|
| Messeofferet, det centrale i den kristne k~ Fra : Jakob Munck |
Dato : 24-12-04 08:49 |
|
I den kristne kirke har man liturgi. Det er det man bruger til at samle de
troende og det er en både symbolsk og reel måde at erindre og at forstå Jesu
liv og lære. Det centrale er Eukaristien, hvor de troende (= medlemmer af
den katolske eller ortodokse kirke) spiser Kristi Legeme og drikker Kristi
Blod. Dette forudsætter naturligvis, at der er sket en forvandling af brød
og vin. Eukaristien er det centrale i Messens 2. halvdel, som også kaldes
for Messeofferet. Her deltager de kristne i sakramental form i Jesu Offer.
De føjer intet til dette, men udvider kredsen af modtagere, så alle - også
vor tids kristne - kan få del i dette og dermed i frelsen.
Messeoffer har man naturligvis ikke i protestantiske forsamlinger, hvilket
er en udmærket begrundelse for ikke at gå sådanne steder.
jm
| |
Andreas Falck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 24-12-04 09:59 |
|
I news:41cbc9ce$0$91145$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jakob Munck følgende:
> Messeoffer har man naturligvis ikke i protestantiske forsamlinger,
Netop, for protestanterne har erkendt at Jesu offer er alt rigeligt.
Vi har ikke brug for yderligere ofre, idet Jesu offer var det
fuldkomne, og derfor er der ikke brug for hverken yderligere ofringer,
dyrkelse af statuer, helgener og meget andet direkte hentet fra den
hedenske liturgi.
God jul Jakob Munck, og lad denne jul blive det tidspunkt hvor du
lader dig omvende til sand bibelsk kristendom idet du aflægger dig
hedenskabet og dets mange afguder.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*
| |
Jakob Munck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Jakob Munck |
Dato : 24-12-04 10:14 |
|
> Vi har ikke brug for yderligere ofre, idet Jesu offer var det
> fuldkomne, og derfor er der ikke brug for hverken yderligere ofringer,
Jo, det er der meget brug for. Al kristen moral bygger nemlig på Offeret,
idet det f.eks. er et offer, som forældre yder, når de lader et handicappet
barn føde, i stedet for at slå det ihjel og lave et nyt, som protestanterne
gør. Al god moral bygger på Offeret, og da hun personer, der har fået
tilgivet deres synder af Gud, kan deltage i Messeofferent, så er det ikke
helt korrekt at sige, at der intet føjes til Jesu Offer. Det gøres deres i
hver kristens liv, som - i moralsk henseende - bygger på offeret.
Derfor myrder satanister og protestanter deres ufødte børn, men det gør
katolikker ikke.
jm
| |
Andreas Falck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 24-12-04 10:36 |
|
I news:41cbdddb$0$91099$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jakob Munck følgende:
>> Vi har ikke brug for yderligere ofre, idet Jesu offer var det
>> fuldkomne, og derfor er der ikke brug for hverken yderligere
>> ofringer,
>
> Jo, det er der meget brug for.
Hvor i *Bibelen* står der at der er brug for andet end Jesu offer?
Hvor i Bibelen står der at Jesus skulle ofres mange gange og dagligt
for at frelsen er en realitet?
> Al kristen moral bygger nemlig på
> Offeret, idet det f.eks. er et offer, som forældre yder, når de
> lader et handicappet barn føde,
Nu havde jeg heller ikke regnet med at du ville være i stand til at
skelne mellem Jesu død som et sonoffer og det du kalder "offer".
> i stedet for at slå det ihjel og
> lave et nyt, som protestanterne gør.
Der er mange ting du er helt uvidende om, fremgår det jo ganske
tydeligt her.
> Al god moral bygger på
> Offeret, og da hun personer, der har fået tilgivet deres synder af
> Gud, kan deltage i Messeofferent,
Bortset fra at dette er en katolsk lære, hvor finder du så den lære i
*BIBELEN* ?
[ ... ]
> Derfor myrder satanister og protestanter deres ufødte børn, men det
> gør katolikker ikke.
Din uvidenhed og dit had kender ingen grænser, kan jeg se; derfor
generaliserer du langt ud over rimelighedens anstændige grænser. Der
er ikke noget at sige til at Den Katolske Kirke slet ikke vil kendes
ved din personlige udgave af katalocismen.
Men god jul alligevel
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*
| |
Jakob Munck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Jakob Munck |
Dato : 24-12-04 12:35 |
|
>
> Hvor i *Bibelen* står der at der er brug for andet end Jesu offer?
> Hvor i Bibelen står der at Jesus skulle ofres mange gange og dagligt
> for at frelsen er en realitet?
>
kristen tro bygger ikke på bibelen, heldigvis. Og den lutherske
bibelforfalskning, bør man direkte advare folk mod at læse. Du er et godt
eksempel, hvad der sker.
jm
>> Al kristen moral bygger nemlig på
>> Offeret, idet det f.eks. er et offer, som forældre yder, når de
>> lader et handicappet barn føde,
>
> Nu havde jeg heller ikke regnet med at du ville være i stand til at
> skelne mellem Jesu død som et sonoffer og det du kalder "offer".
>
>> i stedet for at slå det ihjel og
>> lave et nyt, som protestanterne gør.
>
> Der er mange ting du er helt uvidende om, fremgår det jo ganske
> tydeligt her.
>
>> Al god moral bygger på
>> Offeret, og da hun personer, der har fået tilgivet deres synder af
>> Gud, kan deltage i Messeofferent,
>
> Bortset fra at dette er en katolsk lære, hvor finder du så den lære i
> *BIBELEN* ?
>
> [ ... ]
>> Derfor myrder satanister og protestanter deres ufødte børn, men det
>> gør katolikker ikke.
>
> Din uvidenhed og dit had kender ingen grænser, kan jeg se; derfor
> generaliserer du langt ud over rimelighedens anstændige grænser. Der
> er ikke noget at sige til at Den Katolske Kirke slet ikke vil kendes
> ved din personlige udgave af katalocismen.
>
> Men god jul alligevel
| |
Harald Mossige (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Harald Mossige |
Dato : 24-12-04 13:09 |
|
"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
news:41cbfef3$0$11044$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Hvor i *Bibelen* står der at der er brug for andet end Jesu offer?
> > Hvor i Bibelen står der at Jesus skulle ofres mange gange og dagligt
> > for at frelsen er en realitet?
> >
>
> kristen tro bygger ikke på bibelen, heldigvis.
Neivel, og hvilken verdi har så bibelen i den katolske kirken så?
> Og den lutherske
> bibelforfalskning, bør man direkte advare folk mod at læse.
Hvilke deler av Luthers bibel er det så som er så farlige å lese?
HM
| |
Andreas Falck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 24-12-04 13:20 |
|
I news:41cc06c6@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:
>> Og den lutherske
>> bibelforfalskning, bør man direkte advare folk mod at læse.
>
> Hvilke deler av Luthers bibel er det så som er så farlige å lese?
Ifølge Jakob Munk er alt hvad han ikke selv har opdigtet, farligt!!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*
| |
Andreas Falck (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 24-12-04 13:17 |
|
I news:41cbfef3$0$11044$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jakob Munck følgende:
> kristen tro bygger ikke på bibelen,
Di udgave gør tydeligvis ikke - men *sand* kristen tro gør! - enten du
kan lide det eller ej
Men god jul alligevel
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*
| |
Anders Peter Johnsen (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 24-12-04 17:41 |
|
Jakob Munck wrote:
>>Vi har ikke brug for yderligere ofre, idet Jesu offer var det
>>fuldkomne, og derfor er der ikke brug for hverken yderligere ofringer,
>
>
> Jo, det er der meget brug for. Al kristen moral bygger nemlig på Offeret,
> idet det f.eks. er et offer, som forældre yder, når de lader et handicappet
> barn føde, i stedet for at slå det ihjel og lave et nyt, som protestanterne
> gør. Al god moral bygger på Offeret, og da hun personer, der har fået
> tilgivet deres synder af Gud, kan deltage i Messeofferent, så er det ikke
> helt korrekt at sige, at der intet føjes til Jesu Offer. Det gøres deres i
> hver kristens liv, som - i moralsk henseende - bygger på offeret.
>
> Derfor myrder satanister og protestanter deres ufødte børn, men det gør
> katolikker ikke.
Nu skal du nok lige holde hovedet koldt og tænke dig om:
Er det den troende, der "ofrer sig" for Kristus eller er det Kristus,
der ofrer Sig for den troende?
Luther havde nemlig en ganske udmærket pointe med at katolikker desværre
fejlagtigt har det med at bilde sig ind at de selv "ofrer" til Gud (som
om noget menneske overhovedet havde noget at kunne give Gud, som ikke
allerede er Hans i forvejen) når det helt centrale i messen, ja faktisk
hele Kristendommen, er at denne "bevægelse" går i den stik modsatte
retning, nemlig FRA Gud og TIL mennesker. Det er jo nu engang
oprindeligt Kristus, der har ladet sig ofre for os, ikke omvendt!
Vi kan bare modtage denne nåde og være taknemmelige uden i rendyrket
katolsk storhedsvanvid at bilde os ind, at vi på nogen som helst måde
måtte kunne siges "selv at have gjort os fortjent til den". For det HAR
vi ikke, for det KAN vi ikke. Vi ER netop kun syndige mennesker, som Gud
i Sin Kærlighed til os har tages til Sig. Og dét strengt taget totalt
ufortjent. Vi har intet at stille med, andet end vor blotte tro.
Det svarer - apropos denne højtid - til at du får en gave og, i stedet
for retmæssigt at takke giveren for at have givet dig den, bilder dig
selv og andre ind at du SELV har købt den for nogle penge, du alligevel
bare ikke har...
Nok så mange menneskelige gerninger ændrer IKKE ved at det er troen på
Gud, der er det helt fundamentale og det i princippet ALENE er ved den,
vi frelses. Gerninger er og bliver sækundære, da de - uanset hvor gode
de så end måtte være - alligevel bygger tro.
Når det netop kommer til gerninger tror jeg i øvrigt du selv bør være
meget, meget glad for, at du ikke bliver dømt på dine gerninger, endsige
dine beskidte løgne og urimelige bagtalelser af andre kristne, som du
beskylder for alskens ondskab og ugerninger bare fordi du tilfældigvis
selv er fanatisk katolik.
Det gør bestemt ikke din allerede svært forståelige katolske
troopfattelse nogen ære, når du har konstant travlt med din latterligt
ensidige tilsviningskampagne af lutherske protestanter: Tværtimod
udstiller det lige præcis mange af de vildfarelser, den
Luthersk-Evangeliske fortolkning af Kristendommen er en sund og stadig
tiltrængt reaktion imod.
Så vidt jeg ellers kan forstå på dig, opfatter du vist bogstaveligt talt
Martin Luther som Det Store Dyr i Åbenbaringen: Jeg kan blot undres
over, hvordan du så til gengæld kan være så totalt ukritisk imod den
Katolske Kirke og Pavestolen. Er dit lille modreformatoriske korstog
ikke lige lovligt ensidigt og enøjet?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Bo Warming (24-12-2004)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 24-12-04 22:44 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message
news:41cc468a$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jakob Munck wrote:
>>>Vi har ikke brug for yderligere ofre, idet Jesu offer var det
>>>fuldkomne, og derfor er der ikke brug for hverken yderligere ofringer,
>>
>>
>> Jo, det er der meget brug for. Al kristen moral bygger nemlig på Offeret,
Luthers berømteste og væsentligste ord er "Man bliver ikke en god mand, ved
at gøre gode gerninger - men en god mand GØR gode gerninger" (altså
spontant)
MORAL SKAL KOMME INDEFRA - ikke som et noget-for-noget, øje-for-øje,
tit-for-tat Offer.
Afladshandleren Johan Tetzel, som Luther bekæmpede har sine åndelige
slægtninge i godhedsindustrien der profilerer sig på at råbe fra hustagene
om deres skattestjålne foræring af vort fædreland til muslimer.
Hvis de havde fattet grundpillerne i evangelisk-luthersk kristendom ville al
flygtninge- og ulandshjælp være privatiseret og ske spontant og i det
skjulte.
Det er lykkedes socialismen at korrumpere Folkekirken så idag er den
katolske kirke mere luthersk i betydningen ANTI-GERNINGSRETFÆRDIG end
Margrete-Auken-typerne dvs det ikke-tidehvervske og ikke-grundtvigske
flertal i denne skadelige menighedsråds-styrede pengemaskine.
> Luther havde nemlig en ganske udmærket pointe med at katolikker desværre
> fejlagtigt har det med at bilde sig ind at de selv "ofrer" til Gud (som om
> noget menneske overhovedet havde noget at kunne give Gud, som ikke
> allerede er Hans i forvejen
Og dermed er det animistisk, primitivt, barnligt at påstå at Gud , der i
forvejen ejer alt, kan tilgive synderne deres udåd, fordi han selv har
leveret en søn, der ofrede sig selv som offergave til Gud.
Gud kunne hvert sekund gentage den offer-spøg tusind gange så let som
ingenting.
Nietzsche har ret i at Jesus er et godt eksempel på at vende venstre kind
til og afbryde hævnens onde cirkler.
Der er intet blasfemisk i at sidestille Jesus med Heraklit, Buddha, Goethe,
Voltaire og lignende værdifulde fornyere,
(og evt Sokrates som Nietzsche dog satte knap så højt.)
(( Iøvrigt er blasfemi idag OK i alles øjne, hvis man da ikke er lovreligiøs
helligkriger.))
| |
Lyrik (26-12-2004)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 26-12-04 13:30 |
|
Jakob Munck wrote:
> I den kristne kirke har man liturgi. Det er det man bruger til at
> samle de troende og det er en både symbolsk og reel måde at erindre
> og at forstå Jesu liv og lære. Det centrale er Eukaristien, hvor de
> troende (= medlemmer af den katolske eller ortodokse kirke) spiser
> Kristi Legeme og drikker Kristi Blod. Dette forudsætter naturligvis,
> at der er sket en forvandling af brød og vin. Eukaristien er det
> centrale i Messens 2. halvdel, som også kaldes for Messeofferet. Her
> deltager de kristne i sakramental form i Jesu Offer. De føjer intet
> til dette, men udvider kredsen af modtagere, så alle - også vor tids
> kristne - kan få del i dette og dermed i frelsen.
> Messeoffer har man naturligvis ikke i protestantiske forsamlinger,
> hvilket er en udmærket begrundelse for ikke at gå sådanne steder.
>
> jm
+++++++++++++++++++++++++++
Jeg kan godt lide tanken om at man får andel i Kristi offer ved at "spise
af hans kød og drikke af hans blod"!
Det trækker en linie fra tempelofrene, hvor man spiste med af det ofrede dyr
og på den måde fik en andel i det ofrede.
Der fik man dog ikke lov at drikke af det ofrede blod. Det var blodet som
gav soning.
Så når man spiser og drikker af Kristi offer, får man fuld del i det
opofrede legeme og blodet som giver soning.
Derfor er offertanken central i nadveren!IMHO.
Det er ikke det at Kristus 1 gang har ofret sig, men at man får en andel af
dette offer ved mange hundrede år efter, at kunne spise og drikke af
offergaven.
Det man spiser og drikker er brød og vin, men det er udnævnt til at være
andele af det opofrede legeme og blod.
Handlingen er en sublimering af deltagelse i ofret. Det er ofret trukket
langt ud i fremtiden, langt ud over de 3 dage kød kan holde sig og være
tjenestelig til spisning.
Man kan også overdrive "at det er kød og blod"- og det mener jeg du gør
Jakob.
Hvis du vil overdrive det hen i den retning at brødet forvandler sig til en
klump kød og vinen til et bæger blod, så skylder du os at sende det til
"Steins laboratorium"!-Der er for meget "middelalder-troldmand" over den
tanke.
Betydningen er der, men substansen er stadigvæk brød og vin.
God Jul og Glædeligt Nytår fra Jens
| |
|
|