Biblioteksgebyr
Fra : Flash G

Dato : 02-01-05 21:50

Jeg har haft lånt nogle bøger på handelshøjskolens bibliotek. De skulle
have haft været afleveret for lidt over 1 måned siden.

Jeg har modtaget 2 emails om, at jeg skulle aflevere bøgerne.

Nu har jeg fået et brev med en opkrævning for bøgerne - I brevet står
der at såfremt jeg afleverer bøgerne, skal jeg kun betale et gebyr

Gebyret er imidlertid på 600 kr.

Såvidt jeg ved, burde de 2 første mails være automatisk genereret. Er
det imidlertid rimeligt at pålægge et gebyr på 600 kr?

Er det lovligt at opkræve et gebyr af denne størrelse?

Burde der ikke være en sammenhæng mellem gebyrets størrelse og de
faktiske omkostninger i forbindelse med administration?

/Martin

Fra : Rasmus

Dato : 02-01-05 23:04

"Flash G" <NoONe@dk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Såvidt jeg ved, burde de 2 første mails være automatisk genereret. Er
> det imidlertid rimeligt at pålægge et gebyr på 600 kr?

http://www.cbs.dk/library/menu/gruppe/priser_gebyrer

Da Handelshøjskolens bibliotek er offentligt kan de benytte sig af
lønindholdelse til at indrive det skyldige.

Jeg syntes godt nok det er nogle vilde gebyrer de har, men der er måske en
grund til det??

mvh
Rasmus

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-05 23:12

Flash G wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg fået et brev med en opkrævning for bøgerne - I brevet står
> der at såfremt jeg afleverer bøgerne, skal jeg kun betale et gebyr

Så har du virkelig gjort i nælderne!

Prøv at se på gebyrene

---
Gebyrer i forbindelse med for sen aflevering1 - 7 dage efter
lånefristens udløb
5 kr. pr. materiale

8 - 17 dage efter lånefristens udløb
10 kr. pr. materiale

18 - 34 dage efter lånefristens udløb
25 kr. pr. materiale

35 dage efter lånefristens udløb
Der udskrives en regning på de lånte materialer.
50,- kr. pr materiale +
150,- kr. i regningsgebyr + erstatning på materialet.

---
http://www.cbs.dk/library/menu/gruppe/priser_gebyrer

> Såvidt jeg ved, burde de 2 første mails være automatisk genereret. Er
> det imidlertid rimeligt at pålægge et gebyr på 600 kr?

Tja, databasedrift koster også penge.

Og husk lige på, at gebyret er 150 kroner for regningen og 50 kroner pr.
materialeenhed.

> Er det lovligt at opkræve et gebyr af denne størrelse?

Ja!

> Burde der ikke være en sammenhæng mellem gebyrets størrelse og de
> faktiske omkostninger i forbindelse med administration?

Jo og det er det sikkert også (jeg ikke noget til bibliotekets
omkostningsstruktur, men gebyret har været ret "stillestående" siden jeg
selv lånte bøger hos dem)!

mvh

Carsten Riis

PS: Behøvedes jeg at sige, at det er gratis at låne på biblioteket,
såfremt man altså afleverer til tiden