Barnedåb og genfødsel
Fra : jørgen

Dato : 29-12-04 19:22

Jeg hørte lige i programmet "Tal med Gud" pastor Søren Krarup til
spørgsmålet er Danmark et kristent land svare at enhver som er barnedøbt er
kristen. Men hvad med genfødslen som Jesus præsentere som et krav for at
kunne blive frelst (Joh 3)?
Og omvendt kunne man spørge, at hvis barnedåben frelser et menneske, hvad så
med de som ikke er barnedøbt, kan de også blive frelst?

mvh jørgen.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-12-04 19:48

jørgen wrote:

> [...]
> barnedøbt er kristen. Men hvad med genfødslen som Jesus præsentere
> som et krav for at kunne blive frelst (Joh 3)?

Man bliver jo ikke nødvendigvis voldfrelst, blot fordi man er kristen.

> Og omvendt kunne man spørge, at hvis barnedåben frelser et menneske,
> hvad så med de som ikke er barnedøbt, kan de også blive frelst?

Udøbte kan ifølge bibelens lære ikke umiddelbart frelses.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-12-04 22:01

I news:41d2fbc9$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Man bliver jo ikke nødvendigvis voldfrelst, blot fordi man er
> kristen.

Og man bliver ikke nødvendigvis voldkritnet blot fordi man er
barnedøbt.

> Udøbte kan ifølge bibelens lære ikke umiddelbart frelses.

Men dåben er stadig langt fra en nødvendighed for frelsen. Selv
røveren på korset modtog frelsen, og det endda helt uden hverken
barnedåb eller troendesdåb. Omvendelse og tro er forudsætningen for
frelse.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-04 00:58

Andreas Falck wrote:

> Men dåben er stadig langt fra en nødvendighed for frelsen.

Sjovt som du netop på dette punkt ikke vil tro på Bibelens ord. "Den der
ikke er genfødt af vand og Helligånd kan ikke komme ind i Guds rige".

> Selv
> røveren på korset modtog frelsen, og det endda helt uden hverken
> barnedåb eller troendesdåb.

Ja, det siger sig selv at der findes folk, der ikke har mulighed for at
blive døbt, særlig før Jesu tid, på Jesu tid og i fjerne egne af verden.
hvis jeg ville frelses, ville jeg nu nok under alle omstædigheder lader mig
døbe - sdåan for en sikkerheds skyld

> Omvendelse og tro er forudsætningen for
> frelse.

Enig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-04 09:30

I news:41d34488$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Sjovt som du netop på dette punkt ikke vil tro på Bibelens ord.
> "Den der ikke er genfødt af vand og Helligånd kan ikke komme ind i
> Guds rige".

Det skyldes jo nok at jeg ikke er tilhænger af en tradition der bygger
vigtige lærepunkter på enkeltstående bibelvers, men inddrager summen
af alle bibeltekster der omtaler samme problemstilling inden jeg
drager læremæssige konklussioner ud af teksterne.

> [...]
> egne af verden. hvis jeg ville frelses, ville jeg nu nok under alle
> omstædigheder lader mig døbe - sdåan for en sikkerheds skyld

Det er sjovt at du netop på dette punkt ikke vil tro på Bibelens ord.
Bibelen taler jo om at man lader sig døbe som et resultat af være
kommet til tro. Du taler om slå en handel af med Gud: jeg lader mig
døbe for så er Gud altså nødt til at frelse mig! Du tillægger et
retual magiske kræfter idet du tillægger selve dåben denne magi. Jeg
tillægger ene og alene Jesus denne kraft til at frelse. Bibelen siger
at der ikke findes anden frelse end den der fås i Jesus. Du siger at
frelsen kan fås i dåben.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-04 12:24

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message

> [...]
> af alle bibeltekster der omtaler samme problemstilling inden jeg
> drager læremæssige konklussioner ud af teksterne.

Det kaldes en "gummiparagraf", Andreas Falck, selvom du forgæves forsøger at
bruge tågesnak for at skjule dit hykleri. Det, du herover siger, er, at du
forbeholder dig ret til at skalte og valte med bibelens tekster; sålænge de
passe ind i dit snævre, fastlåste verdensbillede kan de bruges - ellers kan
de ikke.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 12/25/04)

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-04 14:39

I news:cr0ogt$ost$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Det kaldes en "gummiparagraf", Andreas Falck, selvom du forgæves
> forsøger at bruge tågesnak for at skjule dit hykleri.

Det er dejligt og betryggende at se at du fortsat ikke formår andet
end at tilsvine med personangreb. Den dag du ikke længere formår
dette, består verden sikkert ikke mere.

> [...]
> med bibelens tekster; sålænge de passe ind i dit snævre, fastlåste
> verdensbillede kan de bruges - ellers kan de ikke.

Det er lige før man får ond af dig din lille stakkel, når du så
tydeligt demonstrerer at du ikke forstår et pluk af hvad der bliver
skrevet.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-04 15:11

Andreas Falck wrote:

> [...]
> af alle bibeltekster der omtaler samme problemstilling inden jeg
> drager læremæssige konklussioner ud af teksterne.

Ah ok. Det var jeg ikke klar over. Jeg var af det indtryk, at du rent
faktisk troede, at alt hvad Jesus direkte befalede og lærte sine disciple,
skal efterfølges.

> [...]
> kommet til tro. Du taler om slå en handel af med Gud: jeg lader mig
> døbe for så er Gud altså nødt til at frelse mig!

Det er ingenlunde tilfældet. Hvis du kigger lidt længere oppe i tråden, vil
du se mig pointere, at dåb ikke er eneste nødvendighed for frelse. Men
derimod et udgangspunkt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-04 15:24

I news:41d40c81$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

> Ah ok. Det var jeg ikke klar over. Jeg var af det indtryk, at du
> rent faktisk troede, at alt hvad Jesus direkte befalede og lærte
> sine disciple, skal efterfølges.

Jeg er også af den opfattelse, nemlig at *alt* hvad Jesus lærte
befalede har gyldighed for det område han lærte og befalede det for.
Men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at den bedste både til at
forstå hvad der bliver lært og befalet er at se emnerne i deres helhed
og ikke i små enkeltudpluk hver for sig for at uddrage grundlæggende
lærdomme fra enkeltstående udsagn.

Og jeg tvivler stærkt på at du oprigtigt kan være uenig i anvendelsen
af dette princip.

> Det er ingenlunde tilfældet.

Er det ingenlunde tilfældet at Bibelen beskriver dåb som et resultat
af at være kommet til tro?

> Hvis du kigger lidt længere oppe i
> tråden, vil du se mig pointere, at dåb ikke er eneste nødvendighed
> for frelse. Men derimod et udgangspunkt.

Netop. Og nu lå der så også, af hensyn til bevarelsen af julefreden,
en del retorik i min formulering

Iøvrigt ønskes du et godt og velsignet nytår.

Fra : jørgen

Dato : 30-12-04 18:15

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Sjovt som du netop på dette punkt ikke vil tro på Bibelens ord. "Den der
> ikke er genfødt af vand og Helligånd kan ikke komme ind i Guds rige".

Vand i ovennævnte skriftsted (Joh 3:5) symbolisere næppe barnedåb men
snarere Ånden eller omvendelse. Der tales meget om Ånd og tro i afsnittet om
genfødslen (Joh 3:1-21).
Genfødslen er "fra oven" og sker ved Ånden, en forudsætning for at det kan
ske er tro på Jesus. Det er et værk der sker i hjertet på den som tror og er
uafhængigt af dåb.

mvh jørgen.

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-01-05 15:55

> [...]
> korset modtog frelsen, og det endda helt uden hverken barnedåb eller
> troendesdåb. Omvendelse og tro er forudsætningen for frelse.

Røveren blev netop ikke døbt fordi Jesus fremhævdede den manglende døbefond,
og selvfølgelig bør et barn som ikke neddykkes i den rette kontainer ikke
frelses? Alle børnene i som er døde i tsunamibølgen er "gået fortabt"?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-05 01:09

I news:cr6dkd$2p4d$1@news.cybercity.dk skrev
Knud Larsen følgende:

> [...]
> døbefond, og selvfølgelig bør et barn som ikke neddykkes i den
> rette kontainer ikke frelses? Alle børnene i som er døde i

Hvor har du den syge idé fra? Ikke mig i al fald?

Det ville kl´æde dig om du lod være med at opfinde dine egne stråmænd
og beskylde andre for at hylde dine egne forvrængede fantasier!

Få dig en seriøs og saglig tankegang i stedet for dine selvopfundne
fantasier om hvad andre måtte tro på.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-12-04 20:54

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Og omvendt kunne man spørge, at hvis barnedåben frelser et menneske, hvad

> med de som ikke er barnedøbt, kan de også blive frelst?

Jeg tror du henvender deg til feil gruppe. Det er rimelig å anta at ingen
her i gruppen vet det sikkert. Det sikreste, for å få et korekt svar, vil
være å henvende seg til gud himself.

Etter det jeg har forstått utav det du skriver her i gruppen, så har du
direktekontakt dit.

Fortell så oss hva, og hvordan, han svarer.

HM

Fra : Mr. D

Dato : 30-12-04 00:34

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> her i gruppen vet det sikkert. Det sikreste, for å få et korekt svar, vil

....og hvilken gruppe skriver han så i?

Mr. D

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-04 00:59

Mr. D wrote:
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev

> ...og hvilken gruppe skriver han så i?

Jeg husker ikke gruppen, men sidste gang jeg skrev noget til ham, svarede
han med et stort *PLONK*.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-12-04 01:59

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> ...og hvilken gruppe skriver han så i?

Han skriver i en gruppe der flesteparten er sikre på å ha direktekontakt.

HM

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-12-04 18:39

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og omvendt kunne man spørge, at hvis barnedåben frelser et menneske, hvad
> så med de som ikke er barnedøbt, kan de også blive frelst?

Godt spørgsmål.
Det er dåben, som giver indgangen til Himlen,
det skriver Bibelen.
Derfor har vi også ifølge den kirke, jeg tilhører,
en stedfortrædende dåb for afdøde slægtninge -
som selv kan beslutte sig for eller imod, der hvor de befinder sig.

Som en lille ekstra ting kan jeg fortælle, at vi også tror,
at børn, som dør før de er 8 år gamle, faktisk ikke behøver
dåb, og at de vil blive bragt hjem til den Gud, som har skabt dem.
På samme måde tror vi også omkring mennesker, som ikke selv
kan tage stilling til dåb og kristendom pga. f.eks. Down Syndrom
o.lign.

Mvh.Bodil.