Lys sejg
Fra : Bente Christensen

Dato : 03-02-05 13:27

Hej.

Jeg faldt for fristelsen til at købe to sådanne filetter hos min
fiskehandler i dag.

Han foreslog, at jeg stegte dem i ovnen i aften.

Har man her i gruppen nogle ideer, som selv kræsne børn også vil få
mundvandsløb af?

På forhånd tak fra Bente C.

Fra : André Nabulsi

Dato : 03-02-05 16:54

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Han foreslog, at jeg stegte dem i ovnen i aften.
>
> Har man her i gruppen nogle ideer, som selv kræsne børn også vil få

Hejsa Bente

Udemærket billig fisk. Hvis du tager nogle forskellige grøntsager, snitter
meget fint og sautere i honning. Altså du tager en lille smule vand så det
lige dækker bunden, varmer det op så det koger og tilsætter honning. Når
honningen begynder at skifte farve tilsætter du grøntsagerne og vender dem
i. Da de er finthakket så bliver de færdige lynt hurtige. De må godt ha lidt
bid i. Det synes jeg giver en gode balance da frisken kan virke lidt tung i
smagen eller fed om du vil.
Når du har krydret fisken så husk et par smør-klatter (1x1cm ) som du ligger
på toppen, og så bare ind på 200C i kort tid.

Måske lidt ris til.

-André

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-02-05 19:40

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Han foreslog, at jeg stegte dem i ovnen i aften.

Godt forslag.

> Har man her i gruppen nogle ideer, som selv kræsne børn også vil få
> mundvandsløb af?

Desværre ikke yderligere idéer, men jeg vil lige benytte lejligheden til at
aflive en sejlivet(!) myte:

Der findes ikke lyssej hhv. mørksej "i virkeligheden". Der findes lubbe og
sej - så du har købt lubbe. Sej og lubbe er imo langt bedre spisefisk end
torsk, selvom de ofte er billigere. Sej rangerer imo over lubbe rent
smagsmæssigt.

Lad mig også lige indsparke, at jeg engang fangede en sej på over 14 kg på
de gule rev. Det var uden sammenligning den stærkeste fisk, jeg nogensinde
har haft på krogen i danske farvande, så udover at være en fremragende
spisefisk, er det en fremragende sportsfisk. Faktisk havde jeg forinden en
sej på, der sprængte min 30kg fletline pga. forkert justeret bremse!

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : kautaq

Dato : 07-02-05 19:34

Jens Bruun wrote:

> [...]
> sej - så du har købt lubbe. Sej og lubbe er imo langt bedre spisefisk end
> torsk, selvom de ofte er billigere. Sej rangerer imo over lubbe rent

Tak for den forklaring. Jeg vil så tilføje at det der i Danmark
kan købes som Alaska Pollack også er lubbe.

Det med torsken er jeg ikke helt enig i. De torsk de har hos
fiskehandleren her i Århus, er ofte fanget i Kattegat og dem
kan jeg ikke li' - så hellere en sej, lubbe eller kuller fra
atlanterhavet. Men torsk er mange ting - der er meget stor
forskel på smag og kvalitet alt efter hvor de lever.

Jeg har ikke forstand på hvad der er hvad, kun at de torsk
vi fangede ved kysten i Grønland slår alt hvad jeg har
smagt i Danmark. Også sej og lubbe.

Hvis der er nogen der kan uddybe det med torsken og levesteder
og udseende og typer, vil jeg blive glad.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-05 20:42

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det med torsken er jeg ikke helt enig i.

Hvilken?

Fra : kautaq

Dato : 07-02-05 21:01

Du skrev:

"Sej og lubbe er imo langt bedre spisefisk end
torsk, selvom de ofte er billigere."

Resten giver vel sig selv?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-05 10:39

> Resten giver vel sig selv?

Jeg forstod dig bare ikke umiddelbart. Du finder altså torsk bedre end sej,
lubbe og kuller, når torsken er fanget ved Grønland - ellers finder du sej,
lubbe og kuller bedre?

Fra : Svend Andersen

Dato : 04-02-05 10:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skriver:
> [...]
>sej - så du har købt lubbe. Sej og lubbe er imo langt bedre spisefisk end
>torsk, selvom de ofte er billigere. Sej rangerer imo over lubbe rent

Det er meget interessant, jeg var sikker på at sejen var en "discount
fisk" i forhold til torsken.
Hvad er det så der gør den billigere ?
Er lubbe så det, der sælges som mørksej ?

Kan du henvise til noget sted på nettet hvor man kan læse mere om disse
fisk ?

Svend A

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-05 11:16

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det så der gør den billigere ?

Udbud og efterspørgsel. En anden torskefisk er lange, der også bliver solgt
til væsentlig lavere pris end torsk til trods for, det er en fremragende
spisefisk fuldt på højde med "ægte" torsk.

Jeg har været på lystfiskerture på vestehavet (Det Gule Rev), hvor
skipperen/kutteren beholdt fangsten (mod reduktion i deltagerprisen).
Skipperen så helst, vi landede så megen torsk som overhovedet muligt, da
torsken gav højeste kilopris. Ingen var dog i tvivl om, at alle de andre
arter, vi fangede, ofte var langt bedre spisefisk end torsken, men sådan er
der jo så meget...

> Er lubbe så det, der sælges som mørksej ?

Nej, lubbe sælges som lyssej.

> Kan du henvise til noget sted på nettet hvor man kan læse mere om
> disse fisk ?

Her er lidt om lubbe:
http://www.fiskehandlerne.dk/Default.aspx?id=167&recordid167=29
Og lidt om sej:
http://www.fiskehandlerne.dk/Default.aspx?id=167&recordid167=40

Google giver mange hits på hhv. lyssej, mørksej, sej og lubbe.