Kirkebygning-bevarelse og kulturkristendom
Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-05 09:06

Kirkebygning-bevarelse og kulturkristendom

Politiken oplyser at Fogh er ved at læse en bog af Jens Christian Grøndahl,
så for at lade op til nytårstalen idag, læste jeg Politikens kronik 1.1.05
af JDG om Maarup kirke, der måske styrter i havet nær Løkken og Blokhus,
hvis ikke private får lov at hamre plastrør i sandet eller myndighederne gør
noget.

Og myndighederne her hader åbenbart danskhed og patriotisk
privat-idealistisk bevarelse af middelalderkirker, så de søger at forbyde,
at det hindres, at kirkebygningen skrider i Vesterhavet. Hvad måske aldrig
sker - jeg har set den i vindstille og der var vist snese af meter fra vand
til kirkegaard og snese af meter videre til kirkebygning - det er ikke som
Stevnkirken der ER delvis faldet ned.

JCG siger klogt, at kulturkristendommens "sækularisering er ikke bare en
videreudvikling af kristendommens menneskeliggørelse af det guddommelige, et
udtryk for dens latente humanisme"

JCG siger klogt at "muslimerne tager fejl, hvis de tror vi har mistet
kontakten med den religion, der har tegnet europæisk kultur i sit billede".

Grundtvig menneskeliggjorde kristendommen, så den blev nordboegnet og gled
ind i vore tanker, selvom vi ikke længere gider ritualer og tekstnære
tolkninger. De mange ubenyttede kirkebygninger, især i storbyerne, bør
sælges eller udlejes til højstbydende, og kommerciel brug er OK - evt bør
pris gøres lav, hvis kollegieboliger, supermarked, svømme-/sports-hal
indrettes, så nutids og fremtids danskere nyder den smukke arkitektur i det
daglige.
Mårup Kirke som øko-fjolser ønsker hældt i havet, bør sælges til
højstbydende og måske badehotel er god brug.

Bo Warming Bjelkes Alle 46 Nørrebro

Fra : Vidal

Dato : 01-01-05 15:18

Bo Warming wrote:

> [...]
> brug er OK - evt bør pris gøres lav, hvis kollegieboliger, supermarked,
> svømme-/sports-hal indrettes, så nutids og fremtids danskere nyder den

Jo, og muslimerne mangler vel også steder, de kan bede til
deres Gud, så det er gode tanker, du har denne gang. De kan
vel få hjælp af deres rige trosfæller, så de kan blive
højstbydende. Er der ikke noget med saudierne støtter den
slags?

Muslimerne er jo efter dine visioner i høj grad
fremtidsdanskere, ikke?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-05 15:27

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> der ikke noget med saudierne støtter den
> slags?
>
> Muslimerne er jo efter dine visioner i høj grad

Hvis Folkekirken privatiseredes og muslimer bød højest om ubenyttet
kirkebygning, syns jeg ikke man skulle stoppe købet udfra hvad kirkebyggerne
engang ønskede. De er døde.

Det ville måske vække danskerne til dåd, med de fire minareter om
Marmorkirken, som nørrebropastor Erik Bock og nørrebropastor Anne Braad
ønsker snarest..
Mursten er mursten.

Vi har rigelig grunde til at udvise alle muslimer idag. Moskeer er en
bagatel men bør forsinkes og ikke een gratisydelse fra staten skal gavne
erobringsreligionen, sådan som det er sket med kunstig lav pris for
begravelsesplads ved Brøndby.