citronfromage
Fra : marlene

Dato : 09-02-05 19:56

jeg har lavet citronfromage idag.
men noget gik galt,
jeg gik slavisk ud fra frk. jensen´s dessertbog

her stå 3 citroner
el. 1 citron + 2 appelsin.

jeg bestemte mig for en mere sur udgave med lidt appelsinsamg, med 2
citroner + 1 appelsin.

først ville den slet ikke stivne,
så en portion husblas mere, nu kunne jeg ligeså eksperimentere.

da jeg tog den ud af køleskabet, ligner "bundfaldet" budding, meget
geleagtigt og meget syrlig.
det øverste er meget let og skummet.

hvorfor??

Lykke dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-02-05 16:44

[marlene | Wed, 9 Feb 2005 19:55:58 +0100]

>da jeg tog den ud af køleskabet, ligner "bundfaldet" budding, meget
>geleagtigt og meget syrlig.
>det øverste er meget let og skummet.

I så fald er det fordi fromagen er nået at skilde før husbladsen har gjort
sin indvirkning.

Jeg kender ikke opskriften fra Frk. Jensen, men normalt pisker man fløde for
sig, æggehvide for sig og har desuden en masse med sukker, æggeblommer, saft
etc. - og det er den masse man tilsætter den smeltede afkølede husblads.

Først når massen begynder at stivne vendes flødeskum og piske æggehvider i,
så husbladsen derved kan være bindeledet.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Harry Lund

Dato : 12-02-05 11:35

Et andet problem som min dygtige kone ikke kan komme over er: er der
salmonella i alm. æg eller skal man bruge standardiseret, pastauseret
æggeblommer på tube eller spand.
Venligst Harry ????

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-02-05 23:05

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Et andet problem som min dygtige kone ikke kan komme over er: er der
> salmonella i alm. æg eller skal man bruge standardiseret, pastauseret
> æggeblommer på tube eller spand.
> Venligst Harry ????

Ja - det er et godt spørgsmål.
Det paradoksale her er så at billige buræg har størst sikkerhed mod salmonella.
Og i gennem alle årene er der ikke sket uheld hos os med fromager og lignende.
Men, hvis du vil være sikker og, især hvis I skal have gæster hvor man jo trods
alt har et ansvar for at maden er i orden. Ja - så er der ingen vej uden om
pastauriserede æggeprodukter.
Restaurantskøkkener, offentlige køkkener SKAL bruge pastauriserede
æggeprodukter.
Underligt i øvrigt: Frygten for at ulykker vil ske øges jo mindre risikoen er.
Chancen for at komme galt afsted i trafikken er mange gange højere, men det er
tilsyneladende ikke noget problem.
mvh
Jørgen

Fra : marlene

Dato : 15-02-05 10:49

allerførst blev opkriften fulgt på min fromage.
brugte pastauseret æg, fordi den var beregnet til børnene.
den blev særpræget, men spist.

meget ofte når jeg får "pop up" og lige smutter i køkkenet,
da bruger jeg alm. æg både fra bur og land.
der er aldrig skat noget, - jeg laver mest is.
måske er der lidt hysteri over det, men tanken ligger og lurer.

mærkeligt nok, tænker jeg aldrig på det er farligt at køre bil,
selvom jeg bruger meget tid i bil hver dag.

Fra : Harry Lund

Dato : 17-02-05 17:11

Tak for svarene og så på med ægget.
Harry

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-02-05 12:24

[Harry Lund | Sat, 12 Feb 2005 11:34:38 +0100]

>Et andet problem som min dygtige kone ikke kan komme over er: er der
>salmonella i alm. æg eller skal man bruge standardiseret, pastauseret
>æggeblommer på tube eller spand.

Ja, der ER salmonella i almindelige æg; ca. 1% af de æg der sælges i de
danske supermarkeder har salmonella. Det vides vist ikke helt konkret med
de "private" æg, men det menes at tallet her er noget større.

Til kolde desserter anbefales det derfor at anvende pasteuriserede æg, men
tube og spand er ikke nødvendigt - de fås i små bakker og flasker i næsten
alle supermarkeder.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk