Hei!
Fra : Astrid Lund

Dato : 04-02-05 21:53

Jeg har nettopp funnet ut at det finnes andre grupper på nettet... og
har tittet litt på maten dere lager i Danmark. Da tenker jeg på *alt*!
Meget interessant i forhold til norsk mat, som kan være litt kjedelig
mht krydder etc.

Jeg er ei norsk jente/dame (kall det hva du vil!) på 40 vintre/somre
som liker å lage mat. Kan vi utveksle litt erfaringer? Jeg vil gjerne
forhøre meg, siden jeg ikke er dansk og kanskje "trenger" meg litt på
denne gruppa?
--
Astrid

Fra : Ralph

Dato : 04-02-05 22:04

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse
> som liker å lage mat. Kan vi utveksle litt erfaringer? Jeg vil gjerne
> forhøre meg, siden jeg ikke er dansk og kanskje "trenger" meg litt på
> denne gruppa?

Du trænger overhovedet ikke på - der er måske nogle få danskere der ikke
forstår norsk, så svarer de blot ikke på dine indlæg.
Bare det handler om mad.

Fik iøvrigt porre/parmaskinketærte med pastasalat idag. Lækkert.

--
venligst
Ralph

Fra : Astrid Lund

Dato : 04-02-05 22:54

On Fri, 4 Feb 2005 22:03:56 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

*snip*

>Du trænger overhovedet ikke på - der er måske nogle få danskere der ikke
>forstår norsk, så svarer de blot ikke på dine indlæg.
>Bare det handler om mad.

Selvsagt skal der handle om mad! Men jeg er sgu sikker på at de aller
fleste danskere forstår norsk. Vi er sgu "gamle kjente", i alle fall
via politikken! (Uten at vi skal diskutere dèt...)

>Fik iøvrigt porre/parmaskinketærte med pastasalat idag. Lækkert.

Oppskrift, takk? Det høres godt ut. Pastasalaten også, ja?? Jeg har en
sambo som ikke er glad i paideig. For fett, mener han. Men jeg har en
oppskrift å bidra med *lete*

Potetmospai a la Astrid (kartofler.?)

2 poser potetmos tilberedes til ganske fast konsistens, bruk ca. 2 dl
mindre væske. Avkjøl, tilsett ett egg, rør godt - bre utover i en
smurt ildfast form (også litt potetmos oppover kantene). Eller lag
potetmos (unskyld, KARTOFFELMOS, åff kås!)

Ca. 200 g bacon/flesk ble stekt sammen med
1 boks sopp (eller tilsvarende fersk), sil fra vannet
3 løk
Krydret med litt chili og hvitløkspepper (best med fersk presset
hvitløk)
Avkjøles - legges over potetmosen i formen

3 egg vispet med litt melk (eller fløte) helles over. Litt purreløk og
paprika, finkuttet over det hele. Mozzarellaost til slutt. Eller
Jarlsberg, eller Cheddarost. 200 grader litt under midt i ovnen ca. 30
minutter. Godt med salat til.

--
Astrid

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-05 15:35

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> wrote in message
> [...]

JEg læste i Politiken at Parma-højdedrag har særlige bakteriekulturer og
"årgangs-skinker" - men jeg synes tysk lufttørret skinke er helt så god.
Er der noget særlig ved italiensk?

Og er norsk "spekemat" helt det samme mht skinkekødet?

Fra : Astrid Lund

Dato : 06-02-05 15:17

On Sat, 5 Feb 2005 15:35:08 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>
>JEg læste i Politiken at Parma-højdedrag har særlige bakteriekulturer og
>"årgangs-skinker" - men jeg synes tysk lufttørret skinke er helt så god.

Den italienske er vel kjent for å være best, men om det er korrekt vet
jeg ikke noe om.

>Og er norsk "spekemat" helt det samme mht skinkekødet?

Norsk spekemat er som regel ganske salt.
--
Astrid

Fra : alfaekko

Dato : 05-02-05 14:04

> [...]
> som liker å lage mat. Kan vi utveksle litt erfaringer? Jeg vil gjerne
> forhøre meg, siden jeg ikke er dansk og kanskje "trenger" meg litt på

Hej Astrid,

Du er mere end velkommen. Vi trænger til et frisk pust fra det nordlige

mvh

Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-05 15:32

"alfaekko" <nosp@mfor.me> wrote in message
> Du er mere end velkommen. Vi trænger til et frisk pust fra det nordlige

Passer det at norske fiskere hænger sild op under tagskægget og gumler
harske tørrede sild i sig flere år senere, som snacks?

/ Passe_de_ det, engang?

" Hør nu Epikurus' gave:lykken er den mætte mave.Gud og mave er
det samme,frådseri er lykkens amme,køkkenet er et kirkerum,"

Fra : Astrid Lund

Dato : 06-02-05 15:18

On Sat, 5 Feb 2005 15:31:31 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"alfaekko" <nosp@mfor.me> wrote in message
>>

>Passer det at norske fiskere hænger sild op under tagskægget og gumler
>harske tørrede sild i sig flere år senere, som snacks?

JEG spiser det ikke!
--
Astrid

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 16:19

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er ei norsk jente/dame (kall det hva du vil!) på 40 vintre/somre
> som liker å lage mat. Kan vi utveksle litt erfaringer?

Helst ikke - norsk cuisine er ikke just verdens mest spænndende i hele
verden

> Jeg vil gjerne
> forhøre meg, siden jeg ikke er dansk og kanskje "trenger" meg litt på
> denne gruppa?

Bare spørg løs og del ud af dine egne erfaringer.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Astrid Lund

Dato : 06-02-05 15:19

On Sat, 5 Feb 2005 16:19:28 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

>Helst ikke - norsk cuisine er ikke just verdens mest spænndende i hele
>verden

Er enig i det. Jeg lager helst mat med litt "sting" i. Er glad i all
slags løk og bruker masse hvitløk i det jeg lager.

>Bare spørg løs og del ud af dine egne erfaringer.

Takk
--
Astrid