Mystisk opstart, Netværk - DSL
Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-05-01 21:34

Hejsa

Er der en eller flere som mon kan hjælpe mig med dette problem ??? Når
jeg starter min Mac op, og den er helt opstartet ..... tændes min mands
Mac automatisk og opstarter. Det er ikke meningen, at begge Mac'ere skal
være tændte, hvis vi kun har brug for at tænde 1 stk.

Jeg/vi har for ca. 1. mdr. siden fået installeret DSL fra TCK, og har 2
iMac's tilsluttet en netværkshub så vi kan være på nettet samtidig.

Jeg startede med at konfigurere TCP/IP til DCHP, men har nu
konfirgureret TCP/IP således ......

Min iMac er hovedserver og konfigureret således:
Forbind via Ethernet
Konfigurer manuelt

IP adr. 192.168.1.6
Subnet maske 255.255.255.0
Router adr. 192.168.1.1
Nameserver adr. 194.239.134.83
193.162.153.164

Ekstra søge domain name tele.dk

Gør TCP/IP aktiv og læs kun ind hvis nødvendigt

Open Transport 2.7.4

Min mands er konfirgureret på samme måde bortset fra IP adr. 192.168.1.7

Kan jeg mon undgå at opstrate begge Mac'er og hvordan ??

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe

Mange hilsner Karen

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-05-01 21:51

In article <3B0C1EA8.C9C2BFDE@mail.dk>, Karen Seiersen <kv@mail.dk>
wrote:

> [...]
> Mac automatisk og opstarter. Det er ikke meningen, at begge Mac'ere skal
> være tændte, hvis vi kun har brug for at tænde 1 stk.

Sover din mands iMac. eller er den helt slukket?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-05-01 22:17

Martin Edlich wrote:

> Sover din mands iMac. eller er den helt slukket?
>
> --
> MVH Martin Edlich

Hej Martin

Nej den sover ikke den er helt cool (slukket)
MVH Karen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-01 21:57

Karen Seiersen <kv@mail.dk> wrote:

[snip]

> Min mands er konfirgureret på samme måde bortset fra IP adr. 192.168.1.7
>
> Kan jeg mon undgå at opstrate begge Mac'er og hvordan ??
>
> Er der en venlig sjæl som kan hjælpe

Jeg skal prøve, men jeg har dog aldrig ført hørt om, at man kan starte
en anden Mac via Ethernet (altså Wake-on-LAN), men det kan man
tilsyneladende!

Kan det tænkes, at din Mac er sat til at koble på en delt mappe/disk på
din mands Mac? Det kunne tænkes (igen, har aldrig hørt om det) at den
spørger efter denne disk og derved startes den anden Mac. Prøv at kigge
i Systemmappe->Servere og se om der ligger en henvisning til den anden
Mac.

--
René

Fra : Karen Seiersen

Dato : 23-05-01 22:20

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> spørger efter denne disk og derved startes den anden Mac. Prøv at kigge
> i Systemmappe->Servere og se om der ligger en henvisning til den anden

Min Mac er også et lille lokal netværk....men dog slået fra når det ikke
bruges........ og alligevel opstartes min mands "dyr"
D.v.s. at Apple Talk er passiv samt den fælles mappe, på begge maskiner.

Jeg har prøver at se i systemmappe og servermappen er TOM (uden emner)

MVh Karen

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 00:29

In article <3B0C299B.B84094A8@mail.dk>, Karen Seiersen <kv@mail.dk>
wrote:

> Min Mac er også et lille lokal netværk....men dog slået fra når det ikke
> bruges........ og alligevel opstartes min mands "dyr"
> D.v.s. at Apple Talk er passiv samt den fælles mappe, på begge maskiner.

Har du tilfældigvis denne installeret: "ShareWay IP Personal Bgnd"?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-05-01 10:06

Martin Edlich wrote:

> Har du tilfældigvis denne installeret: "ShareWay IP Personal Bgnd"?

Hej Martin

Tak for din interesse........ Jeps denne udvidelse(program) sidder i begge
Mac'er, er det denne som er synderen...... skal den slåes fra, og hvad
betyder denne udvidelse ?? har den anden indflydelse end at starte begge
Mac's op ??

Mac hilsen Karen

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 11:59

In article <3B0CCEF6.D90ACEB7@mail.dk>, Karen Seiersen <kv@mail.dk>
wrote:

> [...]
> Mac'er, er det denne som er synderen...... skal den slåes fra, og hvad
> betyder denne udvidelse ?? har den anden indflydelse end at starte begge

ShareWay IP Personal Bgnd sørger for arkivdeling via TCP/IP.

Prøv at slå den fra og se om det hjælper.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-05-01 12:47

Martin Edlich wrote:

> ShareWay IP Personal Bgnd sørger for arkivdeling via TCP/IP.
>
> Prøv at slå den fra og se om det hjælper.
>
> MVH Martin Edlich

Hej igen Martin

Vi har ikke arkivdeling vis TCP/IP men Apple Talk.

Jeg har prøvet at slå ShareWay IP Personal Bgnd fra i udvidelser på begge
Mac'er, dette hjalp ikke, derfor prøvede jeg henholdsvis fra og til på begge ..
dette hjlp heller ikke.

Har slået printerdeling fra også......uden effekt, er der snart andre udveje
??
Mac hilsen Karen
Endnu engang tak !!

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 12:58

In article <3B0CF4AF.18BD392B@mail.dk>, Karen Seiersen <kv@mail.dk>
wrote:

> er der snart andre udveje ??

Ud fra desperationsprincippet, ville jeg prøve at resette PRAM, smide
TCP/IP-, energibesparelses- og AppleTalk-indstillingerne ud (i nævnte
rækkefølge).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-05-01 15:02

Martin Edlich wrote:

> Ud fra desperationsprincippet, ville jeg prøve at resette PRAM, smide
> TCP/IP-, energibesparelses- og AppleTalk-indstillingerne ud (i nævnte
> rækkefølge).
>
> MVH Martin Edlich

Tak igen for nogle gode muligheder.

Ja...desparationsprincippet..... meget godt, men hjalp desværre ikke.......
prøvet flere gange nu...... også at sætte TCP/IP tilbag til DCHP.......

Efter jeg havde smidt TCP/IP indstillingerne ud var der dog ikke mulighed
for at sætte dette til kun at læse ind hvis nødvendigt...hvordan får jeg mon
så den mulighed tilbage igen ??

Mac hilsen Karen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-01 20:26

> [...]

> for at sætte dette til kun at læse ind hvis nødvendigt...hvordan får jeg mon

cmd+U, vælg avanceret.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-05-01 21:26

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> TCP/IP læs ind hvis nødvendigt...hvordan får jeg mon
>
> cmd+U, vælg avanceret.

> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hej Morten

Tak for hjælpen, TCP/IP læs kun ind hvis nødvendigt er nu OK....... men mit
oprindelige prob. er dog ikke løst endnu SUK !
Det løser sig nok en dag, håber jeg.

Mac hilsen Karen

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-05-01 00:18