Færøerne og kristendom
Fra : Rune

Dato : 10-01-05 11:39

Jeg leder efter en web-side der tabulere forskellige landes andele af
forskellige religioner og sekter, jeg er specielt interesseret i Færøerne.
Alternativt er der nogle der kender noget til forskellige kristne grenes
popularitet på Færøerne? Jeg syntes at kunne erindre at pinsebevægelsen og
baptisterne har en forholdsvis stor opbakning.

Fra : Mr. D

Dato : 10-01-05 16:04

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> popularitet på Færøerne? Jeg syntes at kunne erindre at pinsebevægelsen og
> baptisterne har en forholdsvis stor opbakning.

Jeg ved ikke så meget om det, men jeg ved dog, at "Brødrene" har haft stor
vækkelse på øerne, og stadig er overordentligt godt repræsenteret

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rune

Dato : 10-01-05 16:17

> Jeg ved ikke så meget om det, men jeg ved dog, at "Brødrene" har haft stor
> vækkelse på øerne, og stadig er overordentligt godt repræsenteret
Brødrene?

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-05 17:01

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> Brødrene?

Moses Hansen er aktiv på Færøerne - søg på hans hjemmeside

Støt Asien-bæredygtighed

Tidehvervspræster anbefaler at man hjælper de nære. Gratis-hjælp til
troperne er fremmedgørende og står i vejen for investeringer og frihandel,
der kunne betyde bæredygtigt erhvervsliv i ulandene.

Teologi-lektor Peder Lodberg og Georg Metz hopper på de letkøbte og
kortsigtede løsninger, der får os til at føle os gode. Krarups kritik af "gernings-retfærdighed"
angribes, selvom den langsigtede løsning er moral der er spontan, kommer
indefra.

Markedskræfter har afskaffet sult i Kina (planøkonomi gik mest på den
storindustri som Mao fik fra Stalin). Knn ved enkel liberalisme kan
kvindernes arbejde sig ud af den morderiskhed, der ligger i at
underbevidstheden vælger at få flere børn, end der kan skaffes mad til. Om
børn bør gælde Nørregadebager-sangen "Og har du penge, så kan du få, og har
du ingen, så må du gå."

De gammeldags hadefulde angreb på kapitalister har kineserne et godt
ordsprog imod: "Det er bedre at tænde et lille lys, end at forbande mørket."

Fra : Mr. D

Dato : 10-01-05 21:39

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse

> Brødrene?

Herunder er nogle oplysninger:

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Beskrivelse af brødrene:
http://hjem.get2net.dk/ChristiansfeldMinBy/Dansk/menighed/index.html

Om trosretningerne på Færøerne (Brødrene 7%)
http://da.wikipedia.org/wiki/F%E6r%F8erne

Fra ca. år 625 formodes det, at keltiske munke var de første fastboende
mennesker på Færøerne. Myterne fortæller at de blev fordrevet af de hedenske
Nordboere, som i år 999 mere eller mindre frivilligt blev kristnet af
vikingehøvdingen Sigmundur Brestisson. Næsten alle færinger er kristne. 84 %
tilhører den evangeliske-lutherske folkekirke. Ca.7 % tilhører
Brødremenigheden, der opstod omkring 1900 inspireret af den skotske
vækkelseprædikant William Gibson Sloan. 5 % tilhører andre kirkelige
retninger som Pinsemenigheden (Adventisterne), der også driver en større
privatskole i Tórshavn). Den katolske menighed i Tórshavn har 70 medlemmer.
Menigheden driver også en større børnehave med nonner fra
Franciskanerordenen som pædagoger. Der findes desuden en lille gruppe, der
bekender sig til den ikke kristelige religion Bahei. Af kendte kirker kan
nævnes Olavskirken og den ved siden af ikke færdigbyggede kirke
Magnuskathedralen i Kirkjubøur, Tórshavn Domkirke, St. Marie kirken i
Tórshavn (katolsk) Christianskirken i Klaksvík og bygdekirkerne i Vágur,
Famjín, Gøtugjógv og Toftir.
Den dansksprogede bibel blev i 1948 oversat til færøsk af Victor Danielsen
fra Brødremenigheden og i 1961 af Jacob Dahl og Kristian Osvald Viderø
(Folkekirken).