Dessert efter tapas
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-02-05 00:01

Jeg skal have en del gæster, der får serveret tapas - børn og voksne.
Jeg er totalt blank på desserten.... skal jeg servere ost? Kage? Chokolader?
Frugt?

Er der nogen, der har ideer, der passer som afslutning på en måske lang
aften med småretter:

langtidsbagte tomater
saltmandler & oliven diverse
fyldte dadler http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=734
bruchetta med røget laks -
http://www.forbrug.dk/mad/sundmad1/madtilunge/brunch/bruchetta/
blinis med stenbiderrogn, creme fraice, finthakket rødløg dild
kyllinge Mac nuggets http://www.hoerup.dk/mad/archives/000168.php
grillede peberfrugter http://www.hoerup.dk/mad/archives/000077.php
melon med skinke
kartoffelsalat med tun og kapers http://sol.spismed.dk/?r=78
kartoffelomelet http://www.spaininfogroup.com/tapas-3.htm.

.... og brød fra byens bedste bager http://www.langenaesbageriet.dk/

Og der er nogen, der har et godt bud på en eller flere gode øl - det er
nemlig ikke alle, der vil have rødvin.

Mvh. Lisbeth

Fra : mcloud

Dato : 08-02-05 08:48

Mit forslag efter den herlige gang tapas må være TIRAMISU:

Tiramisu
Til 6 personer:

3æggeblommer
100 gram sukker
1 tsk. Vaniliesukker
1 dl. Kaffefløde
500 gram Italiensk mascarpone-ost ( købes i store supermarkeder eller
ostehandlere)
6 kopper kold espresso-kaffe
4 spsk. Marsalavin (fås i netto) eller kaffelikør ( f.eks kalua)
20 stk savoiardi-småkager ( også kaldet lady fingers)

Pynt:
Kakaopulver

Pisk æggeblommer ,sukker og vaniliesukker til tykt skum.Pisk mascarponeosten
blød med fløde og vend forsigtigt blandingen i æggemassen.
Fordel halvdelen af cremen på bunden af et serveringsfad med lige lave
kanter.
Rør espresse og kaffelikør sammen i en dyb tallerken og dyp huurtigt
savoirdi-kagerne i kaffeblandingen en af gangen og læg dem med det samme
over på mascarponecremen i fadet .
Når alle kagerne er brugt,fordeles resten af cremen oven på kagerne.
Stil fadet køligt og umiddelbart inden serveringen sigter du kakaopulveret
over desserten.
Der kan selvfølgelig også anrettes i smukke glas til hver enkelt person.

mvh mcloud og god fornøjelse

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 08-02-05 10:32

> [...]
> http://www.forbrug.dk/mad/sundmad1/madtilunge/brunch/bruchetta/
> blinis med stenbiderrogn, creme fraice, finthakket rødløg dild

Uhm, det lyder godt. Hvad tid skal jeg være der?

Dessert: Jeg ville nok vælge noget med frisk frugt. Så man kan fortsætte med
at små nippe.

VH Pernille

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-05 11:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4207f4d5$0$647$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Og der er nogen, der har et godt bud på en eller flere gode øl - det
> er nemlig ikke alle, der vil have rødvin.

Chi'ti Blonde, Leffe Blonde, Hoegaarden Witbier, Chimay Grande Reserve,
Vestfyen Stout (fra Aldi), Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout (til
desserten, afhængig af valget) osv. osv.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-02-05 20:22

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>Chi'ti Blonde, Leffe Blonde,
>Hoegaarden Witbier, Chimay Grande Reserve,
>Vestfyen Stout (fra Aldi),
>Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout (til
>desserten, afhængig af valget) osv. osv.

Yep - dog vil jeg sige ALLE 5 Leffe øl!

Semper Ardens kan jeg godt undvære. Det er en skuffelse ift de
udenlandske modstykker.

Vh. JIB

Fra : Karoline Larsen

Dato : 10-02-05 09:37

> [...]
Chokolader?
> Frugt?
>
> Er der nogen, der har ideer, der passer som afslutning på en måske lang

Da vi for noget tid siden serverede tapas, fik vi som dessert frisk frugt
skåret ud i store stykker, små vandbakkelser med cremefyld, brændte mandler
og bananchips, alt serveret i skåle, så man kunne tage hvad man havde lyst
til. Det var sikkert ikke særlig spansk, men det var en god, hyggelig måde
at spise dessert på.

mvh Karoline

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-02-05 17:15

[Lisbeth Jacobsen | Tue, 8 Feb 2005 00:00:36 +0100]

>Er der nogen, der har ideer, der passer som afslutning på en måske lang
>aften med småretter:

Det lyder lækkert, men jeg ville nok også vælge en dessert der var præget af
"småretter"

Lav først en utraditionel frugtsalat, altså en traditionel salat af
ituskårne frugter, men helst lidt af de mere utraditionelle - gerne med
pommelo og/eller grape både i.

Lav så flere dressinger/tilbehør dertil, så folk kan eksperimentere lidt,
f.eks:

Mascarpone m/ knuste jordbær
Græsk yoghurt m/ citron & sukker
Mascarpone m/ portvin, sukker og chilli
Chokoladesauce af lys chokolade og piskefløde
Mascarpone pisket med banyuls & sukker (min favorit)
Flødeskum m/ knuste småkager (børnenes favorit)

etc. etc. jo flere jo sjovere...

>Og der er nogen, der har et godt bud på en eller flere gode øl - det er
>nemlig ikke alle, der vil have rødvin.

Jens! :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-02-05 23:54

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news1n011a203pdgkpesnajlha8k0ovokoee@4ax.com

> Mascarpone m/ knuste jordbær

Jeg eeeelsker Mascarpone. Nu blev jeg lækkersulten (igen)!

Alternativt Mascarpone rørt med grofthakket, frisk rosmarin, hertil hele
sukker-glaserede jordbær, trukket på friske rosmarin-kviste med lidt blade
på (som perler på snor)

> Græsk yoghurt m/ citron & sukker

Alternativt græsk yoghurt med frossen sharonfrugt (blendes), god vanillie og
sukker (flormelis)

> [...]

Jeg eeeelsker Mascarpone. Nu blev jeg lækkersulten (igen)!

> Flødeskum m/ knuste småkager (børnenes favorit)

Alternativt flødeskum (lavet på Øllingegaard-fløde) med knuste makroner
(Irma havde engang nogle ualmindeligt lækre marcipanmakroner - kan man
stadig få dem?).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-02-05 12:28

[Jens Bruun | Thu, 10 Feb 2005 23:54:24 +0100]

>Jeg eeeelsker Mascarpone. Nu blev jeg lækkersulten (igen)!

Ditto - altså til begge dele.

>Alternativt Mascarpone rørt med grofthakket, frisk rosmarin, hertil hele
>sukker-glaserede jordbær, trukket på friske rosmarin-kviste med lidt blade
>på (som perler på snor)

Yes! Jeg havde simpelthen glemt hvor fremragende jordbær og rosmarin er
sammen!

>Jeg eeeelsker Mascarpone. Nu blev jeg lækkersulten (igen)!

Ditto - og som sagt er banyuls/sukker voldsomt god som en
"voksen-dessert-dressing"

>Alternativt flødeskum (lavet på Øllingegaard-fløde) med knuste makroner
>(Irma havde engang nogle ualmindeligt lækre marcipanmakroner - kan man
>stadig få dem?).

Ikke sidst jeg kiggede efter (dog kun Irma/Helsinge); men jeg mener at der
stadig findes nogen udvalgte håndværksbagere der laver ægte makroner ...
ellers må man selv i gang :)

Ej, jeg bliver nødt til at bage makroner (sukkerfrie) i aften - jeg savner
dem sgu'...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-05 00:59

> [...]
news1n011a203pdgkpesnajlha8k0ovokoee@4ax.com...

> Det lyder lækkert, men jeg ville nok også vælge en dessert der var præget

Lyder som en god idé at fortsætte på den måde...

> Lav først en utraditionel frugtsalat, altså en traditionel salat af
> ituskårne frugter, men helst lidt af de mere utraditionelle - gerne med
> pommelo og/eller grape både i.

Uhm

> Lav så flere dressinger/tilbehør dertil, så folk kan eksperimentere lidt,
> f.eks:

Wow.... det lyder dælme lækkert! Og der er mange af mine gæster, der er til
det søde. Og den mindste vil elsker de knuste småkager med flødeskum. Aj..
hun vil også have chokolade. og Frugt. Og kage.

Jeg skal vist i byen og købe mascarpone i morgen..... og frugt. Og fløde. Og
ud i Bazar vest og købe frugt.

Er godt nok godt i gang med at bage denne kage:
http://www.sol.dk/madogvin/samlingen/o0830375.html
Men den kan garanteret sagtens spises sammen med frugt og mascarpone og og
og *GGG*

Har købt øl (diverse danske - Ørbæk div., Brøckhouse, Bornholmer Bryg div.)
og har masser af rødvin.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-02-05 12:36

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 11 Feb 2005 00:59:12 +0100]

>Wow.... det lyder dælme lækkert! Og der er mange af mine gæster, der er til
>det søde. Og den mindste vil elsker de knuste småkager med flødeskum. Aj..
>hun vil også have chokolade. og Frugt. Og kage.

Dejligt at høre. og ja, naturligvis - de kære børn :)

Håbner ellers at det gik godt.

>Er godt nok godt i gang med at bage denne kage:
>http://www.sol.dk/madogvin/samlingen/o0830375.html

Mums, lyder lækkert - tror at jeg i weekenden vil bage (en sukkerfri)
version af den.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-02-05 13:09

> Håbner ellers at det gik godt.

Det gik super. Gæsterne var begejstrede.

> Mums, lyder lækkert - tror at jeg i weekenden vil bage (en sukkerfri)
> version af den.

Den kan varmt anbefales! Smager formidabelt. Jeg har heldigvis en ekstra
portion i fryseren *S*

Og gæsterne var vilde med alle de spændende frugter og dressinger og
flødeskum, der var at vælge mellem. Flere måtte have flere portioner af
desserten.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-02-05 15:29

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 16 Feb 2005 13:08:40 +0100]

>Den kan varmt anbefales! Smager formidabelt. Jeg har heldigvis en ekstra
>portion i fryseren *S*

Sært nok synes jeg egentlig at den slags klassiske dessertkager er gået lidt
af mode; altså hvor en kage er tung, lidt klæg - men fyldt af alverdens
velsmag fordi der er blevet anvendt råvarer der spiller godt sammen - og har
fået ekstra harmoni af en dejlig lang tilberedningstid.

Der er for mange pulverkager og færdigkager på de danske kageborde :)

Måske man skulle gøre en sag ud af at genopdage de tunge melløse
chokoladekager, de våde mandel- og frugtkager, de hjemmelavede kransekager,
makroner... og alle de andre tunge kager der ellers hører til tiden uden
sommer?

>Og gæsterne var vilde med alle de spændende frugter og dressinger og
>flødeskum, der var at vælge mellem. Flere måtte have flere portioner af
>desserten.

Fedt - det er jeg glad for at høre!

René
www.rene.hjorth.com