Paranødder billigt i store mængder
Fra : Peter Westh

Dato : 01-02-05 21:34

Er der nogen der ved, hvor man kan købe paranødder i større mængder, f.eks.
kilovis?

p.f. tak

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-05 12:50

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved, hvor man kan købe paranødder i større mængder,
> f.eks. kilovis?

Bazar vest i Århus... vil jeg gætte på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 02-02-05 13:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4200c033$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Bazar vest i Århus... vil jeg gætte på.

Tak - men jeg burde have specificeret: Øst for storebælt

/P

Fra : Q

Dato : 03-02-05 00:06

> Tak - men jeg burde have specificeret: Øst for storebælt

Så finder du dem nok i Bazar Øst

Prøv at kigge hos diverse velassorterede etniske supermarkeder /
grønthandlere / grønttorvet..

/peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-05 13:54

Peter Westh skrev:

> Er der nogen der ved, hvor man kan købe paranødder i større
> mængder, f.eks. kilovis?

Nysgerrig . . . Hvad skal du bruge paranødder i kilovis til?
Lider du af selenmangel?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 03-02-05 07:38

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Nysgerrig . . . Hvad skal du bruge paranødder i kilovis til?
> Lider du af selenmangel?

Som jeg fortalte forleden laver jeg en del Indonesisk mad i øjeblikket. Og
hvad er Indonesisk mad uden kokosmælk?

Men ak, jeg har lovet min læge at mit kolesteroltal skal ned, og i den
sammenhæng er kokos stort set det værste, man kan spise. Der er alt for
mange mættede fedstsyrer i.

Derfor har jeg ekperimenteret lidt, og fundet ud af at man kan lave en
virkelig god mælk af paranødder. Den er endnu mere blød og fed end rigtig
kokosmælk, og skønt smagen ikke er helt den samme, udfylder den kokosmælkens
rolle i karryretter osv. aldeles glimrende. Det er selvsagt ikke slankemad,
men fedtsyresammensætningen er tæt på at være optimal.

Eneste ulempe er så, at det hurtigt bliver en temmelig dyr affære - derfor
mit spørgsmål.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-02-05 10:51

Peter Westh skrev:

> Som jeg fortalte forleden laver jeg en del Indonesisk mad i øjeblikket.
> Og hvad er Indonesisk mad uden kokosmælk?

Ja, det husker jeg at du fortalte.

> [...]
> den kokosmælkens rolle i karryretter osv. aldeles glimrende. Det er
> selvsagt ikke slankemad, men fedtsyresammensætningen er tæt på at være

Nå, på dén måde - det lyder interessant. Hvordan gør du? Skal nødderne
blot males, eller er der vand involveret?

Jeg kan blive lidt betænkelig hvis du spiser det i store mængder. Er du
klar over at én enkelt paranød dækker dagsbehovet af selén (lidt afhængigt
af hvor man slår dagsbehovet op, men det er i den størrelelsesorden)? Og
er det i orden at indtage så meget selén?

I den lokale helsekost så jeg engang et glas med mandelmælk. Jeg har
hverken brugt det eller smagt det, men vil du mon kunne bruge mandelmælk
i madlavningen? Om ikke andet må det være en smule billigere med mandler
end med paranødder - og så slipper du for at indtage helt så meget selén.

Mvh,

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-02-05 11:10

Klaus Alexander Seistrup wrote:
Om ikke andet må det være en smule billigere med mandler
> end med paranødder - og så slipper du for at indtage helt så meget selén.
>
> Mvh,

Og så får man vel lidt blåsyre i stedet?
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-02-05 14:17

Aksel Petersen skrev:

> Og så får man vel lidt blåsyre i stedet?

Er det ikke kun i bittermandler?

Mvh,

Fra : Peter Westh

Dato : 03-02-05 18:45

> Nå, på dén måde - det lyder interessant. Hvordan gør du? Skal nødderne
> blot males, eller er der vand involveret?

Ligesom man laver kokosmælk: Nødderne males/blendes til pulver. Blendes
derefter lidt med kogend vand, og trækker en tid (halv time). Derefter
sies/vrides vædsken fra i et klæde (stofbleer er gode, men husk at lade være
med at bruge skyllemiddel, når du vasker dem).

Processen gentages, atlså en ny portion kogende vand på nøddemelet, trække,
vride etc. en første portion mælk er tæt og cremet i det, den anden tyndere.

Du ender med et smagsløst snulder i klædet.

> [...]
> af hvor man slår dagsbehovet op, men det er i den størrelelsesorden)? Og
> er det i orden at indtage så meget selén?

Det er ikke noget jeg har overvejet, men det bør jeg nok. Paranødder
indeholder vist 2000 mcg selen pr 100 gram, og ADT er 20-100.
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/selen.htm

Jeg tror nu ikke problemet er stort, det er jo ikke noget jeg agter at spise
dagligt. En ret til 4 personer vil typisk indeholde mælk af omkring 100 gram
nødder, i den størrelsesorden burde 1-2 gange om ugen være okay. Men tak for
at påpege problemet.

> I den lokale helsekost så jeg engang et glas med mandelmælk. Jeg har
> hverken brugt det eller smagt det, men vil du mon kunne bruge mandelmælk
> i madlavningen?

Det har jøder gjort i århundreder, som ertstatning for mælk og fløde i
desserter, de må spise efter kødmåltider. Men mandler smager, modsat
paranødder, ikke det mindste ligesom kokos. Cashewnødder var måske en
mulighed.

Tak for