Ungarnsk gullasch?
Fra : John Sahl

Dato : 31-01-05 10:26

Hejsa,

Er der nogen som har en god opskrift på en "original ungarnsk
gullasch de vil af med?

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : mcloud

Dato : 31-01-05 23:25

Hej John
Jeg kan bidrage med Ungarnsk Gullasch suppe:

1 kg oksekød (spidsbryst eller andet ikke magert kød)
okseben
ca. 1/2-1 kg kartofler
2 l vand
3 løg
1 spsk paprika (stærk!)
1 stor dåse tomatpuré
1 spsk salt
ca. 4 gulerødder
2-3 spsk fedtstof (svinefedt)
1 tsk spidskommen
1-2 peberfrugter

Smelt i en stor gryde fedtstoffet , de finthakkede løg brunes heri.
Paprika og kødet i tern på ca 1x1 cm tilsættes og brunes godt.
Salt, spidskommen og tomatpuré tilsættes sammen med vand og ben.

Retten skal nu småkoge under låg, til kødet er næsten mørt — det tager 2 à 3
timer.

Så tilsættes kartofler og gulerødder ligeledes i 1 cm tern, og suppen koger
til disse er møre.

Lige inden servering tilsættes fintskåret peberfrugt som pynt.

Server suppen, gerne med franskbrød til. Vand passer godt til og det gør en
kraftig rødvin også.

Det kan være svært at få rigtig stærk paprika herhjemme (måske i
indvandrerbutikkerne ) men man må ikke bruge chili eller lignende for at
gøre retten stærkere!
så hellere lidt ekstra af den almindlige paprika.

spidskommen virker ved at fremhæve det stærke; men det kan ikke anbefales
at øge mængden af dette krydderi.

mvh mcloud

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-05 09:10

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan bidrage med Ungarnsk Gullasch suppe:

Det er også sådan jeg laver det - dog med olie i stedet for svinefedt.
Det kan simpelthen ikke blive bedre.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 01-02-05 16:34

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse news:41feb022$0$48321

> 1 kg oksekød (spidsbryst eller andet ikke magert kød)
> okseben
> ca. 1/2-1 kg kartofler
> 2 l vand
> 3 løg
> 1 spsk paprika (stærk!)

I min ungarske kogebog står der ellers edelsüss paprika og i rigelig
mængder - en skefuld er slet slet slet ikke nok. Har nu heller aldrig fået
en voldsom stærk gulyas i ungarn, bare kraftig i smagen. Og så ville jeg nok
vælge bovkød i stedet for.

Fra : John Sahl

Dato : 02-02-05 14:57

mcloud wrote:
> Jeg kan bidrage med Ungarnsk Gullasch suppe:

Tak, jeg vil vist prøve med basis i din opskrift, den ser
umiddelbart ud til, at ramme det jeg søgte ret godt.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : John Sahl

Dato : 03-02-05 21:11

John Sahl wrote:

> Tak, jeg vil vist prøve med basis i din opskrift, den ser
> umiddelbart ud til, at ramme det jeg søgte ret godt.

Opskriften er hermed testet og godkendt, og mht paprikaen
får vi noget med hjem fra Budapest i næste uge

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kasper Eulert

Dato : 01-02-05 16:11

Hej min kæreste er fra Ungarn og hun spørger hvad for en slags det
skal være?
Som suppe eller som gryderet?
Mvh
Kasper Eulert

Alt om kaffe: www.kaffe-cafe.dk

Fra : John Sahl

Dato : 02-02-05 14:56

Kasper Eulert wrote:
> Som suppe eller som gryderet?

Det var mest suppen jeg var ude efter, fik en ret god en af
slagsen, på en lille restaurant i Budapest sidste år.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Spagettipigen

Dato : 03-02-05 19:16

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det var mest suppen jeg var ude efter, fik en ret god en af
> slagsen, på en lille restaurant i Budapest sidste år.
>
> --
> John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Jeg vil da gerne ha gryderetten osse..

Mvh U

Fra : Spirrevip

Dato : 03-02-05 19:17

Disse opskrifter fandt jeg på www.ungarn.dk
måske kan du bruge dem
med venlig hilsen
Spirrevip

GULYÁSLEVES - GULLASCHSUPPE (6 PERSONER)
360 g oksekød
800 g kartofler
80 g (5 msk) margarine eller smør
140 g grøn peberfrugt
150 g gule løg
1 tomat
1 msk paprikapulver
vand
salt
hvidløg
kommen
1 l oksekødsbuillion

Skær kødet i 1,5 - 2 cm store terninger. Brun det hakkede løg i det smeltede
smør til det er gyldent. Sænk varmen og rør hurtigt paprikapulveret i.
Tilsæt kødet under omrøring. Salt. Når kødet er brunt og al væske er
fordampet tilsæt kommen, det finthakkede hvidløg og lidt koldt vand. Læg et
låg over retten og lad kødet simre. Rør rundt nu og da og tilsæt små mængder
af vand, hvis det behøves - kødet skal simre ikke koge! Skær kartoflerne,
den grønne peberfrugt og tomaterne i centimeter store terninger. Lige inden
kødet er helt mørt: reducer væsken, tilsæt kartoffelterningerne og brun dem
let. Tilsæt bouillonen, peberfrugt- og tomat terninger og lad det hele simre
til peberfrugten er mør.

PÖRKÖLT - UNGARSK KØDGRYDE (6 PERSONER)

900 g terninger af højreb eller oksebov
3 gule løg, hakkede
olie til stegning
3 msk paprikapulver
1 lauerbærblad
vand
salt
peber

Steg løgene hurtig og tag dem op. Brun kødet i olien, læg det i lidt af
gangen. Tilsæt de stegte løg og paprika og laurbærblade. Tilsæt vand så det
næsten dækker. Kog op og lad det simre under låg til kødet føles mørt. Smag
til med salt og peber. Serveres med kartofler eller ris.

UBORKA SALÁTA - AGURKESALAT (6 PERSONER)

1 mellemstor agurk
1/2 l vand
2 cl eddike (10%)
salt
1 tsk sukker
sortpeber
paprikapulver
tykmælk

Skær agurken i tynde skiver og læg skiverne i en skål. Drys saltet over. Lad
det står sådan i ca. 15 minutter. Hæld væsken fra. Bland madeddiken med en
halv liter vand i en skål, tilsæt sukkeret og lidt sort peber. Omrør og ilæg
agurkeskiverne. Salaten serveres med crème-fraiche pyntet med lidt paprika
på toppen.

CITROMOS PALACSINTA (6 PERSONER) - CITRONCRÈPES

2 æg
2 dl kold mælk
240 g mannagrynsmel eller hvedemel
2 dl mælk eller danskvand
sukker
100 g margarine eller smør

Pisk den kolde mælk og æggene sammen med et piskeris. Tilsæt langsomt melet
under omrøring. Når dejen føles jævn tilsættes mere mælk eller danskvand til
konsistensen bliver grødagtig. Smelt fedtstoffet i en pande og varm
crêpe-panden. Tilsæt 1/2 tsk smeltet fedtstof på den varme crepé-pande og
fordel det over hele panden. Hæld det tilbage som ikke behøves. Rør i dejen
og hæld ca. 1 dl. af den i crêpe-panden. Skrue op for blusset og rør i
panden- dejen må ikke brænde fast på panden! Steg i yderligere 5 sekunder og
vend crepén. Hvis dejen bliver for tynd kan du tilsætte yderligere æg eller
mel. Hvis den bliver for tyk kan du spæde den op med danskvanden. Hæld
citronsaft på hver crêpe og rul dem sammen og overstrø dem med sukker,
puddersukker eller vanilliesukker. Server med ekstra citronsaft og sukker

UNGARSK LANDBRØD
50 g gær
7,5 dl vand
1 msk salt
1,2 kg hvedemel (ca. 2 liter)

Gæren smuldres i en skål. Varm vandet til fingervarme 37 grader og udrør
gæren i dette. Tilsæt hvedemel og salt. Dejen æltes til den er god og ikke
klæber. Overdæk dejen og lad den hæve i 1,5 - 2 timer. Sæt ovnen på 250
grader. Udslå dejen på bordet og ælt den godt igennem. Jo mere des bedre.
Læg hele dejen på en smurt plade. Dejen behøver ikke at være jævn - det
retter sig ud under efterhævningen. Overdæk dejen med et viskestykke eller
plast og lad den hæve i 45 minutter på et varmt og trækfrit sted. Skær nogle
snit i dejen med en skarp kniv eller et barberblad. Brødet bages i 10
minutter ved 225 grader, Siden i en time ved 200 grader. Pensel dejen med
vand. Sluk ovnen og lad brødet stå i eftervarmen i 15 minutter. Hvis du
ønsker at brødet skal bevare sin nybagte sprøde overflade, skal det køle på
en rist uden at det overdækkes.

----

----

----