/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
tophastigheder
Fra : Thomas


Dato : 23-05-01 22:35

Excuse me while I wonder...

Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
tophastigheden væsentligt?

Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?

Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top som
standard.

Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne 160
km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe heller
så markant en effekt.

Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
generelt lavere end de faktiske?




 
 
Henrik Larsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsen


Dato : 23-05-01 22:45


"Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
news:f0WO6.871$Zs3.124868@news010.worldonline.dk...
> Excuse me while I wonder...
>
> Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
> Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
> tophastigheden væsentligt?
>
> Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
>
> Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
> jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
> væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
som
> standard.
>
Kåbe spiller en meget stor rolle her, men i det nævnte eksempel spiller
speedometer fejlvisningen nok en endnu større rolle. Den er ofte på op til
10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på ca.
176km/t. Lægger vi dertil at vejen hældede bare en anelse og at der bare var
en lille bitte smule medvind er du nok nærmere de 170-75 stykker end de 200.
Prøv evt. at montere en cykel computer, du vil blive ret overrasket hvor
meget et speedometer viser forkert.

Henrik
GSX750F som undrer sig over at gennemsnitshastigheden på motorvejen steg ca.
20 km/t samme da jeg købte den.



Henrik Larsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsen


Dato : 23-05-01 22:47

> 10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på
ca.


skulle selvfølgelig være næsten 20km/t



Thomas (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 24-05-01 09:38

> Kåbe spiller en meget stor rolle her, men i det nævnte eksempel spiller
> speedometer fejlvisningen nok en endnu større rolle. Den er ofte på op til
> 10%, i dette tilfælde næsten 120km/t hvilket giver en ægte hastighed på
ca.
> 176km/t. Lægger vi dertil at vejen hældede bare en anelse og at der bare
var
> en lille bitte smule medvind er du nok nærmere de 170-75 stykker end de
200.
> Prøv evt. at montere en cykel computer, du vil blive ret overrasket hvor
> meget et speedometer viser forkert.

Ja speedometer fejlvisning er det mest nærliggende, bortset fra at jeg
fulgtes med to andre , hvoraf den ene havde en cykel computer monteret og så
hut jeg visker var deres målinger på henholdsvis 198 og 195. Mit eget
speedometer sagde så 196 som jeg holdt mig til.

Hvis man er i tvivl om speedometerets nøjagtighed, er det så noget man kan
få indstillet helt nøjagtigt på et værksted?
Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.
Hvis man skal have noget nøjagtigt så kunne det være gps eller et system
alla intelli mouse, som løbende fotograferer underlaget og derfra beregner
forskydningen...



Martin Poll (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Poll


Dato : 23-05-01 23:41


>Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
>påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.
Du har fuldstændig ret i at det kræver en nøjagtig opmåling af dækkets
omkreds.
Når man har justeret cykelcomputeren måler man hjulets omkreds evt med en
kritstreg på dæk og jord. Jeg målte mit dæk og tog en prøvetur på motorvejen
, her kan man måle mellem det gule "helikoptermærker". Cykelcomputeren viste
præcis 1000 m, så mon ikke at det det kan siges at være forholdsvis præcis.
Mit speedometer viser ca 10-12 % for meget.

God Week-end

Med venlig hilsen
Martin Poll
GPZ500S



Steen S. Schmidt (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 24-05-01 21:32

> Ja speedometer fejlvisning er det mest nærliggende, bortset fra at jeg
> fulgtes med to andre , hvoraf den ene havde en cykel computer monteret og

> hut jeg visker var deres målinger på henholdsvis 198 og 195. Mit eget
> speedometer sagde så 196 som jeg holdt mig til.

Din GS500 kørte ikke 196!

> Hvis man er i tvivl om speedometerets nøjagtighed, er det så noget man kan
> få indstillet helt nøjagtigt på et værksted?

Nej.

> Problemet med en cykelcomputer, som jeg ser det, er at det er lige så
> påvirkeligt af nøjagtig opmålt hjulstørelse, som alm. speedometre er.

Du skal ikke indtille cykelcomputeren efter hjulstørrelsen, men efter målt
længde (triptælleren). Kør et par ture imellem landevejens kantpæle (her kan
man stoppe op, som man ikke kan på motorvej). Jeg vil foreslå en tur på
mindst 10 km hver vej. Brug cykelcomputerens triptæller. Jeg kørte sådan en
tur ca. 6-7 gange, og havde nu en cykelcomputer der målte under 300 m
forkert (efter kantpælene) på en 50 km tur. Dette var med hastigheder på
imellem 60 og 120 km/t (husk lige at holde øje med når numrene på pælene
skifter retning .

Mvh
Steen



Lisbeth Louring & An~ (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Lisbeth Louring & An~


Dato : 23-05-01 23:05

> Excuse me while I wonder...
>
> Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
> Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
> tophastigheden væsentligt?
>
> Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
>
> Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt har
> jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
> væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
som
> standard.
>
> Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
> kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne
160
> km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe heller
> så markant en effekt.
>
> Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
> generelt lavere end de faktiske?

Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre. Eksempelvis er
forskellen på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t ifølge MC-revyen, så det
er nok ikke det der gør det. Din GS har nok ikke gået mere en 170 - 175.
Noget helt andet er så, at en kåbe øger den realistiske topfart meget, idet
jeg eksempelvis ikke kan køre mere end 130 over længere stræk på min CB uden
kåbe pga. vindpres, selvom cyklen kan køre 180.
Anders



Frederik (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 24-05-01 08:49

"Lisbeth Louring & Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3b0c327d$0$4007$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Excuse me while I wonder...
> >
> > Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
> > Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
> > tophastigheden væsentligt?
> >
> > Hvilke faktorer er gældende for tophastighed generelt?
> >
> > Jeg ser cykler med ex 80 hk som står til 200 km/t i top, og samtidigt
har
> > jeg selv på flad motorvej vej uden vind kørt 196 på min gs500e, som har
> > væsentligt færre kræfter... og modellen står da også til 160 km/t i top
> som
> > standard.
> >
> > Jeg spekulerer på om det virkelig alt kan skyldes kåben? Dæktryk og
> > kædestand burde vel være optimale i fabrikantens eksempel med de opgivne
> 160
> > km/t, og kan derfor kun trække farten ned. Vejbelægningen har næppe
heller
> > så markant en effekt.
> >
> > Hvilke andre faktorer spiller ind her? Er de opgivne top hastigheder
> > generelt lavere end de faktiske?
>
> Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre. Eksempelvis er
> forskellen på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t ifølge MC-revyen, så
det
> er nok ikke det der gør det. Din GS har nok ikke gået mere en 170 - 175.
> Noget helt andet er så, at en kåbe øger den realistiske topfart meget,
idet
> jeg eksempelvis ikke kan køre mere end 130 over længere stræk på min CB
uden
> kåbe pga. vindpres, selvom cyklen kan køre 180.
> Anders
>
>

Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne snildt
køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt. Med kåbe på er
der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset end jeg
havde regnet med. Det er derfor også sidste gang jeg køber en cykel uden
kåbe monteret som standard.

Frederik



Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 11:44


Frederik <dev@null.com> skrev i en
news:9eiegb$mbg$1@news.inet.tele.dk...
>
> Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne
> snildt køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt. Med
kåbe
> på er der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset
end
> jeg havde regnet med. Det er derfor også sidste gang jeg køber en
cykel
> uden kåbe monteret som standard.

På den anden side set, så nyder jeg at jeg ikke konstant skal begrænse
min fartblindhed af frygt for kørekortets fremtid!

--
Armand.
(Tidligere: GPZ 900 R med standardmonteret kåbe - Nu: CB 4½ uden!)




m.grewy (24-05-2001)
Kommentar
Fra : m.grewy


Dato : 24-05-01 15:24


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9eis3m$1a66$2@news.cybercity.dk...
>
> --
> Armand.
> (Tidligere: GPZ 900 R med standardmonteret kåbe - Nu: CB 4½ uden!)

Hej Armand
Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)

Michael
>
>
>



Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 22:14


m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en
news:9ej5bm$1lrd$1@news.cybercity.dk...
>
> Hej Armand
> Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
> Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)

Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline på
søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
Men du ligger måske brak i Jelling?

--
Armand.



m.grewy (24-05-2001)
Kommentar
Fra : m.grewy


Dato : 24-05-01 23:24

Nej det gør jeg ikke.
Og det lyder som en god ide med at køre til karoline på søndag.
Men hvad kl skal vi mødes derude.

Michael
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9ejvs9$2oim$4@news.cybercity.dk...
>
> m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en
> news:9ej5bm$1lrd$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Hej Armand
> > Jeg ved ikke hvorfor men jeg glæder mig til at se dig på en Honda
> > Det kunne måske ha noget at gøre med dit had til honda .-)
>
> Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline på
> søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
> Men du ligger måske brak i Jelling?
>
> --
> Armand.
>
>



Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 09:52


> > > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9ejvs9$2oim$4@news.cybercity.dk...
> m.grewy <m.grewy@cykel.dk> skrev i en news:9ek1f6
> $2qnm$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jamen lad os få stampet nogle sammen til en fællestur til Karoline
> > på søndag, så får du jo lejlighed te'ed!
> Og det lyder som en god ide med at køre til karoline på søndag.
> Men hvad kl skal vi mødes derude.

Det kommer i høj grad an på om der kommer nogle DFM'ere så vi har brug
for tid til socialiseren, samt en lille tur på vej til Middelfart!

Jeg tror lige at jeg lægger forslaget ind under sit eget subj. så flere
måske får øje på det :-/

Sidebemærkning:
Michael for helvede!
Prøv lige at læs denne, din seneste meddelese med et par fremmede
briller:
Det ER altså en rodet forestilling når man svarer for oven i indlægget -
Så stor en forvirring, at det havde været bedre om du havde udeladt alt
tidligere skrevet
Det er vel for at blive læst at du skriver!? På denne måde ligger du
under risiko for at folk "spoler" forbi indlægget fordi de ikke gider
give sig tid til at dechifrere det! Tænk lige over det når du svarer en
anden gang!
Please!

--
Armand.





Brian Luckow (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 24-05-01 21:39

"Frederik" <dev@null.com> wrote:

>Jeg havde præcis samme problem (jeg har også en CB500). Cyklen kunne snildt
>køre 180 og derover, men jeg synes ikke det var ret fedt. Med kåbe på er
>der ingen problemer, man sidder meget mere i læ for vindpresset end jeg
>havde regnet med. Det er derfor også sidste gang jeg køber en cykel uden
>kåbe monteret som standard.

Tja, kåber gør en fartblind... Helt ærligt, giver det dig så virkelig
et så større kick, at køre 260 bag en fuldkåbe end 180 bag ingen kåbe?
Jeg er selv gået den modsatte vej, og savner egentlig ikke min
fuldkåbe... men det er måske mest fordi, racere pakket ind i
fuldkåber, egentlig ikke siger mig så meget. :)


Brian Luckow

Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 12:35


Lisbeth Louring & Anders Olesen <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i
en news:3b0c327d$0$4007$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> Den vigtigste faktor tror jeg er optimistiske speedometre.
> Eksempelvis er forskellen på en cb500 med og uden kåbe kun 5km/t
ifølge
> MC-revyen,

Nu er MC-revyen heller ikke det mest pålidelige medie, eftersom at det
kun er opgivne data (= importør!) der angives i teksterne!

Bl.a. de modsvarende tyske blade og vistnok Bike DK's(?)
markeds-sammenfatninger indeholder de målinger som pågældende magasiner
selv har foretaget mens pågældende modeller var under test, hvorved at
det er de faktiske tal der er at finde dér!
Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.

Anyone??

--
Armand.





Steen S. Schmidt (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 24-05-01 21:34

> Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
> spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
> Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.

Tophastigheden på min SV650S var 213 km/t ved indikeret 229 km/t. Det var
svært at presse den over 198-199 km/t, men når det lykkedes, kørte den
næsten til omdrejningsbegrænseren i 6. gear (de 213). Jeg målte med en
BC800.

Mvh
Steen



Allan jørgensen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 24-05-01 21:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:9eis55$1a66$10@news.cybercity.dk...
> Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
> spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
> Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
>
> Anyone??

motorrad har testet begge to. SV650 S 217 km/t og SV650 205 km/t.

i en anden test gik SV650 kun 201 km/t. og efter 50.000 km gik SV650 S kun
213 km/t.


Allan(fzr600us)som helt sikkert kan køre fra en sv650s med 0,5 km/t



Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 09:51


Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en
news:W4eP6.408$LZ5.5497@news.get2net.dk...
>
> motorrad har testet begge to. SV650 S 217 km/t og SV650 205 km/t.
> i en anden test gik SV650 kun 201 km/t. og efter 50.000 km gik SV650S
> kun 213 km/t.

Thanks - Så fik vi det på det rene!

Egentlig er der relateret til debatten, der går på forskel fra alm. til
S-modellen, ingen forskel i de to test: Begge gange går en S'er 12 km/t
hurtigere!!

Dermed er 10-20 km/t i mer-hastighed ved montering af en given hel-kåbe
(SV-S'eren har kun ½-kåbe derved at alt under tankhøjde stadig er
blotlagt!) altså ikke ublu at påstå!

--
Armand.






Brian Luckow (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 24-05-01 21:43

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det simple
>spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og SV650 S er -
>Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.

Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
forskelligt.


Brian Luckow

Steen S. Schmidt (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 25-05-01 00:14

> Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
> forskelligt.

Yes - én tand bagpå (ca. 2,2%). Det er for øvrigt sjovt at i Suzukis
orginaldelskatalog står de begge med samme gearing

Mvh
Steen



Armand (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-01 09:53


Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en
news:3b0e71e6.2463648@news.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> >Der burde være én fra gruppen, som derudfra kan svare mig på det
> > simple spørgsmål om hvad hastighedsforskellen på hhv. SV650 og
> > SV650 S er - Hvorved denne snak har fået et konkret(!) svar.
> Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
> forskelligt.

Det er jo af nød, eftersom at SV 650 ikke kan trække højere op med en
anden gearing, imens at S'eren med samme gearing ville overdreje med 500
rpm. p.g.a. den 12 km/t højere tophastighed

På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!

--
Armand.





Brian Luckow (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 28-05-01 16:52

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>> Nu er det ikke helt fair at sammenligne netop de to, da de er gearet
>> forskelligt.
>
>Det er jo af nød, eftersom at SV 650 ikke kan trække højere op med en
>anden gearing, imens at S'eren med samme gearing ville overdreje med 500
>rpm. p.g.a. den 12 km/t højere tophastighed
>
>På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
>på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!

Nej, det synes jeg ikke helt det er. Husk nu på, at denne tråd drejer
sig om, om blot en fuldkåbe kan ændre tophastigheden, altså ikke noget
med også at ændre gearing eller lignende.

En SV650 ville da også kunne trække højere op med en anden gearing,
der er bare ikke noget sjovt i det på en cykel hvor man sidder ret op
og uden at sidde i læ bag en kåbe, derfor der så tit på naked bikes
geares/drosles om så kræfterne ligger i bunden.


Brian Luckow

Armand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-01 20:25


Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en
news:3b12723e.1860205@news.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> >På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand
mere
> >på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair
nok!
> Nej, det synes jeg ikke helt det er. Husk nu på, at denne tråd drejer
> sig om, om blot en fuldkåbe kan ændre tophastigheden, altså ikke noget
> med også at ændre gearing eller lignende.

Måske :-/

Men for ikke at overdreje den kåbe(efter)monterede, (for den kommer til
at køre så meget hurtigere, at den kan løbe tælleren ud i højgear!!)
bliver man nødt til at geare kædegearingen op!
Derfor bør sammenligningen istedet måske foregå imellem en GS'er der
allerede ér gearet én tand og en tilsvarende med eftermonteret kåbe?
:-/

--
Armand.





Mads Lund (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-05-01 09:04

> På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
> på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!

Øhh wrong en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing. Efter
montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt færre
tænder på bagtandhjulet.

Mads Lund
Ninja9RT



Armand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-01 18:59


Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
news:pJIQ6.41$h23.3807@news.get2net.dk...
> > På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand
mere
> > på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair
nok!
>
> Øhh wrong en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing.
Efter
> montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt
færre
> tænder på bagtandhjulet.

Du har ganske ret - Sådan som du læser det; men ikke som jeg skrev det
:-/
Jeg sidder og tænker á "giv gearingen en tand mere"!
Men det er jo ikke meningen at skulle være tankelæser-uddannet for at
kunne læse mine indlæg (det kan indimellem sikkert være svært nok i
forvejen!), så du får ret alligevel

--
Armand.



Mads Lund (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 30-05-01 09:37

> Jeg sidder og tænker á "giv gearingen en tand mere"!
> Men det er jo ikke meningen at skulle være tankelæser-uddannet for at
> kunne læse mine indlæg (det kan indimellem sikkert være svært nok i
> forvejen!), så du får ret alligevel

Scoreboarded er opdateret.




Mads Lund
Ninja9RT



Thomas (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-05-01 11:18

Hvis man ændrer gearingen efter kåbemontering, er det så for eller bag der
pilles ved?
Hvis det er bag, så vil jeg da lige vade ud og se om min en tand mindre på
bagenden... hvor mange tænder er standard?




"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
news:pJIQ6.41$h23.3807@news.get2net.dk...
> > På samme måde vil en GS 500'er også løbe ind i et behov for en tand mere
> > på bagtandhjulet efter montering af en kåbe - Så det er skam fair nok!
>
> Øhh wrong en tand mere på bagtandhjulet giver en lavere gearing. Efter
> montering af kåbe vil man nok gerne have en lidt højere gearing = lidt
færre
> tænder på bagtandhjulet.
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
>



Christian Jensen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Christian Jensen


Dato : 25-05-01 13:12

Thomas wrote:
>
> Excuse me while I wonder...
>
> Hvor stor er effekten ved en fuldkåbe, når man taler tophastighed?
> Naturligvis gør den cykel+kører mere aerodynamiske, men nok til at ændre
> tophastigheden væsentligt?

På nogle cykler kan det tilsyneladende godt betyde en del. Jeg havde en
ER5 som uden kåbe lige kunne snige sig over 180 på speedometeret, måske
185 med vinden i ryggen;). Efter montering af en fuldkåbe steg
tophastigheden med mindst 10 km/t, og jeg havde et par enkelte gange
hastigheden lige over 200 km/t (192 ifølge min BC800).

Mvh Christian

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste