati. Man
> skal sgu høre meget før øjnene falder ud.

Den lever vist i bedste velgående, når blot man selv har gavn af den.

> Hvor om alting er, så har man pligt til at tage kontanter, såfremt man
> også vil have lov til at køre gebyr-ræset med dankortet.

Naturligvis.

--
Bjørn J.



Ivar Madsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 04-01-05 07:16

BJ wrote:

>>>> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre
>>>> gebyret til kunden. Det er Elgiganten.
>>> .... og Ønskebørn viderefakturerer heller ikke 50 øre
>> Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at betalt
>> for dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!
> Ja, det er sgú da udemokratisk.

Sådan er der så meget. Går du i et suppermarkede, så kommer du til at betale
for en plastpose, går du i en tøjbutik *), eller den computerforretning der
ligger på Roskildevej, ikke så langt fra Motorringvejen, kan ikke huske
hvad den hedder, så betaler du ikke for dem, men de skal stadig svare
afgift af hver en pose de køber hjem, så der betaler dem der ikke tager en
pose, også for dem der gør,,,


*) Thivertifald den jeg fra tid til anden levere plastposer til.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Ivar Madsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 04-01-05 07:22

Jógvan Lindenskov wrote:

> Jeg har hørt om ét sted hvor butikken har valgt IKKE at videreføre gebyret
> til kunden. Det er Elgiganten.

BS suppermarked i Bagsværd, siger at de tager gebyret, og det står på
terminalen, men ifl. min bon fra i aftes, så har jeg ikke betalt det,,,

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Morten Bjergstrøm (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 04-01-05 19:32

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev:

> Tilgengæld kommer de kunder, som ikke betaler med dankort, til at
> betalt for dem som betaler med Dankort, er det ikke korrekt!

Ja og dankortkunderne betaler for dem der betaler med check eller
kontanter.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Jeppe Leth Nielsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Leth Nielsen


Dato : 04-01-05 07:46

Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr


"Bisgaard" <tbr92@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4Y4Cd.9$u34.5@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg har netop været i ALDI, som stadig bruger de gamle terminaler med
> magnetkort aflæsning, de har dog været hurtige nok til at få sat et markat
> på terminalen der fortæller det koster 50 øre pr. gang man bruger denne.
>
> Er det lovligt ? er det ikke kun ved brug af CHIPs terminaler prisen er 50
> øre?
>
> Mvh
> B
>



Rigor Mortis (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Rigor Mortis


Dato : 04-01-05 14:03

"Jeppe Leth Nielsen" <jeppe_leth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41da3baf$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...
> Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr

Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
alle varerne...
--
RM



Kim Ludvigsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 04-01-05 14:43

Den 04-01-05 14.03 skrev Rigor Mortis følgende:

>>Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr
>
> Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
> alle varerne...

Er billetpriserne steget?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox
http://kimludvigsen.dk

Snuden (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 04-01-05 19:04

On Tue, 04 Jan 2005 14:43:11 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Den 04-01-05 14.03 skrev Rigor Mortis følgende:
>
>>>Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr
>>
>> Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
>> alle varerne...
>
>Er billetpriserne steget?

Det gør de søndag d. 16/1 - i hvert fald 30 dages periodekort. 5 zoner
stiger med 15 kr. Enkeltbilletter og klippekort pilles der vist ikke
ved i denne omgang.

Men at billetpriser i hovedstadsområdet stiger i januar måned er ikke
noget nyt, så det er ikke bevis for at DK-gebyr smides oven i prisen.
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Snuden (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 04-01-05 19:21

On Tue, 04 Jan 2005 19:04:18 +0100, Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

>On Tue, 04 Jan 2005 14:43:11 +0100, Kim Ludvigsen
><usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>
>>Den 04-01-05 14.03 skrev Rigor Mortis følgende:
>>
>>>>Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr
>>>
>>> Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
>>> alle varerne...
>>
>>Er billetpriserne steget?
>
>Det gør de søndag d. 16/1 - i hvert fald 30 dages periodekort. 5 zoner
>stiger med 15 kr. Enkeltbilletter og klippekort pilles der vist ikke
>ved i denne omgang.
>
ups.. klippekort til 2, 3, 4 og 5 zoner stiger også.
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Leon Bollerup (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Leon Bollerup


Dato : 04-01-05 19:29

VT Hæver vist prisen på alle klippekort fra 90 til 100 kr, og grunder det
med øget oliepriser.. sjovt.. De har ellers en fast aftale med Statoil så
vidt jeg husker.

/Leon

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:5hmlt05v1ntfes50euk7v77mc5i0nb0r36@4ax.com...
> On Tue, 04 Jan 2005 14:43:11 +0100, Kim Ludvigsen
> <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>
>>Den 04-01-05 14.03 skrev Rigor Mortis følgende:
>>
>>>>Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr
>>>
>>> Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
>>> alle varerne...
>>
>>Er billetpriserne steget?
>
> Det gør de søndag d. 16/1 - i hvert fald 30 dages periodekort. 5 zoner
> stiger med 15 kr. Enkeltbilletter og klippekort pilles der vist ikke
> ved i denne omgang.
>
> Men at billetpriser i hovedstadsområdet stiger i januar måned er ikke
> noget nyt, så det er ikke bevis for at DK-gebyr smides oven i prisen.
> --
> Snuden
>
> "I am a river to my people" -Auda abu Tayi



Ivar Madsen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 04-01-05 22:44

Rigor Mortis wrote:

>> Hos DSB billetsalg og Kiosker opkræves der heller iikke gebyr
> Og det burde så være beviset for, at gebyret bliver lagt oveni prisen på
> alle varerne...

En handlende, uanset hvad der handles med, faste fysiske vare, eller en
serviceydelse af den ene eller anden slags, de har nogle omkostninger,
stiger omkostningerne, så kan de øgede omkostninger tages tre steder fra.
1a. Kunderne, ved at lade varene stige i pris
1b. Kunderne, ved at lade den øgede omkostning påligne de kunder der gør
brug af det der er øget i omkostnigner.
2. Ejerne, ved at acceptere at overskuedet falder/underskudet stiger
3. Leverandørene, ved at præsse dem til at sælge til laver pris.


Når vi taler om Dankort gebyret, så viser det sig at punkt 3 ikke er muligt,
selv for de største på markedet.

Nogle vælger løsning 2, andre vælger 1b.

Jeg tror at vi vil se at dagligvare butikker vil vælge 1b, mens de butikker
der sælger langtidsforbrugsvare vil vælge 1a/2

Det er meget svært for os kunder, at sige med sikkerhed om der vælges
løsning 1a, eller 2.



--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408557
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste