Bøf
Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 05-02-05 13:28

Hvordan skal en god bøf steges? Hvad er jeres fremgangsmåde? Jeg vil helst
undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne høre hvad I
gør..

HG Garonfolo

Fra : Hauge

Dato : 05-02-05 14:08

Hejsa
Herbert Giulio Garonfolo wrote:
> Hvordan skal en god bøf steges? Hvad er jeres fremgangsmåde? Jeg vil
> helst undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne
> høre hvad I gør..

Jeg plejer at stege den hårdt ½ min. på hver side, og skruer ned for varmen,
og steger videre indtil den er stegt. Dog vender jeg bøffen om ret ofte, det
gør at den aldrig bliver tør. Det gælder for både hakke og anden type bøf.

Alle andre jeg kender, steger den først hårdt, og derfter færdig ved lavere
temp., ½delen af tiden på hver side, uden at vende den mere end den ene
gang. Det gør den tør aht.

/Hauge

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-05 15:19

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev:

> Jeg plejer at stege den hårdt ½ min. på hver side,

En ualmindelig dårlig ide, der baserer sig på en gammel køkkenmyte.
Du presser en masse vand og fedt ud af kødet på den måde med risiko for
en tør bøf.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hauge

Dato : 05-02-05 15:46

Hejsa
Morten Bjergstrøm wrote:
> En ualmindelig dårlig ide, der baserer sig på en gammel køkkenmyte.
> Du presser en masse vand og fedt ud af kødet på den måde med risiko
> for en tør bøf.

Uanset hvad, så hvis du læste alt det jeg skrev, så bliver mine bøffer
_aldrig_ tørre, så myter eller ej, så bruger jeg den metode der virker.

Jeg kan trods alt stege hakkerbøffer af 5%-fedt oksekød, uden at de bliver
tørre, det kender jeg ikke andre der kan, de skriger op om at de bliver
tørre som skosåler..

/Hauge

Fra : Ove Kristensen

Dato : 10-02-05 23:15

> Dog vender jeg bøffen om ret ofte, det
gør at den aldrig bliver tør.

Og en rigtig god ide er, at komme 1 stk.æg i oksefarsen, det gør kødet mere
saftigt - det lærte jeg af en dygtig kok.

Med venlig hilsen
fra
Ove.

Fra : Knagsted

Dato : 05-02-05 14:53

"Herbert Giulio Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne høre hvad

Er'et overho'det en bøf,før den er stegt? - *FNIS*

Fra : Hauge

Dato : 05-02-05 15:06

Hejsa
Knagsted wrote:
> Er'et overho'det en bøf,før den er stegt? - *FNIS*

Ellers må en tartar-bøf jo være forkert ;)

/Hauge

Fra : rounborg

Dato : 05-02-05 15:52

Prøv dette link:

http://home.worldonline.dk/watson/stegning_af_steaks1.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-02-05 15:56

Herbert Giulio Garonfolo wrote:
> Hvordan skal en god bøf steges? Hvad er jeres fremgangsmåde? Jeg vil
> helst undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne
> høre hvad I gør..

Det afhænger jo af hvad det er for en bøf. Hvis det er et stykke oksefilet
af nogenlunde normal størrelse og tykkelse, giver jeg den ca. 2½ minutter på
hver side ved rimelig varme (5½ ud af 12 på mit komfur). Den steges
naturligvis i smør. Jeg vender den ca. hvert minut. Det vigtigste, og det
der gør en jævn bøf til en superb bøf (udover kødkvaliteten naturligvis), er
at lade den hvile mindst fem minutter pakket ind i alufolie efter stegning.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 16:23

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Den steges naturligvis i smør.

Har du prøver at udskifte f.eks.1/3 af smørret med en god olivenolie?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-02-05 16:28

Jens Bruun wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøver at udskifte f.eks.1/3 af smørret med en god olivenolie?

Nej, men jeg har forsøgt mig med andre olier, jeg bryder mig ikke så meget
om smagen af olivenolie. Den eneste fordel jeg kan se er at det smørret
bliver mindre branket, men jeg synes ikke det er et problem med den relativt
korte stegetid en bøf af filet skal have. Derimod bruger jeg det ofte når
jeg steger en tyk bøf af mørbrad (omviklet med bacon) da jeg giver denne
omkring fem minutter på hver side (ved lidt lavere varme end fileten).

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 20:13

> Nej, men jeg har forsøgt mig med andre olier, jeg bryder mig ikke så
> meget om smagen af olivenolie.

OK, så er der jo ikke megen idé med at bruge olivenolie.

> Den eneste fordel jeg kan se er at det
> smørret bliver mindre branket, men jeg synes ikke det er et problem
> med den relativt korte stegetid en bøf af filet skal have.

Jeg bruger det også pga. smagen, men den er jo li'ssom uddebatteret.

Fra : Hauge

Dato : 05-02-05 16:29

Hej
Jens Bruun wrote:
> Har du prøver at udskifte f.eks.1/3 af smørret med en god olivenolie?

Eller udskifte oliven eller smøret med noget olie, der ikke smager af noget?
Er jo rart at maden smager godt, og ikke som det olie man steger det i.. For
mit vedkommende helst ikke den vammelsøde smag, som olivenolien giver, yak
føj.

/Hauge

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-02-05 22:00

On Sat, 5 Feb 2005 13:28:06 +0100, Herbert Giulio Garonfolo
<dont@write.me> wrote:

> [...]
> helst
> undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne høre

Hej
Jeg bruger en grillpande, det er sådan en med riller. Den varmer jeg op
til den er MEGET varm.
Smider bøffen på i 1-3 minuter på hver side alt efter tykkelsen. Når den
er stegt på anden side slukker jeg for panden og vender bøffen igen. Hvis
den har steget 2 minuter på hver side skal den også ligge 2 minuter på den
slukkede pande. Dvs. den skal ligge lige så længe som den har stegt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Emil

Dato : 06-02-05 00:04

On Sat, 5 Feb 2005, Herbert Giulio Garonfolo wrote:

>Hvordan skal en god bøf steges? Hvad er jeres fremgangsmåde? Jeg vil helst
>undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne høre hvad I
>gør..

Der er nogle ting ved stegning af kød, som er meget
grundlæggende.

Selve fremgangsmåden afhænger af hvilken kødtype man arbejder ud
fra, hvilke hjælpemidler man har til rådighed og hvilken
tidshorisont der gælder.

Startes der med en hel steg, skal den først gourmetsaltes før
udskæring.

Udskårne bøffers overflade skal brunes ved temp. på noget over
145 grader C., idet der herved dannes en mængde velsmagende
stoffer.
Det er vigtigt at det KUN er bøffens overflade som opvarmes så
kraftigt. Derfor skal bøffen være nedkølet (til nul grader) før
bruning af hver side. Herefter kan bøfferne gemmes i køleskab i
et par dage, hvis det ønskes, før den endelige stegning.

Er udgangspunktet et mørt stykke kød fra ryggen, opvarmes
bøfferne umiddelbart før serveringen til 55 grader C. Er kødet
ikke velhængt, bør tiden ved 55 grader forlænges indtil 4 timer.

På lignende vis varieres temperatur og tid til 57-62 grader for
bagkød og inderlår, og 63-65 grader for skank og det meste
hakkede kød, som jo ofte er af ukendt oprindelse.

Du kan læse mere om koldstegning og lavtemperaturstegning her:
http://makeashorterlink.com/?L2CD1286A
Jeg har praktiseret koldstegning siden 1998.

Brunningen er et meget vigtigt punkt. Den skal være hurtigt
overstået, så saften ikke forsvinder fra kødet, fordi kødet
opvarmes. Derfor skal den foregå ved meget kraftig varme på kort
tid, så kun kødets overflade opvarmes. Afkøl straks.
En lille flammekaster til køkkenbrug er velegnet (den der bruges
til at lave karamel på deserter). Jeg har også oplevet en
varmluftsblæser (til at fjerne maling med) har værer nyttig ved
små opgaver.

Det er nemmest at styre tykke bøffer. Venø-steaks er så tynde, at
kun skal brunes kortvarigt og serveres direkte - de er ikke nemme
at styre perfekt.

Selve opvarmningen efter brunningen sker nemmest i en kraftig
plastpose i vandbad (eller en gryde med vand). Her er det
snydenemt at regulere temperaturen meget nøjagtigt.
Husk, at det er for kraftig varme, som driver saften ud af kødet.

Resultatet bliver en bøf med perfekt stegt smag, perfekt mørnet
kød og hvad mere kan man forlange?

m.v.h. Emil

Fra : Koeffe

Dato : 06-02-05 00:22

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> snydenemt at regulere temperaturen meget nøjagtigt.
> Husk, at det er for kraftig varme, som driver saften ud af kødet.

Vil det sige at du faktisk "koger" dine bøffer i en plasticpose?

> Resultatet bliver en bøf med perfekt stegt smag, perfekt mørnet
> kød og hvad mere kan man forlange?

En riiiiiiigtig god sauce! :)

--
Koeffe

Fra : Emil

Dato : 06-02-05 01:05

On Sun, 6 Feb 2005 00:21:31 +0100, Koeffe wrote:

>"Emil" skrev

>Vil det sige at du faktisk "koger" dine bøffer i en plasticpose?

Absolut ikke! En kogning vil drive al saften ud af bøfferne og
gøre dem uspiselige og seje (suppekød).

Jeg varmebehandler kødet, så bindevævet omdannes til bløde
geléagtige bestanddele. Der er lidt forskel på de temperaturer
der er optimale for de forskellige kødstykker, som jeg har
antydet i mit indlæg.
Jeg glemte at gøre opmærksom på, at jeg kun har eksperimenteret
med oksekød i de her offentligtgjorte resultater.

Husk på, at bruningen har givet kødet al den gode smag, som en
stegning kan give, og varmebehandlingen holder kødsaften i kødet,
så den originale kødsmag og saftighed bibeholdes. Det KAN ikke
gøres bedre!

Og dog. Bøfferne kan marineres. Har man kun få timer til
rådighed, vil en lagring (timer) med hele peberkorn, nelliker og
laurbærblade mellem bøfferne give dem et extra pift - fjernes før
servering.

>En riiiiiiigtig god sauce! :)

Nu er emnet bøf, og ikke sovs. Men skidt, pyt - kig her:
http://makeashorterlink.com/?I15F5186A

m.v.h. Emil

Fra : Henrik Reinholdt

Dato : 07-02-05 14:56

> [...]
> servering.

> Nu er emnet bøf, og ikke sovs. Men skidt, pyt - kig her:

Hej Gruppe

Jeg har en god måde at stege bøffen på hvis den skal være medium stegt.

stegemåden er ikke på tid, så den virker til alle kødtykkelser!!!

1. Brun bøffen på begge sider
2. Lad den ligge på den ene side og stege ved god varme, dag Anbefales det
at stege ved mindre varme hvis bøffen er tykkere ind 2 cm.
3. Vend først bøffen når i kan se at kødsaften ligger sig i overfladen som
små perler.
4. Gentag punkt 2 på bøffens anden side
5. Bøffen er medium stegt.

Husk nu at i ikke skal vnde bøffen i utide, og hvis den begynder at branke,
så dæmp varmen.

Med venlig hilsen
Henrik (Slagtermester)

Fra : kautaq

Dato : 07-02-05 19:08

Henrik Reinholdt wrote:

> Jeg har en god måde at stege bøffen på hvis den skal være medium stegt.
> stegemåden er ikke på tid, så den virker til alle kødtykkelser!!!

> 1. Brun bøffen på begge sider

Ja

> 2. Lad den ligge på den ene side og stege ved god varme, dag
> Anbefales det at stege ved mindre varme hvis bøffen er tykkere
> ind 2 cm.

Ja

> 3. Vend først bøffen når i kan se at kødsaften ligger sig i
> overfladen som små perler.

Ja

> 4. Gentag punkt 2 på bøffens anden side

Ja

> 5. Bøffen er medium stegt.

Bulls eye!

> Husk nu at i ikke skal vnde bøffen i utide, og hvis den begynder
> at branke, så dæmp varmen.

> Henrik (Slagtermester)

Det var sjovt nok en slagter der fortalte mig hvordan man
steger entrecote og rib eye - det bliver perfekt hver gang.
Forudsat at kødet er mørt fra starten, selvfølgelig.

På mit gammeldags el-komfur er det på 4 (1-6) og det virker
rigtig godt, dog lader jeg bøffen hvile i ca. 5 min. inden
jeg spiser den.

På onsdag skal jeg have rib eye med bærnæse, rosenkål og
GRÆSKE kartofler.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : The MANN

Dato : 07-02-05 23:14

> [...]
> undgå at forurene debatten med mine egne holdninger.. vil gerne høre hvad

hejsa

Steg ved rimelig varme 4 (min 1 max 6) til der kommer KLAR væske ud af kødet
på oversiden , ven og steg den anden side til der kommer KLAR væske igen ,så
skulle bøffen være helt svag rosa og SAFTIG !!!

The MANN