hvepsebo
Fra : H. Olesen

Dato : 24-05-01 11:19

I loftet på mit skur sidder der er hvepsebo, som jeg gerne vil have
fjernet.

Dvs. jeg *gætter* på at det er et hvepsebo, da jeg ikke kender andet
der laver bo på den måde, selvom hvad der flyver ud af det nærmest
ligner nogle sorte tynde myg, men jeg ved heller ikke hvordan
baby-hvepse ser ud. Men uanset hvad det er, så skal det væk.

Selve boet er rundt, på størrelse med en stor bordtennisbold.

Er er nogen der kan give et godt råd til hvordan det fjernes?

Da det ikke er større end det er, forestillede jeg mig at man evt
kunne sætte et glas henover det og med et stykke pap der flugter med
loftet få boet ned i glasset og så bruge pappet som låg.

Men hvad så derfra? Hvordan får jeg det helt destrueret, langt væk fra
haven og mig? Jeg må indrømme at jeg er hunderæd for den slags kræ, så
gerne en idiotsikker metode, så jeg ikke risikerer at blive angrebet?

Også gerne andre forslag end "glas-metoden" hvis I har en der er
bedre.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-01 17:04

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev :
> I loftet på mit skur sidder der er hvepsebo, som jeg gerne vil have
> fjernet.

Da vi havde et hvepsebo under udhænget ved vores hoveddør, der ringede jeg
først til Teknisk Forvaltning i Hillerød Kommune - de gav os navn og
telefonnummer på en lokal biavler, der kom og fjernede det mod en beskeden
betaling.......

Det er selvfølgelig det nemmeste - men så nok også det dyreste - men man
slipper da for at skulle rode med det selv og blive stukket over det
hele.......

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 24-05-01 17:51

> [...]
> kunne sætte et glas henover det og med et stykke pap der flugter med
> loftet få boet ned i glasset og så bruge pappet som låg.

Ideen er meget god, men jeg har en bedre,tag en plastpose gerne en frostpose
træk den op over boet og klem det ned i posen. Har du fluegift giv dem et
lille pust, ellers bare i skraldeposen med dem.
Forøvrigt på denne tid af året er der kun en hveps i hvert bo, og ser du den
er gået ind så mas boet og hvepsen. Senere er der mange.
M.V.H. Gunnar

Fra : H. Olesen

Dato : 25-05-01 09:30

On Thu, 24 May 2001 18:51:23 +0200, "Gunnar Grooss"
<g.grooss@get2net.dk> wrote:

>Ideen er meget god, ...

Det er den metode jeg fanger edderkopper og hvepse på indendørs

>.......men jeg har en bedre,tag en plastpose gerne en frostpose
>træk den op over boet og klem det ned i posen. Har du fluegift giv dem et
>lille pust, ellers bare i skraldeposen med dem.

Hvor længe kan denne metode bruges, jeg tænker på i relation til
størrelse af bo og beboere?

Og når man ikke har fluegift, ligger de så ikke og summer i
skraldeposen, gnaver sig ud og er agressive over hvad de har været ude
for? Det kan godt være, at jeg har set for mange skrækfilm, men jeg er
altså meget utryg ved hvepseboer.

>Forøvrigt på denne tid af året er der kun en hveps i hvert bo, og ser du den
>er gået ind så mas boet og hvepsen. Senere er der mange.

Naboen tog det for mig. Da det ikke var ret stort og ikke særligt
summende, tog han det med hånden, smed det på jorden og maste det med
en træsko.

Inden han maste det, konstaterede han at det virkede forladt, men jeg
vil sværge på, at jeg har set noget bevæge sig inde i det. Kan det
være, at hvepsen (der er jo kun en nu, siger du) har været ude en tur?
Når den så kommer tilbage, vil den så bygge et nyt bo på samme sted,
hvis det gamle er væk?

Iøvrigt, så de tynde sorte insekter, som gjorde mig opmærksom på at
der var noget galt, og jeg opdagede boet, hvad kan det have været? Jeg
tænker på om det kan have været en form for snyltere, der har udnyttet
boet, hvis det var et forladt bo fra sidste efterår? Ikke at det er
vigtigt nu hvor boet er væk, jeg er bare nysgerrig

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-05-01 13:18

"H. Olesen" wrote:

> [...]

> Og når man ikke har fluegift, ligger de så ikke og summer i
> skraldeposen, gnaver sig ud og er agressive over hvad de har været ude

Alternativt kan du brænde dem som en anden heks: godt gang i bålet og
ind med posen (helst af papir).

> Naboen tog det for mig. Da det ikke var ret stort og ikke særligt
> summende, tog han det med hånden, smed det på jorden og maste det med
> en træsko.

Se det var jo en meget økologisk metode! :)
(må nok frarådes ved lidt større boer... :)

--Johan

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 25-05-01 18:40

> Hvor længe kan denne metode bruges, jeg tænker på i relation til
> størrelse af bo og beboere?
Du kan finde store boer, menogså store poser
> [...]
> skraldeposen, gnaver sig ud og er agressive over hvad de har været ude
> for? Det kan godt være, at jeg har set for mange skrækfilm, men jeg er
Du har set for mange skrækfilm.

> [...]
> være, at hvepsen (der er jo kun en nu, siger du) har været ude en tur?
> Når den så kommer tilbage, vil den så bygge et nyt bo på samme sted,
Selvfølgelig vil den forsøge igen, men den er alvorligt forsinket til at få
et stort bo, men derfor skev jeg hvis det er muligt, så vent til hvepsen er
inde i boet og få den med.

> [...]
> boet, hvis det var et forladt bo fra sidste efterår? Ikke at det er
> vigtigt nu hvor boet er væk, jeg er bare nysgerrig
Dette aner jeg ikke noget om, men det er ikke fra i efteråret det holder
ikke vinteren over. Hvis det er stort kan det findes om foråret, men prøv at
se det nærmere efter, det er lavet lige som en slags grov papir, det er
fremstillet af hvepsen der fræser noget gammelt træ od forarbejder det.

--
M.V.H. Gunnar

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-05-01 18:34

H. Olesen <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en
> [...]
> baby-hvepse ser ud. Men uanset hvad det er, så skal det væk.
> Er er nogen der kan give et godt råd til hvordan det fjernes?

Man kan sprøjte med vand så hvepsene bliver i boet - og man
kan uden risiko for stik trække en plastposer over boet.
Eller man kan puste lidt middel med Pyrethrum/pytrethoid
på boet - så dør de øjeblikkeligt.

Per A. Hansen

Fra : Kitty Leopold

Dato : 28-05-01 23:56

Hej igen Helle.

Det er ikke så svært. Metoden med et glas er god, jeg har prøvet, du skal
bare huske låget.

Du skal vente til om aftenen, så er alle hvepsene inde i boet (de sover er
er lidt sløve)og så skal du have lidt benzin i glasset. Det overlevet de med
garanti ikke. Hvis du fjerner boet i dagtimer og hvepsene er ude at flyve
blir de aldeles rasende hvis de kommer hjem og boet er fjernet. De vil
kredse i lang tid og det var vist ikke lige det du ønskede.

Hilsen Kitty