Team Aquinas, Arendt, Schantz, Noah/Jahve
BW: >>Jeg citerer Hannah Arendt - men jeg forenkler den ikke som du nu gør.
>
MF(Mikkel Foldmann): > Du indrømmer altså din ukritiske moralske relativisme
hvor alle er lige skyldige og lige gode og
> lige onde?
BW: Arendt er ifølge den danske Arendt-forsker Schantz ANARKIST i bund og
grund, og mener ikke der skal straffes statsligt.
Der er forebyggende straf - og der er hævn- dvs bagudrettet straf, som
Mikkel Foldmann og Per Vadman går ind for - fx at livstidsfængsle
krigsforbrydere, selvom de ikke længere er farlige , og selvom de er
magtesløse tabere og der er fred.
Ingen siger, at alle er lige gode - men Glistrup og jeg vil ikke gøre os til
dommer over individers eventuelle forskel i værdi for fællesskabet - det er
en sag for det frie marked - vi vil kun straffe , når derved risiko for
fremtidige overgreb mindskes.
Alt andet er i slægt med fortidens menneskeofringer og hjul-og-stejle og
syndflodssadisme og lignende religiøs ritual og dermed meningsløs
hævnstraf - som er ond og meningsløs som syndfloden&skærsind.
Som var et skridt i menneskehedens opdragelse af Gud til humanisme. , idet
regnbueløftet var anger hos en dum gud - der snart lavede en søn der var
rigtig glistrupsk mht kun at straffe preventivt: "Dømmer ej , at ikke I selv
skal dømmes"
"Vend venstre kind til"(underforstået når tilgivelse bryder de onde
hævncirkler.
Man skal ikke vende venstre kind til når det er for bekosteligt - hvis ikke
man har korsfæstelses-påskemirakel dagsorden, og det gjaldt hin enkelte
Jesus Kristeus og kun ham
"Uden grusomhed ingen fest - i menneskets ældste og længste historie var
straffen noget festligt - stedse åndeliggjort og guddommeliggjort..
Nietzsche
" I vor kultur vil en mand der ikke græder ved sin mors begravelse blive
idømt dødsstraf Camus
"Spinoza beskriver den skadefro medfølelse og udeltagende ondskab . -
hvordan grusomhed kobledes til festlighed i europæisk byliv.: "Det gør godt
at se på lidelse , men endnu bedre er at skabe lidelse- det er en hård
sætning, men en gammel, mægtig menneskelig hovedsætning. Nietzsche
"Uden grusomhed ingen fest - i menneskets ældste og længste historie var
straffen noget festligt - stedse åndeliggjort og guddommeliggjort..
Nietzsche
- som citerer Aquinas for både at gejle op til grusomhed og anbefale at
moral kommer indefra
"Ikke at følge din egen forstand og samvittighed er ulydighed mod Gud.
Thomas Aquinas
" De salige i himmerige skal komme til at se de fordømtes straffe,
for at saligheden skal behage dem så meget mere , skriver Thomas Aquinas
Schantz slår på Grundtvigs og Nietzsches VÆR JORDEN TRO og at vi heldigvis
har fejet revolutionære munkemarxisters luftkasteller af banen og lever
livet - *jorden er blevet beboelig*. Tidehvervs-præsterne hylder Schantz og
hans kæledgge . Hannah Arendt - ringen er sluttet og os gode er glade for at
straffeguden faldt til patten efter Syndfloden og blev Jesus-agtig
tilgivende.