filserver-råd søges
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 23-05-01 22:56

Jeg har en Pismo som min eneste computer. Den er fantastisk, men lider lidt
under den sparsomme harddisk - 6GB - og jeg har derfor overvejet at skaffe
mig en billig Wintel som "slave" for den. Mit spørgsmål er derfor hvad
mindstekravene til denne server er, hovedsagligt med hensyn til OS og
processor. Jeg har to mulige behov.

1) ren lokalserver: Skal simpelthen være en dum kasse i hjørnet under
bordet. Skal bare kunne fungere som filserver for min computer på lille
netværk (jeg vil bruge den router jeg allerede har på mit ADSL). Jeg vil
meget gerne kunne fjernstyre den via VNC (som jeg har lært om i dag), så jeg
slipper for at have en skærm til den stående nede i min lejlighed. Må også
godt kunne fungere som båndoptager for udsendelser i radioen.

2) ud over ovenstående også være webserver, hovedsageligt til filudveksling
over Internettet.

Som det ses, er det en masse harddisk med en smule udstyr omkring jeg har
brug for. Hvad vil de to løsninger koste i den blå avis?

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 00:15

In article <B731FE87.4304%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> Som det ses, er det en masse harddisk med en smule udstyr omkring jeg har
> brug for. Hvad vil de to løsninger koste i den blå avis?

Det kommer an på om du har tænkt dig at betale for softwaren eller ej.

Hardwaren kan vel klares for et par tusser eller tre.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 24-05-01 09:13

d. 24/05/01 1:14 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam2-9B1876.01143024052001@vip01.news.tele.dk:

> Det kommer an på om du har tænkt dig at betale for softwaren eller ej.

Jeg har tænkt at betale for lige præcis det som behøves. Har Windows (i en
eller anden form) i sig selv indbygget en webserver? Kan jeg få harddiskene
på en sådan Wintel til at dukke op på skrivebordet, som var de interne eller
eksterne på mac´en?

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 11:56

In article <B7328F29.4335%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> Jeg har tænkt at betale for lige præcis det som behøves.

Så kan det godt løbe op.

> Har Windows (i en eller anden form) i sig selv indbygget en
> webserver?

Ja, men de versioner er ikke ligefrem gratis. Du kan dog finde en
free/shareware webserver.

> Kan jeg få harddiskene på en sådan Wintel til at dukke op på
> skrivebordet, som var de interne eller eksterne på mac´en?

Ja, men så hedder det NT eller Win 2K server, eller PCMacLAN eller DAVE.

Du skal dog være opmærksom på at du ikke umiddelbart kan gemme Mac
programmer og andre filer med resourcegrene på PC-diskene.

Hvorfor ikke finde en af de billigere Mac'er med IDE-disk, som fx en
4400 i stedet for?

Du kunne jo også sætte en større HD i PB'en.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 24-05-01 15:32

Martin Edlich skrev:

> Så kan det godt løbe op.

> Ja, men de versioner er ikke ligefrem gratis. Du kan dog finde en
> free/shareware webserver.

Nu begynder jeg at forstå den skepsis min idé blev mødt med. Hvis jeg køber
en brugt PC, køber jeg vel også licensen til Windows? Den kan vel overdrages
ligesom hardwaren? Den person jeg køber den af, skal jo ud og købe en ny
maskine, hvor Windows normalt er præinstalleret.

> Ja, men så hedder det NT eller Win 2K server, eller PCMacLAN eller DAVE.
>
> Du skal dog være opmærksom på at du ikke umiddelbart kan gemme Mac
> programmer og andre filer med resourcegrene på PC-diskene.

Betyder "umiddelbart ikke" umuligt, eller kan man gøre noget for at det
virker? Jeg vil bruge serveren til dokumenter: lydfiler (mest optagelser af
radioudsendelser), scannede dokumenter, worddokumenter osv.. De har vel
samme opbygning hvad enten de ligger på en mac eller en Wintel? Jeg kan
sagtens have mine programmer på PowerBook´ens harddisk, mens lydfiler på
500mb+ fylder op

> Hvorfor ikke finde en af de billigere Mac'er med IDE-disk, som fx en
> 4400 i stedet for?
>
> Du kunne jo også sætte en større HD i PB'en.

Prisen! Folk smider jo nærmest deres gamle maskiner ud for et godt ord og
med en stationær har jeg alle gange bedre udbygningsmuligheder end med en
intern harddisk på PowerBook´en. Surt at købe 20 GB i dag og skulle bruge 40
GB om et år.

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 17:29

In article <B732E817.4384%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> [...]
> ligesom hardwaren? Den person jeg køber den af, skal jo ud og købe en ny
> maskine, hvor Windows normalt er præinstalleret.

Skal du have filer med resourcegrene liggende, så skal disken være NTFS
formatteret hvilket betyder NT. PC'ere der sælges billigt har normalt
ikke NT installeret, men Win 9x.

> [...]
> samme opbygning hvad enten de ligger på en mac eller en Wintel? Jeg kan
> sagtens have mine programmer på PowerBook´ens harddisk, mens lydfiler på

De nævnte filer kan sagtens ligge på en normal PC uden problemer. Hvis
du vil mounte PC'ens dddisk på Mac'en, skal det være en NT-server, eller
der skal installeres PCMacLAN eller DAVE.

> Prisen! Folk smider jo nærmest deres gamle maskiner ud for et godt ord

Sguda ikke med en fornuftig diskstørrelse i maskinen.
En 4400 skulle gerne kunne fås til ca 2000, og skal du have en PC med
nogenlunde samme specifikationer, kommer den til at koste det samme. Med
Mac'en slipper du for 3.dje parts software for at munte diske over
netværket.

> og med en stationær har jeg alle gange bedre udbygningsmuligheder end
> med en intern harddisk på PowerBook´en. Surt at købe 20 GB i dag og
> skulle bruge 40 GB om et år.

Din Pismo har vel FireWire porte, så du kan slutte en ekstern HD til den.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-01 19:47

> Skal du have filer med resourcegrene liggende, så skal disken være NTFS
> formatteret hvilket betyder NT. PC'ere der sælges billigt har normalt
> ikke NT installeret, men Win 9x.

Med PC MacLAN virker det også med FAT32 diske.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 19:49

In article <1etxiw2.wdja4g18127esN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Med PC MacLAN virker det også med FAT32 diske.

Sørme om du ikke har ret.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 24-05-01 09:51

> [...]

> mig en billig Wintel som "slave" for den. Mit spørgsmål er derfor hvad
> mindstekravene til denne server er, hovedsagligt med hensyn til OS og

Hvorfor ikke en brugt mac? Den er måske ikke så hurtig som en ny, billig
wintel pc, men den er i hvert fald mere ukompliceret )
Er du ikke 'bange' for at få virus i skidtet - wintel'en - når du er på
adsl?

> [...]
> godt kunne fungere som båndoptager for udsendelser i radioen.
>
> 2) ud over ovenstående også være webserver, hovedsageligt til filudveksling

Jeg har en PowerMac 7200/90 stående som webserver med det _gratis_
program Quid Pro Quo <http://www.socialeng.com> /
<http://www.versiontracker.com> Desuden kan du også oprette en
ftp-server med f.eks. NetPresenz <http://www.versiontracker.com>.

> Som det ses, er det en masse harddisk med en smule udstyr omkring jeg har
> brug for. Hvad vil de to løsninger koste i den blå avis?

Jeg vil tro du kan få en brugt mac (helst med PCI slot, så du kan
montere 100 Mbit ethernet) fra ca. 1.500 kr. og opefter.

Men:
Det største problem (og det er faktisk stort!!) ved at anskaffe en brugt
mac til formålet - og pc'en nok vil være langt bedre - er HD-plads. En
IDE-harddisk koster jo næsten ingenting, hvorimod en SCSI HD til en
brugt powermac ikke er sk#de dyr... For det skal vel være en 'ordentlig
en' til sådan en server...?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet