Dåb og Gudfadere
Fra : Vzrider

Dato : 21-01-05 21:53

Skal Gudfaderen til mit barn være medlem af folkekirken ?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-01-05 22:53

t@gjortz.com (Vzrider) mælte sligt:

>Skal Gudfaderen til mit barn være medlem af folkekirken ?

Nej, men vedkommende skal være kristen og døbt med den kristne dåb.

I en endnu gældende forordning fra 1828 (FOR nr 12000 af 30/05/1828)
lyder det: "Til Faddere ved Daaben maa Ingen antages, som ikke bekiender
sig til den christelige Religion, ei heller Nogen, som ikke endnu er
confirmeret."

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Klap da i sektfidus og giv dit liv til Jesus"

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-01-05 03:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> t@gjortz.com (Vzrider) mælte sligt:

> Nej, men vedkommende skal være kristen og døbt med den kristne dåb.

Det er korrekt.

> [...]
> lyder det: "Til Faddere ved Daaben maa Ingen antages, som ikke
> bekiender sig til den christelige Religion, ei heller Nogen, som ikke

Ja, dog værd at bemærke, at kristne i hvis trossamfund konfirmationen ikke
findes, kan stå fadder fra de fylder 15.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Heidelberg

Dato : 22-01-05 21:56

On Sat, 22 Jan 2005 03:29:51 +0100, Kevin Edelvang wrote:

> Det er korrekt.

Neppe korrekt. Det korrekte er at vedkommende bør være kristen og godta den
treenige dåp.

Det finnes kristen dåp som er unitarisk, selv om trinitare kristne
diskriminerer denne dåpen. Dem om det. Uansett er det sjåvinistisk å
utelukke ikke-trinitarisk kristen dåp fra kristendommen.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no