Homer ctr GT-forfatterne
Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 06:05

Hvad har biblen som illiaden og Odyssen ikke har - den er større - den har
nul humor - den er mere opreklameret - men Homer satte sig altså fantastiske
spor hos vore tænkere, og man skal da være fundamentalistreligiøs for ikke
at sætte samtidige jævnbyrdige på cirka lige så høj piedestal?
Jeg kan ikke finde kortdel af Homer eller Shakespeare eller Goethe der
nærmer sig Ny Testamente i trivselsskabelse - men der er tale om
gradsforskelle - ikke noget diskontinuert.

" After Agamemnon awards Achille´s armor to Odysseus, Ajax, the hero
of Sophocles´play, goes mad and charges aherd of sheep, thinking them
soldiers. When he regains his sanity, he slays himself on his sword.
Nietzsche

"Man skal la seg skille fra livet slik Odysseus tok avskjed ed Nausikaa, -
mer velsignende enn forelsket.Nietzsche

-" Selv om vi var virkelig overbevist om, at svin er lykkeligere end
mennesker, skulle vi ikke af den grund tage imod Kirkes tjenester. Vi
værdsætter i virkeligheden ikke glæder i forhold til deres intensitet; nogle
glæder synes os ganske naturligt at foretrække for andre. Bertrand
Russell

- Jeg forstår godt at Matt Groening kaldte Bart's far HOMER (Simpson)

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 17:10

Flere grunde til at se lige så store kvaliteter i Illiaden/Odyseen som i
Biblens ældre dele

"Grækerne så ikke de homeriske guder som mestre over dem og sig selv som
tjenere, således som jøderne gjorde. De så guderne som vellykkede
eksemplarer af deres egen kaste, som et ideal, men ikke i kontrast til deres
egen natur" Nietzsche

" Vanskeligheden ligger ikke så meget i at dø for en ven som i at
finde en ven, der er værd at dø for. Homer

" Det er især Homer, som har lært andre digtere at fortælle løgne
så dygtigt. Aristotles