Det går jo godt "det lille guldur"!;-)
Fra : Lyrik

Dato : 16-01-05 13:16

Med det mener jeg kristendommens status i den danske befolkning.
Gudsfrygten vinder frem i dens positive form. Medmenneskeligheden og den
indbyrdes hensyntagen er iøjnefaldende.

Derimod er sekterne i tilbagegang. Jeg så qua min dvdoptager en gudstjeneste
fra pinsemenigheden i København.

Musikken blomstrer ikke som i Apostols kirkes guldalder, hvor Per Hansen
boomede med sit kristne band.
Dengang gyngede gulvet på Filippavej bogstavelig talt når 500 unge var
samlet til lovsangsfestival!

Pinsemenighedens bedste sange var nogle Grundtvigssalmer som de måtte ty til
i mangel af egen indsats. Deres egne sange brillierede ved at være
musikalske lavpunkter til en ellers al-right bibeltekst.

Prædikanten var den uopslidelige(desværre) Jarle Tangstad der på vanlig vis
prædikede med en hjertelighed som et WW2 maskingevær skudt af fra en åndelig
bunker!
Han havde masser af ammunition i form af medbragte manuskripter mens han
gennemhullede tilhørerne med formaninger om ikke at se bjælken i hans øjne
før de havde pillet splinterne ud af deres egne forbavsede ditto!

Jeg oplevede ham for mange år siden på Skt. Annæ gymnasium hvor han hver 5.
minut prædikede om bidrag til den kronisk slunkne pengekasse. Allerede
dengang fornemmede jeg hvordan han effektivt kunne tømme en sal for selv den
mindste interesse i hans stikkende budskab.

Hvis pinsemission ikke skal nærme sig bankerot så bør denne Tangstad
øjeblikkelig udskiftes.
Må jeg anbefale gadepræsten Johannes Fuchs hvis de vil "udvide
forretningen"!

Hilsen og god Herrens dag fra Jens.

Fra : jørgen

Dato : 16-01-05 19:46

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Med det mener jeg kristendommens status i den danske befolkning.
> Gudsfrygten vinder frem i dens positive form. Medmenneskeligheden og den
> indbyrdes hensyntagen er iøjnefaldende.
>
> Derimod er sekterne i tilbagegang.

Spørgsmålet er hvorvidt højt medlemstal er et succeskriterie? For mig at se
er det andre ting der lægges vægt på i bibelen.
Paulus roser, i sine indledninger til brevene, menighederne for deres tro og
kærlighed og jeg kan ikke huske at de 7 ris/ros til menighederne i
Åbenbaringen handler om medlemstal.

Selvom en menighed eller kirkeretning kan opleve medlemstilbagegang er det
ikke i sig selv et udtryk for at de nødvendigvis gør noget forkert. Jeg tror
man skal koncentrere sig mere om kvalitet fremfor kvantitet.

Man kan trække en hest til truget men man kan ikke tvinge den til at drikke.
Måske er det lidt det samme med dagens danskere. Man kan præsentere Kristus
for dem men man kan ikke tvinge dem til at blive kristne og gå i kirke. Det
er jo også Gud der skal frelse mennesker, det er ikke pinsekirken, men
pinsekirken kan være et af redskaberne Gud bruger hvis den er lydig mod det
som Han har åbenbaret i bibelen.Tilbagegang i kvantitet er ikke ensbetydende
med tilbagegang i kvalitet. Fokus må være på bibelen og ikke på
medlemstallet.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-01-05 20:00

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ensbetydende
> med tilbagegang i kvalitet. Fokus må være på bibelen og ikke på

Men der blir mer mynt i kassen med mange medlemer, og det å samle inn penger
til gud, er den viktigeste kristne aktiviteten?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-01-05 21:50

I news:41eab9a0$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Men der blir mer mynt i kassen med mange medlemer, og det å samle
> inn penger til gud, er den viktigeste kristne aktiviteten?

Nej. Men det er jo nok kun Mossige personer der gerne vil forvrænge
det til at se sådan ud.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-05 20:16

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Men der blir mer mynt i kassen med mange medlemer, og det å samle inn
> penger
> til gud, er den viktigeste kristne aktiviteten?

Mange af de milliarder, der hældes i folkekirken i København, risikerer man
bliver til gavn for islam, for flere præster her ønsker de lidet benyttede
kristne gudshuse gjort til moskeer

Idag har jeg fået avisindlæg trykt med bl.a. følgende

" Ritt sagde om §266b, at den er "latterlig, djævelsk og
betænkelig"

- og de har lovet at bringe snart min citering af Nørrebropræster der ønsker
fire minareter bygget omkring bl.a. Marmor-kirken

Fra : jørgen

Dato : 17-01-05 21:14

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Men der blir mer mynt i kassen med mange medlemer, og det å samle inn
> penger
> til gud, er den viktigeste kristne aktiviteten?

Ja, tørsten efter penge kan få for meget magt over et menneske. Jeg så lige
på Gospel Channel at den amerikanske evangelist Jesse Duplantis har en
mellemstor privat jet som han rejser rundt i når han prædiker landet tyndt.
Han mener vist selv at finansieringen af dette flyvende vidunder var at
indsamle til Guds sag, men jeg vil stille spørgsmål ved om det er nødvendigt
og rimeligt at lægge den slags store og luxeriøse erhvervelser til Guds sag.
Ihvertfald har han i det mindste en solid økonomisk sikkerhed når han
trækker sig tilbage ifald at jetten står i hans eget navn.

I Danmark har vi vist ikke den slags meget rige prædikanter, vel mest fordi
der ikke er så mange penge i omløb blandt aktive kristne. De fleste kristne
ledere herhjemme lever nøjsommligt og sætter tæring efter næring, men
fristelsen til at tjene mange penge på "Guds sag" eksisterer nok i alle
lande, i USA er det bare mere udtalt.

mvh jørgen.

Fra : Lyrik

Dato : 17-01-05 22:36

jørgen wrote:
> [...]

> fordi der ikke er så mange penge i omløb blandt aktive kristne. De
> fleste kristne ledere herhjemme lever nøjsommligt og sætter tæring
+++++++++++++++++++++++++

Ja som for eksempel Jarle Tangstad som lige nu er på østenrejse for "at
hjælpe tsunamiens ofre"-i Singapore!

Hilsen
Jens

Fra : Mr. D

Dato : 17-01-05 23:20

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er hvorvidt højt medlemstal er et succeskriterie? For mig at
> se er det andre ting der lægges vægt på i bibelen.

Det er jeg helt enig med dig i, Jørgen...

....men jeg ser stadig et problem i det, Lyrik skriver. Pinsemenigheder,
Apostolske Kirker, og hvad der ellers findes af den slags har i mange år -
ihvertfald siden starten af firserne - netop fremhævet medlemstal og
fremgang på denne front som et succeskriterie. Og ikke nok med det; De har
også påstået, at de havde succes. At fremgangen var der, og ellers, at den
lå lige om hjørnet.

Nu handler de tal, Lyrik henviser til, jo ikke kun om frikirker, men også om
kirkelige organisationer (bl.a. IM, FDF, KFMUM, Danmissionen osv) med rod i
hans egen lutherske kirke, der i forvejen burde sælge ud af deres tomme
kirker. Så jow, det går godt med hans guldur, men det går ikke mere.

Men ikke desto mindre er de tørre facts, at frikirker og kirkelige
organisationer på blot 5 år har mistet 30.000 medlemmer. Og det er da et
problem.

At en pinsekirke synger Grundtvig i en (formoder jeg) TV-gudstjeneste er da
gså en falliterklæring, der vil noget. Ikke at man ikke må synge Grundtvig.
Snarere det, at en pinsekirke måske skulle stå ved det den er, i en
offentlig fremvisning, i stedet for at abe-efter-folkekirken, og søge mode
den religiøse midte.

> Selvom en menighed eller kirkeretning kan opleve medlemstilbagegang er det
> ikke i sig selv et udtryk for at de nødvendigvis gør noget forkert. Jeg
> tror man skal koncentrere sig mere om kvalitet fremfor kvantitet.

Også her er jeg enig med dig. Men det ømme punkt i sagen er jo netop, at man
har fokuseret på kvantitet, og vist sig utilstrækkelig i at opfylde de mål,
man gennem de sidste 25 år har haft her. Intet kommer af intet (Undtagen
dengang Gud skabte verden) og derfor har det i samme periode været trange
kår for kvaliteten hos karismatikerne. Og nu står man så uden det ene og det
andet. Uden kvantitet, som man ellers ´sagde sig at være eksperter i, og
uden kvalitet, som man ikke har ænses i mere end to årtier.

> Man kan trække en hest til truget men man kan ikke tvinge den til at
> drikke.

....eller man har trukket og trukket den ene hest efter den anden, og alle
fandt de ud af, at der var intet at drikke, da de kom til truget. Se, dét er
en tragedie, hvis det er rigtigt.

> Tilbagegang i kvantitet er ikke ensbetydende med tilbagegang i kvalitet.
> Fokus må være på bibelen og ikke på medlemstallet.

Absolut enig

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-05 13:36

Mr. D wrote:
> [...]
> alle fandt de ud af, at der var intet at drikke, da de kom til
> truget. Se, dét er en tragedie, hvis det er rigtigt.

+++++++++++++++++++++++++++
Hvis man focuserer på Bibelen og ikke "på medlemstallet", så fremgår det jo
klart at alle kristne burde være ét og at der ikke må være partier (sekter)
og splittelser iblandt dem.
1.Kor. 12:
Sådan som Gud har sammenføjet legemet, har han givet det, som mangler ære,
desto større ære, v25 for at der ikke skulle opstå splid i legemet, men
lemmerne være enige og have omsorg for hinanden. v26 Lider én legemsdel, så
lider også alle de andre. Bliver én legemsdel hædret, så glæder også alle de
andre sig.

Altså burde vi have interesse i hvordan hele det kristne legeme trives.

Det går ikke godt for de karismatiske! Hvorfor? Jeg mener at den største
fejl de begår er at de underkender befolkningens kristendom!
Befolkningen er ikke "rigtig kristen". "Rigtig kristen" bliver man først når
man er "døbt i ånden" og "taler i tunger"!
Nu kalder jeg en skovl for en skov og en spade for en spade og sætter det
hele på spidsen!-Prøv at tage det uden at hæve paraderne!))

I stedet skulle de sadle om og være et supplement til almenkristendommen.
Ganske som den Katolske kirke der ud over almenkristendommen har munke-og
nonneordener og forskellige retninger INDENFOR! den samme kristendom.

Det er jo et spørgsmål om TEMPERAMENT hvor folk befinder sig.
Folk befinder sig der hvor de føler at kemien er ligesom deres egen!

Hvorfor ikke acceptere det?
Karismatikernes store "blunder" er, at de for at skaffe interesserede
udnævner befolkningen til "ikke rigtig kristne"
Nu er de i den situation at den grav de gravede for befolkningen- den er de
selv faldet i! Befolkningen:"I er ikke rigtig kristne"! Det er synd at de er
havnet i det dilemma som giver den ene lussing efter den anden.

De må frem til at opfatte sig som supplement til befolkningens almen
kristendom! Som inspiratorer, som dem der omvendte sig fra "alkoholisme og
ruin" og mødte Herren! Som dem der kan anbefale tæt samfund med Jesus som
løsning på problemer og som dem der forventer mirakler.
Skal de redde deres sidste rest, så skal de snart til at nyorientere sig!
Ellers må "armen brække på langs"!

Hilsen
Jens

Fra : Mr. D

Dato : 21-01-05 09:48

> [...]

> Hvis man focuserer på Bibelen og ikke "på medlemstallet", så fremgår det
> jo klart at alle kristne burde være ét og at der ikke må være partier

Nej, det fremgår, at de kristne *er* ét - ikke at de burde være ét. Og det
er den store forskel. Lemmerne på Kristi legeme *er* ét, gjort ét af Gud.
Intet sted står der, at vi skal forsøge at blive ét. Bl.a. derfor har jeg
ikke det store problem med den splittelse, du taler om. Jeg ved, at ude
omkring i den store religiøse verden findes mennesker, som er lemmer på
Kristi legeme, sat der af Gud, og de er alle ét.

Det eneste, vi skal gøre, er at *bevare* denne enhed, som allerede
eksisterer, i fredens bånd.

Men hovedbudskabet for mig i denne undervisning er, at vi er ét i den lokale
forsamling, som vi kommer i. Det er så nemt at tale om enhed i den
universelle kirke, hvor man alligevel ikke kender dem, man er ét med, og
ikke har nogen reelle forpligtelser over for andre. Enhed bliver kun
synliggjort i det daglige trivielle samfund med brødre og søstre. Man kan
ikke tale om universel enhed, hvis man ikke kan fungere lokalt sammen med
andre troende i et dagligt samfund og en daglig fælles tjeneste. Det er også
her talen om splittelse får sin mening.

> [...]
> alle de andre sig.
> Altså burde vi have interesse i hvordan hele det kristne legeme trives.

Sandt nok, men interesse for hvordan hele legemet trives er en aktiv reel
handling i et kontinuerligt virke i et reelt fællesskab. En sådan interesse
kan ikke udvises og har ingen virkning ved at nogen skriver det i en
nyhedsgruppe via sin hjemmecomputer.

Desuden er lemmer ikke kirker og foreninger, men mennesker i fællesskabet.
Der er intet bibelsk grundlag for at gøre lemmer til organisationer. Lemmer
er altid mennesker. Interesse for Kristi legeme og for lemmerne er interesse
for enkeltpersoner og fællesskab.

> Det går ikke godt for de karismatiske! Hvorfor?

Der er intet i de tal, jeg har set, der viser, at det går specielt dårligt
for de karismatiske i forhold til andre menigheder og organisationer. Alle
er taget over én kam. Så vidt jeg ved, er de hårdest ramte de gamle
"denominations" og organisationerne. F.eks. er det eneste, der holder KFUM
og FDF oppe, deres spejderarbejde, og altså ikke deres kristelige arbejde,
som stort set er uddødt. Samme tendens er der hos bl.a. baptister,
missionsforbundet og andre lignenede af de gamle menigheder. Faktisk er de
eneste baptister, der har rigtig fremgang, dem der er gået den karismatiske
vej.

Når det rammer ekstra hårdt hos karismatikerne, er det ikke fordi de er i
speciel stor tilbagegang, men fordi de mere end andre har lagt deres
succeskriterier netop i fremgangen - som altså er ikke-eksisterede.

> [...]
> Befolkningen er ikke "rigtig kristen". "Rigtig kristen" bliver man først
> når man er "døbt i ånden" og "taler i tunger"!

Jeg ved ikke om nogen kan finde på at sige sådan noget, men det har intet
med grundlæggende pinseteologi at gøre. Der findes ikke rigtige og forkerte
kristne. Der findes kristne og ikke kristne - og kristen bliver man ikke,
når man bliver døbt med Ånden og taler i tunger. Kristen bliver man, når man
kommer til tro på evangeliet, siger ja til Jesus og bliver født påny.
Frelsen er den stoørste gave, en synder kan få. Åndsdåben den største gave,
en troende kan få.

> Nu kalder jeg en skovl for en skov og en spade for en spade og sætter det
> hele på spidsen!-Prøv at tage det uden at hæve paraderne!))

Jeg kan godt li´ når folk kalder en skovl for en skovl - også selvom de
tager fejl, og det i virkeligheden er en ostehøvl, de taler om.

> I stedet skulle de sadle om og være et supplement til almenkristendommen.
> Ganske som den Katolske kirke der ud over almenkristendommen har munke-og
> nonneordener og forskellige retninger INDENFOR! den samme kristendom.

Frikirkerne *er* en del af protestantismen. Forskellen er, at Luther ikke er
vores pave på samme måde som de mange afarter i den katolske kirke dog har
deres pave til fælles. Da vi ikke tror på pavevældet, er der heller ingen
relevans i at kræve af os, at vi skal underlægge os Luthers tronfølgere på
samme måde. Det er jo netop den store forskel på den katolske og den
protestantiske verden.

> Det er jo et spørgsmål om TEMPERAMENT hvor folk befinder sig.
> Folk befinder sig der hvor de føler at kemien er ligesom deres egen!

Kun til dels rigtigt. Jeg tror på at temperament kan forvandles, og på, at
mennesker i høj grad er der, hvor den kristendom findes, som de er blevet
præsenteret for.

> Hvorfor ikke acceptere det?
> Karismatikernes store "blunder" er, at de for at skaffe interesserede
> udnævner befolkningen til "ikke rigtig kristne"

Det har befolkningen selv gjort.

> Nu er de i den situation at den grav de gravede for befolkningen- den er
> de selv faldet i! Befolkningen:"I er ikke rigtig kristne"! Det er synd at
> de er havnet i det dilemma som giver den ene lussing efter den anden.

Sådanne lussinger fik profeterne før os. Du er vistnok glad for det gamle
testamente. Heri finder du et folk, der påstod sig at være Guds folk -
hvilket var sandt. Det hindrede dem dog ikke i at være en nation af
afgudsdyrkere og oprørere, som Gud måtte tale til om omvendelse gennem
udsendte.

> De må frem til at opfatte sig som supplement til befolkningens almen
> kristendom!

Hvis folkekirken ønsker at underlægge sig vores menigheds almene kristendom
for at vise denne enhed, skal jeg ikke stå dem i vejen.

> Som inspiratorer, som dem der omvendte sig fra "alkoholisme og ruin" og
> mødte Herren! Som dem der kan anbefale tæt samfund med Jesus som løsning
> på problemer og som dem der forventer mirakler.

Det første mirakel er det enkelte menneskes nye fødsel. Der findes ikke
nogen "almen kristendom", kun "personlig kristendom". Og vores første
anbefaling vil aldrig blive et tættere forhold til Jesus, men en radikal ny
fødsel.

> Skal de redde deres sidste rest, så skal de snart til at nyorientere sig!
> Ellers må "armen brække på langs"!

I Bibelen er den sidste rest og ikke det overvældende flertal altid dem,
Herren er med, og det er altid Herren, og ikke dem selv, der redder

Vore dages situation er ikke enestående. Sådan er det i perioder af
menneskenes historie.

We will be back!

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-05 14:30

Mr. D wrote:
> [...]
> sådan interesse kan ikke udvises og har ingen virkning ved at nogen
> skriver det i en nyhedsgruppe via sin hjemmecomputer.
++++++++++++++++++++++++++
Og meningsdannelse har kun noget at gøre med hvad mennesker fortæller
hinanden på gaden og ikke hvad de viser i tv skriver om i aviserne?))

Du er gammeldags i dit syn og undervurderer det medie som du selv skriver i!
Der er intet medie så slagkraftigt som dette, hvor man får respons omgående
fra levende mennesker og kan få mennesker i tale, der ellers hytter sig i ly
af deres lille drivhussamfund og er "beskyttede" imod "verden"! IMHO.

Jeg ville ikke have en vanddråbe i helvedes chance for at nogle af dine
menighedsmedlemmer tog stilling i en debat omkring det at afsondre sig fra
kristendommens hverdagsverden, uden internettet.
Hvis ikke det lige var for disse medier ville du stå alene med dine bånd og
foredrag og holde "dine" i din hule hånd medmindre det var for medierne,-
TV-Radio-Aviser-Internet!
I TV kan de se hvordan befolkningen af danskere optræder med ægte kristent
sindelag! De kan begynde at sætte spørgsmålstegn ved, om de selv nu er
særlig udvalgte i forhold til alle de andre næstekærlige mennesker.

Med hensyn til kristenliv i praksis så er Danmark min menighed og danskerne
mine brødre og søstre! De er mit fællesskab! Også dig! Og dine!

Hilsen
Jens

Fra : Mr. D

Dato : 21-01-05 17:00

> Mr. D wrote:

> Og meningsdannelse har kun noget at gøre med hvad mennesker fortæller
> hinanden på gaden og ikke hvad de viser i tv skriver om i aviserne?))

Det er jo forskellen på de græske filosoffer og de kristne dårskabprædikere.
Meningsdannelse har intet med Kristi legeme at gøre.

> Du er gammeldags i dit syn og undervurderer det medie som du selv skriver
> i!

Jeg har ikke noget imod at være gammeldags.

> [...]
> omgående fra levende mennesker og kan få mennesker i tale, der ellers
> hytter sig i ly af deres lille drivhussamfund og er "beskyttede" imod

Det har jeg heller ikke noget imod. Jeg elsker jo at udveksle information og
diskuterer gerne. Jeg bedrager blot ikke mig selv til at tro, at noget
sådant kan blive et reelt surrogat for det at leve i Kristi legeme.

> Jeg ville ikke have en vanddråbe i helvedes chance for at nogle af dine
> menighedsmedlemmer tog stilling i en debat omkring det at afsondre sig fra
> kristendommens hverdagsverden, uden internettet.

Igen taler du om information og meningsdannelse. Jeg ser ikke relevansen til
dine skriverier om Kristi legeme. Jeg synes, det er fint, at vi kan indsamle
data og viden. Jeg tror ikke Gud sætter en ære i uvidenhed.

Men hvad vil du frelse mine med-troende til? Hvad har du at tilbyde dem, ud
over dine meninger? Det Kristi legeme du taler om, og som åbenbart virker
ved at vi sidder i et lukket rum bag lukkede døre ved hver vores computer,
uden mellemmenneskelig kontakt, forbliver jo goldt og frugtesløst. Hvis den
rette mening var en af frugterne beskrevet i Guds ord, ville du have ret i
dit syn, men det er det jo ikke.

> Hvis ikke det lige var for disse medier ville du stå alene med dine bånd
> og foredrag og holde "dine" i din hule hånd medmindre det var for
> medierne,- TV-Radio-Aviser-Internet!

Jeg lægger ikke bånd på nogen. Og dem jeg til daglig er sammen med, står
ikke tilbage for nogen i oplysning.

> I TV kan de se hvordan befolkningen af danskere optræder med ægte kristent
> sindelag!

He - Er det TV-Avisen eller Krønikken, du henviser til?

> De kan begynde at sætte spørgsmålstegn ved, om de selv nu er særlig
> udvalgte i forhold til alle de andre næstekærlige mennesker.

Ingen, jeg kender, mener, de er særligt udvalgte. Kun, at de er frelst af
nåde ved tro, og at denne gave ligger til enhver i det danske samfund, som
vil tage imod fra Gud.

> Med hensyn til kristenliv i praksis så er Danmark min menighed og
> danskerne mine brødre og søstre! De er mit fællesskab! Også dig! Og
> dine!

Det er jo tomme luftballoner, og har intet med praktisk kristenliv at gøre -
Det tjener kun til egen retfærdiggørelse på tankeplan. Jeg kunne lige så vel
sige, at verden er min menighed, og hele verdens befolkning er mine brødre
og søstre. Var det ikke en flot ytring? Det bliver min sultne bror i Afrika
jo ikke mæt af.

Du kunne lige så vel sige, at Danmark var dit kongerige, og danskerne dine
undersåtter. Om du kalder dig bror eller konge af Danmark, så har det lige
lidt reel virkning over for mig og alle andre. Vi mærker jo ikke noget til
det.

Når alt kommer til alt, er det blot en skyhøj bekendelse, som kan siges,
uden at den, der ytrer sig, behøver bære noget ansvar, gøre nogen insats
eller lide nogen mangel.

Du siger, jeg er dit fællesskab. Da må det være et tågefællesskab, du
snakker om. Jeg kender dig ikke, har aldrig set dig, aldrig stået ansigt til
ansigt med dig, du har aldrig tilbudt mig din hjælp, når jeg havde brug for
det, og du har aldrig måttet elske mig, selvom jeg i det virkelige liv
skulle have trådt dig over tæerne. Dit nok så flotte fællesskab er
ikke-eksisterende.

Er det det, du vil frelse mig til? Fra mit selvbedrag til et vagt
ikke-definérbart, gennemsigtigt fællesskab mellem alle Guds skabninger i det
ganske danske rige?

Mr D.

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-05 04:38

Mr. D wrote:
> Er det det, du vil frelse mig til? Fra mit selvbedrag til et vagt
> ikke-definérbart, gennemsigtigt fællesskab mellem alle Guds
> skabninger i det ganske danske rige?
>
> Mr D.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja det vil jeg gerne! Og jeg gør det lige nu!

Når nogle bliver fattige og mangler penge, hvor er det så de får hjælpen
fra? Fra det "udefinerbare fællesskab" eller fra din menighed?

Når nogle bliver syge hvor får de så hospitalsbehandling? Fra samfundets
fællesskab eller fra din menighed?

Når folk bliver gamle hvor får de så pleje fra? Fra din menighed eller fra
samfundets kristne fællesskab?

Når folk VIRKELIG har brug for hjælp, så er samfundet langt mere kristen end
din menighed!

Hilsen
Jens

Fra : Mr. D

Dato : 22-01-05 10:03

> Når folk VIRKELIG har brug for hjælp, så er samfundet langt mere kristen
> end din menighed!

Nope, så er samfundet langt mere stat end den menighed, jeg kommer i. Og den
menighed, jeg kommer i, sammen med alle andre er en del af staten, og vi
betaler vores skat med glæde. Et humant samfund kan være præget af
kristelige værdier, men det er ikke Kristi legeme

Mr. D

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-01-05 07:53

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, så er samfundet langt mere stat end den menighed, jeg kommer i.

Og så var det å håpe at du var istand til å kjenne den historiske settingen.

> Og den
> menighed, jeg kommer i, sammen med alle andre er en del af staten,

Nei. Det er frie menigheter som ikke er styrt av staten.

> og vi
> betaler vores skat med glæde.

Jeg ser det nødvendig å minne deg om, at de kristne menighetene du tilhører
er alle konservative. Det vil si at alle "sosialistiske" tankeretninger blir
betraktet som syndige, men det er de "sosialistiske retningene" som har
kjempet igjennom sosiale ordninger for menigmann, mot de konservative
kristne kreftene.

Jeg skjønner at du har mange svært kristne tanker, men du kan ikke skjule
den kristne kyniske arogansen.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-05 14:14

Mr. D wrote:
> [...]
> staten, og vi betaler vores skat med glæde. Et humant samfund kan
> være præget af kristelige værdier, men det er ikke Kristi legeme

+++++++++++++++++++++++++++
Sagde mister D og glemte at det var Folkeslagene som skulle gøres til
disciple.))

Matt 28:
v18 Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i
himlen og på jorden. v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine
disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20
og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er
med jer alle dage indtil verdens ende.«

Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-01-05 14:34

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg

Ja, men hva betyr det?
Det er "desippel" som er kjærneoret her. "Desippel" er latin, og der finnes
to muligheter for oversettelse til dansk/norsk:

1. Elev.
Det innebærer at at "desiplene" var elever som øvde seg i retorikk, det
innebærer at kristendommen er en påte å ordlegge seg på.

2. (Håndverker)læregutt.
Det innebærer at "desiplene" gjikk i lære for å leve et "kristent liv".

På den tiden da det ble skrevet (eller lagt inn i skriften) var det bare
retorikkskolene som hadde elever. Alt annet ble betraktet som håndtverk.Selv
prester i alle religioner var håntverkerer.

Jeg skjønner at det er svært vanskelig å ta et valg, men jeg utfordrer i
alle fall.

HM

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 01:18

> [...]
> og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg
> er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Og det kunne han jo selv have gjort, når han nu havde al den magt, - som det
nu blev, var det jo kun nogle få romere og grækere som blev døbt. Hvad havde
manden imod hinduer og muslimer, som han jo må have vidst kom om føje tid,
thi han var jo alvidende?

Hvorfor vil disse guder aldrig selv gøre noget som helst, men er afhængige
af nogle bogorme med en veludviklet fantasi? Tør vi gætte?

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-01-05 07:58

> [...]
> samfundets kristne fællesskab?
>
> Når folk VIRKELIG har brug for hjælp, så er samfundet langt mere kristen

Du slår hardt, men det du slår på er hardere, og så er det de syndige
sosialistene som har kjempet igjennom de sosiale ordningene.

HM