Hvornår blev kirketugt nødvendig
Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 16:00

Lille Claus er nødt til at pløje om søndagen
men i 1800-tallet blev det nødvendigt med tvang for at få folk i kirke, og
de betalte bøde(mulkt) hvis de pjækkede eller deres børn pjækkede fra den i
1813 indførte obligatoriske skole

Har man før Grundtvig sagt LYSTEN SKAL DRIVE VÆRKET?

Mon ikke middelalderbønder der slæbte sten til Mårup Kirke har nydt at se
kalkmalerier en gang om ugen og høre smuik sang, fordi de ikke havde TV og
bøger? Så mon ikke kirketugt engang var undøvendig og fulde huse kom uden
gruppepres?

Fra : curius

Dato : 01-02-05 07:39

Da vi nu er ved "mon"nerne tror du så ikek kirkerne er overflødige?
Jeg har gud i mig. Men gud er ikke i kirken.
Kirken er et kongemagt symbol, et sjovt klenodie fra fortiden med en vis
museums værdi.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-05 13:58

"curius" <rotel1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har gud i mig. Men gud er ikke i kirken.
> Kirken er et kongemagt symbol, et sjovt klenodie fra fortiden med en vis

Der er meget nostalgi i kirkegang, incl min

Giv Gud hvad Guds er og kejseren hvad kejserens er, kan tolkes som at
gudsdyrkelse er bøn i stilhed og tænkning kun

Men mange har brug for fællesskab og NU HAR VI LIGGENDE SMUKKE BYGNINGER TIL
FORMÅLET - jeg er enig i at vi har gud i os - som Nietzsche og buddhisterne
siger så er vi selv en gud.

Sammenlign kirken med et megatungt uflyttelig juletræ i haven som vi er i
vane med at pynte hver 24 dec - hvorfor holde op når vi har tid og kan lide
det - og det skaber fokus om noget fælles hygge?

Nogle vil gerne have en præst som talsmand ved visse ritualer - dåb,
bryllup, begravelse, pubertetsoprør - lad dem hvis de selv betaler
privatiseret. Og lissom jeg nødtvungetn går med tøj i sommervarmen på gaden,
så vil jeg måske blive ved at nyde kirkesamvær, også når kirkestat-adskille
bliver absolut - hvis!

Fra : jørgen

Dato : 01-02-05 19:36

> [...]
> Jeg har gud i mig. Men gud er ikke i kirken.
> Kirken er et kongemagt symbol, et sjovt klenodie fra fortiden med en vis

Kirken som bygning og funktion har vel oprindeligt sit udspring i datidens
synagoger i Jerusalem og omegn. Jeg kan ikke se at kirkens indhold og form
har så meget med det danske monarki at gøre.

mvh jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-02-05 20:07

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Kirken som bygning og funktion har vel oprindeligt sit udspring i datidens
>synagoger i Jerusalem og omegn.

Snarere i de romerske basilikaer, der udgjorde grundplanen for de første
dedikerede kirkebygninger - altså bygninger, der var opført med det
formål at tjene som kirke. Før det brugte man jo at "holde kirke" i
private hjem.

>Jeg kan ikke se at kirkens indhold og form
>har så meget med det danske monarki at gøre.

Ikke i udgangspunktet i hvert fald. Sidenhen bliver det selvfølgelig
blandet sammen, eftersom kirken legitimerer monarkiet og monarken
iværksætter kirkebygninger.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"All seems infected that th' infected spy,
As all looks yellow to the jaundic'd eye."