vandskade ... hvem skal dække ?
Fra : Johnny B 2000

Dato : 02-01-05 01:12

bor i en andelslejlighed, hvor min overbo har fået vandskade/tæring af rør
på sit toilet ( røret til wc-vandet ) ... og det løber nu ned af væggen på
mit toilet, hvem skal dække skaden, er det mit, overboens eller
andelsforeningens forsikring ?
- evt. en § at henvise til ?

--
Johnny [2000 Frb.]
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : John Nielsen

Dato : 02-01-05 07:24

I de ejendomme jeg har boede i, havde vi den regle, at hvis det var lodrette
rør betalte ejendommen og hvis det var vandrette rør, betalte beboeren.Det
skal bemærkes at det kun var ejerlejligheder. Så jeg umiddelbart jeg sige,
at det enten er overboers forsikring eller ejendommen; men jeg ved ikke om
der gælder andre regler for andelslejligheder
John

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-01-05 09:35

> [...]
> på sit toilet ( røret til wc-vandet ) ... og det løber nu ned af væggen på
> mit toilet, hvem skal dække skaden, er det mit, overboens eller

Jeg bor i en andelsforening og her har vi ansvaret fra baldofix (tror det
hedder sådan) og ud af..

henrik

Fra : Johnny B 2000

Dato : 02-01-05 10:22

okay ... det er så lige før baldofix'en oppe på hans toilet ... på et T
stykker på den lodrette vandledning.

--

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:cr8bnq$1k2a$1@news.cybercity.dk...

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-05 10:42

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> wrote in message

> " Johnny B 2000" <johnnyb2000SLETDETTE@sol.dk> skrev i en meddelelse

> baldofix (tror det
> hedder sådan)

Nej det hedder Ballofix, men Ballofix er et varemærkenavn som tilhører
firmaet Broen i Assens.

Den rette betegnelse er Kuglehane/kugleventil

Peter

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-01-05 11:33

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> skrev i en meddelelse

> firmaet Broen i Assens.
>
> Den rette betegnelse er Kuglehane/kugleventil

Det er korrekt, men kunne ikke huske hvad det hed, men det må da være
dejligt for et firma at have en vare der bliver gendkendt på firmenavnen og
ikke varenavnet...

ehnrik

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-05 18:43

> [...]
>
> Det er korrekt, men kunne ikke huske hvad det hed, men det må da være
> dejligt for et firma at have en vare der bliver gendkendt på firmenavnen

OT.

he he. ja men kun til en vis grad. på et tidspunkt i 80erne kostede en
ballofix 28 Kr. til slutbrugeren, og smarte mennesker fandt pån at importere
billige (og lige så gode) kugleventiler fra Italien, som kun kostede 10 Kr.
og gæt hvad de billige hed i folkemunde Ballofix.

Nej det er ikke ubetinget en fordel at en varemærke bliver til en
varebetegnelse.

Nå men nu er det vist på tide at futte hvis vi skal fortsætte denne
diskussion - ved bare ikke hvorhen

Peter

Fra : Henning

Dato : 02-01-05 14:24

On Sun, 2 Jan 2005 01:11:51 +0100, " Johnny B 2000"
<johnnyb2000SLETDETTE@sol.dk> wrote:

> [...]
>på sit toilet ( røret til wc-vandet ) ... og det løber nu ned af væggen på
>mit toilet, hvem skal dække skaden, er det mit, overboens eller

I vores forening er det husets forsikring, lige meget hvad, når det
går ud over andre beboere. Får du ødelagt egne ting på grund af en
vandskade skal din egen forsikring dække.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-01-05 14:45

> [...]

> på sit toilet ( røret til wc-vandet ) ... og det løber nu ned af væggen på
> mit toilet, hvem skal dække skaden, er det mit, overboens eller

Prøv at se, hvad der står i jeres vedtægter.
I ABFs standardvedtægter står der:

"En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i
boligen, bortset fra vedligeholdelse af centralvarmeanlæg og fælles
forsynings- og afløbsledninger ..."

- og som andre har skrevet, skiller man mange steder ved ballofix'en mellem
de fælles forpligtelser og andelshaverens.

I vore vedtægter står der:
"En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i
boligen, bortset fra vedligeholdelse af centralvarmeanlæg og fælles
forsynings- og afløbsledninger..."

- så det er altså forskelligt fra forening til forening.

Over for den del af rørene, som andelsforeningen har ansvaret for at
vedligeholde, må det også være andelsforeningens forsikring, der dækker.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-01-05 14:49

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I ABFs standardvedtægter står der:
---
> I vore vedtægter står der:

UPS!
Jeg havde overset centralvarmeanlægget hos ABF - men derfor er det stadig en
god ide at læse jeres vedtægter.

Hilsen Inger

Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 02-03-05 09:23

> [...]
> på sit toilet ( røret til wc-vandet ) ... og det løber nu ned af væggen på
> mit toilet, hvem skal dække skaden, er det mit, overboens eller

Har vandet sivet igennem længere tid?
Er røret sprunget så der pludseligt er fosset en masse vand ud på een gang?
Er røret synligt eller skjult?

Hilsen Dorte