Prævention
Fra : Tricha Noname

Dato : 04-02-05 14:41

Hejsa
Jeg er blevet anbefalet af min gynækolog at få en spiral, i stedet for som
nu hvor min partner bruger kondom.
Jeg synes, at det man mest hører om spiral er negativt, så jeg vil gerne
høre om der evt er nogle her, der har nogle erfaringer - gode som dårlige -
som jeg kan bruge i overvejelsen om jeg skal have spiral eller ej.......
På forhånd tak

Tricha

Fra : John Sahl

Dato : 04-02-05 14:52

Tricha Noname wrote:
> [...]
> gerne høre om der evt er nogle her, der har nogle erfaringer - gode
> som dårlige - som jeg kan bruge i overvejelsen om jeg skal have

AV siger jeg bare!

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Tricha Noname

Dato : 04-02-05 16:35

Ja John - det er også min fornemmelse......

Fra : mig

Dato : 04-02-05 17:23

Ja John - det er også min fornemmelse......

hej tricha,jeg kan kun sige dårligt om spiral-fik også sat spirai i og det
var ikke nogen rar oplevelse men det skulle gøres for jeg ville af
med p-pillerne men det fortrød jeg hurtigt.da jeg brugte p-piller blødte jeg
kun nogen få dage samt havde aldrig menses smerter men
efter at spiralen var sat i så styrt blødte jeg i flere dage og blev ret
bange for at der var noget galt samt at jeg også fik mange smerter
når jeg fik min menses.gik så til lægen som sagde at det var helt normalt
hvorefter at jeg bad ham om straks at fjerne den og gik så
tilbage til mine p-piller og så blev det normalt igen.min svigerinde har
også spiral og det er det samme med hende med styrt blødning
i flere dage samt menses smerter-så jeg kan ikke anbefale det.

Mvh
Linda

Fra : nusle nuslesen

Dato : 04-02-05 18:30

"Tricha Noname" <lotta136.nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
dårlige -
> som jeg kan bruge i overvejelsen om jeg skal have spiral eller ej.......

En spiral kommer i mange variationer.

Jeg er meget tilfreds med min, og har ikke oplevet problemer (eller "AV"
*G*).

Jeg bløder kun sjældent, og ikke fast den ene obligatoriske gang om
måneden - det skyldes, at jeg har valgt en spiral der også afgiver hormoner
lokalt. Den hedder levonorgestrelspiralen, Levonova (Leiras):

"Levonorgestrel spiralen fremkalder samme fremmedlegeme reaktion. Derudover
hæmmer den endometrieproliferationen og fremkalder en decidual reaktion.
Blodtabet ved menstruation reduceres 30-100%"
http://www.gyncph.dk/procedur/gyn/iud.htm

Som ganske ung (teenager) havde jeg almindelig spiral, og da blødte jeg
ekstra-ordinært meget, da vi generelt har tendens til at bløde meget i
familien og spiralen gjorde det værre. Da havde jeg en almindelig
kobberspiral.

Senere da jeg var i starten af 20'erne, fik jeg igen spiral (kobberspiral)
og det fungerede fint i ca. 3 år - så blev jeg gravid (på trods af spiralen
altså sad dér) og det kom der en dejlig dreng ud af

Hvis min spiral kan mærkes af en given sexpartner, kan det ikke være
nævneværdigt, det har i hvert fald ikke været et samtaleemne.

mange hilsner

Fra : ullala

Dato : 07-02-05 23:14

Hej Tricha!

Jeg erklærer mig 100% enig med nusle!

Jeg har selv den omtalte spiral, og er ovenud tilfreds. Jeg fik den i sin
tid, pga. uregelmæssige og meget volssomme blødninger, som den så har
afhjulpet totalt! Jeg bløder PT. kun ca. hver 3. måned i 2 dage, og føler
INTET ubehag. Jeg var i starten meget skeptisk, pga. den udeblevne blødning,
men der er intet som helst farligt i det.... Kig evt. nusle´s link. jeg kan
varmt anbefale denne spiral.

Mht. at kune mærke, så kan man altid gå til sin læge og få klippet en smule
af den snor, der bruges, når spiralen skal ud igen
Og gutter, min daværende gamle læge på 62 år, mumlede noget med at den snor
KAN fungere som en ostehøvl (den med strenge på). Min exkæreste var lige ved
at besvime, men siden det raske lille klip, har jeg ikke fået klager
Hæhæhæhæhæh......

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 06-02-05 14:44

Hejsa Tricha.
Jeg har også en dårlig oplevelse med spiral, den almindelige kobberspiral.
Jeg fik sat den op, og have den i i 1½år, jeg kunne ikke forstå at det
gjorde så ondt når jeg dyrkede sex i bestemte stillinger, men jeg tænkte at
det var normalt, sikkert fordi fyren kom op ig ramte spiralen eller noget.
Da så min nye kæreste og jeg besluttede at p-piller var bedre når det gjorde
så ondt, gik jeg op for at få den fjernet, men de kunne ikke få den ud...
Skummelt! Så der måtte en gynækolog til at fjerne den, fordi lægen åbenbart
havde sat den forkert op.... Thank god, for at jeg ikke blev gravid p det 1½
trods alt!
Nu er jeg på p-piller igen, det er nu engang rarest!
Men hvis du er "utryg" ved at huske at tage p-piller eller sådan noget, er
der jo kommet en ny p-ring, du fr en sms, s sætter du ringen op i skeden, og
ca 28 dage efter får du en sms om at pille den ud igen, og så kommer din
mens. :)
Jeg ved også at min iranske veninde er utrolig glad fpr p-staven (som bliver
sat ind i armen), hun kan jo ikke have prævention liggende derhjemme, hvis
hendes mor opdager det, så hun har fået p-stav!

Held og lykke med præventionen. Men pas på, man kan nemt fare vild i junglen
af prævention.

Stefanie

Fra : Hobert Idiart

Dato : 06-02-05 15:15

Stefanie Mathiesen wrote:

> Held og lykke med præventionen. Men pas på, man kan nemt fare vild i junglen
> af prævention.

Man kan da bare undlade at dyrke sex.
Sværere er det faktisk ikke.

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-02-05 16:51

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> wrote in message

> Man kan da bare undlade at dyrke sex.
> Sværere er det faktisk ikke.

Tja, man kan også undgå overvægt og mavesygdomme ved at lade være med at
spise.

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 06-02-05 17:08

Per Vadmand wrote:
> "Hobert Idiart" <in@your.dreams> wrote in message

> Tja, man kan også undgå overvægt og mavesygdomme ved at lade være med at
> spise.

Korrekt, men det dør du jo af i længden.
Man dør ikke af ikke at dyrke sex.

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-02-05 21:12

Hobert Idiart <in@your.dreams> skrev:

>Korrekt, men det dør du jo af i længden.
>Man dør ikke af ikke at dyrke sex.

Nå, så må du jo være udødelig.....eller noget...
- -
Non-Desperado

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-02-05 21:37

> Korrekt, men det dør du jo af i længden.
> Man dør ikke af ikke at dyrke sex.

Det er en definitionssag - har du nogen sinde hørt om zombier?

Per V.

Fra : Lotta Noname

Dato : 06-02-05 22:01

Tak for jeres feedback :)
Beslutningen er taget - jeg skal ikke have spiral!
Ærbødigst Tricha

Fra : Hobert Idiart

Dato : 06-02-05 23:36

Per Vandmand wrote:

> Det er en definitionssag - har du nogen sinde hørt om zombier?

Ja, jeg har endda drømt om dem.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-02-05 16:22

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg har endda drømt om dem.

Involverede det et spejl?

Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-02-05 16:21

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Korrekt, men det dør du jo af i længden.
> Man dør ikke af ikke at dyrke sex.

En seksualitet gør. Mange menneskers positivitet dør af mangel på sex. Så
tja... Mange syntes at livskvaliteten går drastisk ned uden sex.
Ville du dø af at lukke røven i de tråde, som du er dybt anti overfor? Du
bidrager i kke med noget. Det du siger og argumenterer for, er virkningsløs
propaganda.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-02-05 16:19

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Man kan da bare undlade at dyrke sex.
> Sværere er det faktisk ikke.

Man kan også bare undlade at blande sig, hvis man kun har bla bla at sige?
Hvorfor svarer du på indlægget, hvis det du har at sige, hverken kan hjælpe
eller oplyse? Det der anti-sex-propaganda, det holder jo ikke.
Hvis du ikke dyrker sex, og ikke syntes det er vigtigt, hvorfor opholder du
dig så i en nyhedsgruppe der handler om sex?

Ang. Spiral. Jeg kender også en som fik en spiral sat forkert op, og det
gjorde ondt i et helt år, inden hendes læge opdagede det. Så jeg tror at det
kan være en fin løsning, men det er om at komme til lægen hvis den er øm. Så
vidt jeg har forstået på folk, skal den ikke gøre ondt overhovedet, efter
den er sat op.

Mvh. Nana

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-02-05 16:36

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:Ej3Qd.100046
> Hvis du ikke dyrker sex, og ikke syntes det er vigtigt, hvorfor opholder
> du dig så i en nyhedsgruppe der handler om sex?

Det var et rigtig godt spørgsmål - og man kan gøre sig en del ikke særligt
smigrende tanker om svaret.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-05 09:35

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Det var et rigtig godt spørgsmål - og man kan gøre sig en del ikke særligt
> smigrende tanker om svaret.
>
> Per V.

Kommer Vadmand her for at blive smigret?
Al opmærksomhed er smigrende
Men mon ikke vi alle vil afprøve synspunkter og om vi hylder dem 100% er jo
rystende ligegyldigt - ingen er på valg og få usenettere er fri nok til at
ringe sammen

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-02-05 16:18

> [...]
> jo rystende ligegyldigt - ingen er på valg og få usenettere er fri nok til

Din holdning om, at al opmærksomhed er smigrende, er du nok ret alene om.
Opmærksomhed kan man altid få, det er den positive opmærksomhed der er noget
værd, hvis man får den uden at gå på kompromis med sig selv.

Fra : Katrine J

Dato : 06-02-05 21:48

"Tricha Noname" <lotta136.nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

tja du skal selv tage stilling men jeg vil da sige at jeg personligt at en
spiral og udover at det har vist sig at jeg er overfølsom for dimsen er det
noget at det bedste prævention jeg har prøvet *S*.
Tror det er vigtigt at du snakker med din læge om det og gør opmærksom på at
du ved der kan være kobber i og at det ikke er godt for kroppen. På den måde
for du svar fra en lært person og du kan lave for og imod optælling

Held og lykke