Cyril Malka skrev Mandag den 7. februar 2005 19:28 i beskeden
<20050207192827.486f96a2@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> Den Mon, 7 Feb 2005 13:05:38 +0100
> skrev "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> :
>> "Du må begynde din undersøgelse med en ganske almindelige nudansk
>> ordbog for at lære forskellen imellem at "ømme" og at "bedømme"."
>> jeg (for sjov) mener det hedder bedømme og ikke ømme
> Og du laver stadig ikke forskellen mellem bedømme og dømme...
> Hvorfor laver de kristne altid lige pludseligt "sjov", når de ikke kan
> finde ud af at svare?
Uden at ville bedømme Oles evner til at kende forskel på at dømme, bedømme
og at fordømme, vil jeg alligevel tilbyde et svar på sammenhængen Matthæus
7:1 skal ses i, for vi læser i vers 1-5:
"Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I
selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.
Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til
bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig
tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler,
tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage
splinten ud af din broders øje."
Altså, er dette - som del af Bjergprædikenen - en advarsel om at undgå, at
dømme for hårdt, "for den dom, [vi] dømmer med, skal [vi] selv dømmes med,
og det mål [vi] måler med, skal [vi] selv få tilmålt med" (vers 2 -
bevidst, at jeg erstattede "I" med "vi" for at give sætningen betydning...)
Det der også ligger i teksten er at folk der dømmer, ofte tror de selv
slipper for dom ved at bebrejde andre -- "for at I ikke selv skal dømmes."
Vi må, med andre ord, forstå at dommen vi dømmer med ikke fritager os for
ansvar for de fejl vi selv har...
--
Med venlig hilsen
Henrik, Slagelse
»Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?« (Rom.
8:31) **** Linux - Det bedste OS, især til pengene!