Høj kartoffelkage
Fra : Koeffe

Dato : 30-01-05 16:31

Når jeg har været ude og spise på restaurant har jeg engang imellem fået en
høj kartoffelkage - eller nærmest en røj rösti - som er lavet af revede
kartofler + evt noget andet. Jeg tror det er noget med at rive kartoflerne,
komme dem i en lille form, komme den i ovnen, og så tage formen ud af ovnen
og vende kagen ud a formen. Er der nogen der har en opskrift til sådan nogle
kartoffelkager?

--
Koeffe

Fra : Aksel Petersen

Dato : 31-01-05 11:59

Koeffe wrote:

> [...]
> og vende kagen ud a formen. Er der nogen der har en opskrift til sådan nogle

Jeg har ikke opskriften på "høj" kartoffelkage - tværtimod - d.v.s. lav
kartoffelkage, nemlig kartoffelpandekager. De er vældig gode.

(Marvin Small: World's Best Recipes.)
   1 kg. skrællede, rå kartofler
   1 spk salt
   2 " mel
   3 æg (blommer og hvide for sig)
   1 kop mælk (el. fløde)
Riv kartoflerne ned i en skål med koldt vand.
Kort før stegningen trykker man det af i et klæde.
Tilsæt salt mel,eggeblommer og mælk - og til sidst de stift piskede
hvider.
Afsæt massen skefuldvis på en varm pande med gyldent smør.
Steg indtil pandekagerne er gyldne og sprøde. Serveres straks - evt. med
salat eller andet tilbehør.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 31-01-05 22:39

Hej Koeffe,

Det kunne også lyde som en timbale.

Prøv at se Urte-kartoffel timbalen på nedenstående link:

http://www.skottesranch.dk/Kvaeg.htm

Synes det lyder meget lækkert

Mvh
Henrik

Fra : Koeffe

Dato : 01-02-05 11:48

"Henrik J. Nielsen" skrev

> Hej Koeffe,
>
> Det kunne også lyde som en timbale.
>
> Prøv at se Urte-kartoffel timbalen på nedenstående link:
>
> http://www.skottesranch.dk/Kvaeg.htm
>
> Synes det lyder meget lækkert

Ja, det kunne godt være dem. Det må jeg prøve at lave en dag.

--
Koeffe

Fra : Koeffe

Dato : 09-02-05 00:33

> Ja, det kunne godt være dem. Det må jeg prøve at lave en dag.

Det smagte rigtig godt. Dog fald det hele sammen når jeg prøvede at tage dem
ud af formene. Jeg ved ikke om det skyldtes at jeg brugte små
porcelæns-skåle i stedet for staniol forme?

--
Koeffe